سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمایت همه‌جانبه از دانشجویان با آیین‌نامه شناسایی دانشجوی سرآمد

مدیر کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: آیین‌نامه جامع شناسایی و حمایت از دانشجویان سرآمد و شیوه‌نامه مربوط به آن که در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد.

ابوالفضل دانشور مدیر کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان مدیر کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان و دبیر شورای سیاستگذاری انتخاب دانشجویان سرآمد دانشگاه‌ها گفت: آیین‌نامه جامع شناسایی و حمایت از دانشجویان سرآمد و شیوه‌نامه مربوط به آن که در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد؛ ظرفیت بزرگی برای حمایت همه‌جانبه از دانشجویان کشور را دارد و امیدوارم با همکاری دانشگاه‌ها در اجرا، پویایی، تحرک و نشاط لازم را با شروع سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها شاهد باشیم.

ابوالفضل دانشور افزود: نخبه پروری و ایجاد انگیزه برای دانشجویان مستعد و ساعی در طول دوره تحصیل و با پوشش جمعیتی قابل ملاحظه از دانشجویان از جمله اهدافی است که آیین‌نامه جامع شناسایی و حمایت از دانشجویان سرآمد، تدوین و ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: در این آیین‌نامه، دو تا پنج درصد جمعیت دانشجویی هر دانشگاه در بخش‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و اجتماعی، ورزشی، هنری و بین‌المللی براساس فعالیت‌هایشان در طول یک ساله تحصیلی به عنوان دانشجوی سرآمد انتخاب و از تسهیلات متنوعی که در آیین‌نامه دیده شده بهره‌مند می‌شوند.

دبیر شورای سیاستگذاری انتخاب دانشجویان سرآمد، ادامه داد: در آیین‌نامه مورد اشاره همچنین شرایط انتخاب دانشجوی سرآمد ویژه نیز دیده شده است که سرآمد ویژه فردی است که در جنبه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و هنری، فناوری و بین‌المللی فعالیت قابل قبولی دارد که شاخص‌های آن با جزئیات در آئین نامه دیده شده است.

 ابوالفضل دانشور با تاکید بر اینکه بعد از ابلاغ آئین نامه و شیوه نامه انتخاب دانشجوی سرآمد، فرآیند ثبت درخواست دانشجویان مرتبط با این آیین‌نامه در بستر الکترونیک سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) نیز آماده شد، افزود: در دو هفته اخیر به دانشگاه‌ها ابلاغ شد تا دانشجویان را ترغیب و تشویق و راهنمایی کنند تا فعالیت‌های سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را در سامانه یاد شده بارگذاری نمایند و بدین ترتیب فرآیند انتخاب دانشجویان سرآمد دانشگاه‌ها وارد مرحله اجرایی شد.

مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان افزود: دانشجو پس از ورود به فضای کاربری خود می‌تواند با ثبت درخواست و بارگذاری مستندات، در رقابت انتخاب دانشجوی سرآمد دانشگاه شرکت کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی موظفند در بازه زمانی مشخص و تا پایان شهریورماه هر سال و در سال اول اجرا تا ۱۵ مهرماه نسبت به بررسی پرونده‌های داوطلبان اقدام کرده و در مهرماه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید دانشجویان سرآمد را تعیین و معرفی کنند و طی برگزاری مراسم با شکوهی از آنها تجلیل نمایند.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای موفقیت‌آمیز این آیین‌نامه که برای اولین بار در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در حال برگزاری است؛ در سطوح مختلف مدیران و کارشناسان آموزش‌های لازم به صورت حضوری و وبیناری برگزار شده و در ۲۰ شهریورماه سال‌جاری جلسه توجیهی یک روزه رابطین سرآمدان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ با اجرایی شدن آیین‌نامه سرآمدان، انتخاب دانشجوی نمونه کشوری از این پس از مسیر سرآمدی دیده شده به این معنا که تنها دانشجویانی می‌توانند در جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه کشوری شرکت کنند که به عنوان دانشجوی سرآمد (حداقل در یکی از بخش‌ها) در سال تحصیلی گذشته انتخاب شده باشند.

 به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، پیش‌بینی می‌شود در اولین سال اجرای این آیین‌نامه بالغ بر ۱۰ دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به عنوان دانشجوی سرآمد انتخاب شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.