سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

روایت روستایی با سنگ‌های افسانه‌ای در قاب یک عکاس مستند

برگزیده سه دوره عکاسی جشنواره تلویزیونی مستند گفت: استمرار برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند، آن را تبدیل به یک رویداد تخصصی و حرفه‌ای کرده است.

مجتبی اسماعیل زاد، عکاس مستند و مطبوعاتی اهل ارومیه است که سابقه سه دوره برتری در جشنواره تلویزیونی مستند را در کارنامه خود دارد؛ او سال گذشته با عکسی با عنوان «مسافران تابستانی دریاچه ارومیه» رتبه اول بخش تک عکس به انتخاب مخاطبان را کسب کرد و در بخش مستندنگاری نیز، تقدیر شد.

این عکاس و نویسنده آثار مستند، امسال نیز در دو بخش عکس و مستندنگاری متقاضی حضور در این رویداد شده است. 

اسماعیل‌زاد از ارسال سه مستندنگاری به جشنواره تلویزیونی مستند خبر داد و گفت: تمرکز اصلی من در موضوعات مرتبط با طبیعت، محیط‌زیست و گردشگری است و به همین دلیل، سه مستندنگاری را به جشنواره ارسال کرده‌ام. اولین مجموعه درباره روستای مشهور خورنج در مهاباد است و گزارشی مستند از سنگ‌های افسانه‌ای در این روستا است. مستندنگاری دوم، به کلیسای «سنت استپانوس» در جلفا اختصاص دارد و اثر سوم نیز، درباره تولید تخمه آفتابگردان در شهر خوی است. 

او درباره مجموعه عکس‌های ارسالی نیز، توضیح داد و گفت: دو مجموعه عکس درباره دریاچه ارومیه ارسال کرده‌ام و مجموعه سوم نیز، درباره آسیب‌های اجتماعی و مقوله «تنهایی» است. یکی از مجموعه عکس‌های مربوط به دریاچه ارومیه، تعدادی عکس سیاه و سفید از یک بندر متروکه در این منطقه است و مجموعه عکس دیگر نیز به حضور مسافران تابستانی در دریاچه ارومیه با وجود خشکی و کم آب شدن آن می‌پردازد. 

این عکاس کشور درباره جشنواره تلویزیونی مستند تصریح کرد: تاکنون نزدیک به ۲۵ تندیس مختلف از جشنواره‌های عکس در سراسر کشور دریافت کرده‌ام، اما تندیس‌هایی که از جشنواره تلویزیونی مستند دریافت کردم، برایم متفاوت است. دلیل این موضوع، خاص بودن این رویداد و استمرار آن است. دقت داشته باشید استمرار یک جشنواره، امر بسیار مهمی است؛ چراکه جشنواره‌های بسیار زیادی داریم که به صورت ناگهانی ظهور می‌کنند و جوایز بسیار سنگینی می‌دهند، اما به صورت ناگهانی غروب می‌کنند و دیگر خبری از برگزاری‌شان در سال‌های بعدی نیست. برهمین اساس، به نظر می‌رسد که آن جشنواره‌ها محصول یک حرکت احساسی و یا کار چند نفره هستند و زمانی که آن افراد عوض می‌شوند، جشنواره ادامه پیدا نمی‌کند. 

اسماعیل‌زاد ادامه داد: خوشبختانه، جشنواره تلویزیونی مستند تاکنون از این آفت به دور بوده است و از این نظر، شاهد برگزاری جشنواره حرفه‌ای هستیم و باید بگویم با توجه به تعطیلی بسیاری از جشنواره‌های تخصصی عکس و مستندنگاری، جشنواره تلویزیونی تنها رویداد تخصصی و حرفه‌ای در این دو حوزه به شمار می‌رود. علاوه براین، جشنواره تلویزیونی مستند، به همه بخش‌های مستند توجه دارد و این‌گونه نیست که فقط به فیلم مستند یا عکس مستند بپردازد. این جشنواره پکیج کاملی از همه رشته‌های مستند از جمله فیلم، عکس و بخش مکتوب است و این موضوع به غنای آن کمک کرده است. 

این عکاس درباره استقبال هنرمندان شهرستانی از جشنواره تلویزیونی مستند گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که بیشتر افرادی که از این جشنواره جایزه گرفته‌اند، از هنرمندان شهرستانی‌اند. جالب است بدانید که وقتی یک هنرمند شهرستانی جایزه دریافت می‌کند، جوانان و هنرمندان بیشتری برای حضور در این رویداد ترغیب می‌شوند و اعتماد به نفس‌شان بالا می‌رود. 

اسماعیل‌زاد به برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی در نقاطی خارج از پایتخت اشاره کرد و افزود: مرکززدایی اتفاق بسیار مهمی در این رویداد است و به هنرمندان عرصه مستند کمک می‌کند تا با سوژه‌های بیشتری در اقصی نقاط ایران آشنا شوند. خود من تا پیش از مراسم اختتامیه سال گذشته به کاشان سفر نکرده بودم، اما تجربه سفر سال گذشته بسیار خوب بود؛ به ویژه آن‌که در خلال آن با یک مستندساز کردستانی آشنا شدم و سوژه بسیار خوبی برای عکاسی به بنده داد. از این نظر، گردهمایی هنرمندان رشته‌های مختلف در یک‌جا به تبادل نظر آنها و انتقال سوژه‌ها بین آنان کمک می‌کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.