سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رسول نجفیان: جدّ پدرم نام خانوادگی ما را در پیاده روی اربعین انتخاب کرد

بازیگر سریال «مرد هزار چهره» گفت: وقتی پدر و جدّ پدرم در اربعین پیاده به کربلا و نجف رفتند، همانجا درگذشتند، که پدرم نام فامیلی ما را نجفیان گذاشت.

رسول نجفیان، مجری و بازیگر تلویزیون در برنامه «طریق» شبکه یک سیما در پاسخ به سوال مجید یراق‌بافان که چرا نجفیان نام خانوادگی شما شد؟ گفت: پدر و جدّ پدرم در اربعین پیاده به کربلا می‌رفتند. چون آنها با پای پیاده بودند، پولشان در بعضی از شهر‌ها تمام می‌شد و در همانجا کار می‌کردند. آنها دو برادر بودند. آنهایی که از سفر بازگشتند تعریف می‌کردند که آنها بعد از اربعین به نجف رفتند، ولی متاسفانه جانشان را از دست دادند و در وادی‌السلام دفن شدند. از طرفی، مادر بزرگم هیچ وقت نتوانست به شهر نجف برود، تا قبر آنها را پیدا کند.

نجفیان ادامه داد: در دوره رضاشاه که صحبت از شناسنامه به میان می‌آید، هر کس اسم‌های خاص خودش را و حرفه‌اش را می‌گفت. چون آن دو برادر معروف شدند در نجف فوت کردند، پدرم فامیلی‌مان را نجفیان گذاشت. 

این بازیگر تلویزیون در پاسخ به این سوال که دلیل خاصی دارد که تا به حال به کربلا نرفتید؟ توضیح داد: حسرت سفر قم و مشهد به دل مادربزرگ و پدرم ماند. ولی همیشه به ائمه (ع) ارادت داشتند و همیشه خواب می‌دیدند. من هم بار‌ها در خواب به مکه دعوت شدم. 

وی در پاسخ به این سوال که به تعبیر خودتان در بچگی روضه‌خوانی می‌کردید؟ افزود: بله، در دسته‌های عزاداری نوحه‌خوانی می‌کردم. معمولاً آن موقع‌ها در تهران انواع و اقسام عزاداری بود. من علاوه‌بر شاهنامه‌پژوهی، مثنوی‌خوانی و نوحه‌خوانی، ۴۰ سال در روستا‌ها بودم. در برخی روستا‌ها تاریخچه برخی نوحه‌ها به قبل از دوران صفویه می‌رسید. تجربه این دهه‌ها را در سه مجموعه جمع‌آوری کردم.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.