سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیرکل سابق اتحادیه عرب درگذشت

وزارت امور خارجه مصر درگذشت «نبیل العربی»، دبیرکل سابق اتحادیه عرب در سن ۸۹ سالگی را تسلیت گفت.

 این وزارتخانه در بیانیه‌ای نبیل العربی را «یکی از ستون‌های دیپلماسی مصر و نماد‌های درخشان آن در طول اعصار» توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است که العربی که پیش از این وزارت امور خارجه مصر را بر عهده داشت، «زندگی خود را وقف دفاع از منافع کشورش و برافراشتن پرچم آن در میان ملت‌ها در تمامی مجامع بین‌المللی کرد و تاریخ شاهدی بر این امر باقی خواهد ماند. نقش بزرگ ملی او در حماسه داوری بین‌المللی برای بازگرداندن سرزمین گرانبهای «طابا» به حاکمیت مصر بود.

در این راستا «محمد مرسی»، سفیر سابق مصر در کشور قطر در پستی در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت: «امروز دیپلماسی مصر یکی از بزرگترین مردان خود را از دست داد. پروفسور دکتر وزیر نبیل العربی.

وی ادامه داد: ما یک مکتب ممتاز در دیپلماسی، حقوق بین‌الملل و هنر مذاکره را از دست دادیم و من یکی از صد‌ها دیپلمات و سایرینی بودم که از ایشان این حرفه را آموختم و اصرار ایشان را زمانی که رئیس تیم مذاکرات تاریخی «طابا» بودند، فراموش نمی‌کنم که به من فرصت داده شود تا در بخش بزرگی از دوره‌های آن شرکت کنم، هرچند فارغ التحصیل اقتصاد و علوم سیاسی هستم، نه حقوق.

این سفیر سابق ادامه داد: ارزیابی وی این بود که این مذاکرات فرصت نادری برای آموزش عملی تعدادی از دیپلمات‌های جوان بود (من در آن زمان یکی از آنها بودم). این مذاکرات در واقع بزرگترین، طولانی‌ترین و موفق‌ترین در تاریخ مصر به رهبری استاد ما دکتر نبیل العربی با تمام مهارت و موفقیتش بود.

وی ادامه داد: به یاد دارم که اسرائیل چندین بار در مراحل مذاکره مجبور شد تا رئیس تیم مذاکره کننده خود را تغییر دهد که همه آنها در مقابله با دکتر نبیل العربی و تیمش که شامل گروهی از بهترین مردان مصر در چندین تخصص بود، ناکام ماندند.

نبیل العربی در ماه مه سال ۲۰۱۱ به عنوان دبیرکل اتحادیه عرب انتخاب شد و تا سال ۲۰۱۶ در این سمت باقی ماند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.