سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لرستان با داشتن حدود ۵۴۰ هزار مشترک دارای بیشترین میزان برق مصرفی در بخش خانگی است

در حالی روزانه از افزایش مصرف برق در کشور سخن گفته می شود که مشترکان خانگی همچنان بیشترین سهم را از این امر دارند و برای جلوگیری از خاموشی منازل، قطع برق واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته که این اقدام منجر به نارضایتی تولیدکنندگان شده است.

 تامین برق مشترکان خانگی جزو اولویت های اصلی دولت است که به دلیل مصرف بالای این مشترکان، به اجبار تمهیداتی برای قطع برق تناوبی صنایع گرفته و مقرر شد برق واحدهای تولیدی با اعلام قبلی یک روز در هفته قطع باشد که به دلیل گرمای کم سابقه هوا و افزایش تصاعدی مصرف برق در خانه ها، تعطیلی ادارات هم آنچنان که باید جوابگو نبود و لاجرم برق برخی از واحدهای تولیدی ۲ روز در هفته قطع می شود.

 

لرستان حدود ۵۴۰ هزار مشترک خانگی، ۹ هزار و ۹۰۰ مشترک کشاورزی و ۲ هزار و ۹۰۰ مشترک صنعتی برق دارد که هم اکنون بیشترین میزان برق مصرفی در بخش خانگی گزارش شده است و با توجه به افزایش متوسط سالانه ۳۰ هزار مشترک جدید، مصرف خانگی ها هر سال بیشتر می شود.

 

اما به نظر می رسد اجرای سراسری برنامه قطع برق صنایع برای ۴۰۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک های استان ناعادلانه است چراکه تراز تولید برق در این شهرک ها مثبت و صنعتگران مستقر در این نواحی معتقد هستند میزان مصرف برق در این مناطق کمتر از تولید آن است، بنابراین نباید شبکه برق واحدها با این برنامه سراسری قطع شود.

 

قطعی برق واحدهای تولیدی و صنایع مشکلاتی برای صاحبان آنها ایجاد کرده است و به گفته یکی از تولیدکنندگان مواد آرایشی بهداشتی در خرم آباد وقتی برای کاهش تولید متاثر از قطع برق، روزهای تعطیل را شیفت کاری اعلام می کنند برخی کارگران از حضور در کارخانه سر باز می زنند و خواستار گذراندن وقت خود در کنار خانواده هستند.

 

به گفته این تولیدکننده، همین موارد منجر به جدل و نارضایتی بین کارگر و کارفرما شده و در مواردی نیز به سایر افراد سرایت می کند.

 

وی می گوید: به دلیل قطع برق که حالا در هفته به ۲ روز هم می رسد مجبوریم روزهایی که برق در مدار است تا سه شیفت کاری نیز فعالیت کنیم و همین امر به دلیل کمبود نیرو و حجم بالای کار موجب خستگی کارگران می شود و احتمال افت کیفیت تولید هم وجود دارد.

 

یکی دیگر از فعالان اقتصادی شهرک صنعتی خرم آباد معتقد است در حالی قطع برق موجب کاهش تولید، درآمدها و در مواقعی فساد مواد اولیه می شود که صنعتگران باید اقساط تسهیلات، حقوق کارگر، مالیات، بیمه تامین اجتماعی و هزینه های جانبی را به موقع پرداخت کنند بنابراین پیشنهاد می شود به ازای روزهای قطع برق، تمهیداتی برای امهال و یا بخشودگی مالیاتی و تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شود.

 

این صنعتگر با سابقه لرستانی می گوید: روزهایی که برق کارخانه وصل است گاهی موارد برای جلوگیری از فاسد نشدن مواد اولیه و تحویل به موقع محصول به مشتریان مجبور به افزایش شیفت های کاری هستیم اما بسیاری از کارگران به دلیل شغل همسر و داشتن فرزند نمی توانند شیفت اضافه کار کنند و مجبور به ماندن در خانه و مراقبت از فرزندان هستند.

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان در این خصوص با بیان اینکه ناترازی تولید و مصرف برق در چند سال گذشته وجود داشته و امسال تشدید شده است می گوید: در نظرسنجی از ۶۸ واحد اقتصادی و تولیدی استان در خصوص خسارات و چگونگی قطع برق، برخی از این واحدها یک و تعدادی ۲ روز در هفته قطعی دارند که باعث مشکلاتی بویژه برای کشت های گلخانه ای شده است.

 

محمد خاکی افزود: آسیب به دستگاه های تولیدی، ضربه به درآمد و عدم عرضه به موقع محصول به بازار عمده خسارات ناشی از قطع برق است همچنین ۳۰ درصد این واحدها اعلام خسارت یک میلیارد ریال، ۴۵ درصد بین یک میلیارد تا پنج میلیارد ریال و ۱۵ درصد پنج تا ۱۰ میلیارد ریال بابت کمبود برق را اعلام کرده اند.

 

وی یادآور شد: به صنعتگران پیشنهاد می شود از ژنراتور استفاده کنند که هزینه استهلاک بالایی دارد و با مشکل تامین سوخت مواجه هستند که باید در یک فرآیند طولانی برای سامانه ثبت نام، تایید وزارت صنعت، معدن، تجارت و شرکت نفت منتظر بمانند در حالیکه مشکلات برای تامین برق اضطراری باید لحظه ای حل شود.

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان تصریح کرد: بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، دستگاه های خدمات رسان باید میزان خسارت قطع برق را مشخص و سازمان برنامه نیز بودجه ای در این راستا پیشنهاد دهد.

 

خاکی با تاکید بر ضرورت حضور نماینده بخش خصوصی در جلسات شورای تامین در راستای قطع برق اضافه کرد: سازمان صمت باید فرآیند صدور مجوز دریافت سوخت ژنراتور را تسریع و تسهیل کرده و شرکت نفت بازدید را بعد از تاییدیه و با نظارت بر مصرف، جایگزین کند تا سرعت تامین سوخت بالا رود.

 

وی توضیح داد: به دلیل زمان بر بودن فرآیند تامین سوخت و اخذ مجوزهای لازم، برخی تولیدکنندگان مجبور به خرید سوخت از بازار آزاد می شوند که علاوه بر قیمت بالا، کالای قاچاق محسوب و موجب بروز مشکلات دیگری می شود.

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان ادامه داد: پیشنهاد می شود با توجه به ناترازی تولید انرژی و قطع برق واحدهای صنعتی به منظور تامین مشترکان خانگی، نیروگاه های خورشیدی در جوار صنایع و شهرک های صنعتی استان ایجاد شود.

 

خاکی افزود: شرایط کشور را درک اما پیشنهاد می کنیم منابع به سمت نیروگاه های تولید برق مقیاس کوچک سوق داده و مطالبات خرید تضمینی برق از آنها به موقع پرداخت شود.

 

وی اظهار کرد: ۲ واحد تولیدی استان به شورای رقابت مبنی بر الزام توانیر به درج خسارت در قراردادها شکایت کرده اند که رای بدوی و تجدید نظر شورای رقابت حق را به شرکت ها داده است و احتمالا برآورد خسارت برای این واحدها در دستور کار قوه قضاییه صورت می گیرد.

 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان نیز در این خصوص به ایرنا می گوید: طبق برنامه‌ریزی و هماهنگی‌هایی صورت گرفته مقرر شد یک روز در هفته برق هر شهرک صنعتی از ساعت ۱۱ تا ۲۳ قطع شود که با برآورد صورت گرفته ۱۲ مگاوات برق صرفه‌جویی خواهد شد.

 

فرزاد محمدی افزود: حدود ۴۰۰ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مستقر هستند که در مجموع ۱۸ مگاوات برق مصرفی داریم در حالیکه ۲۵ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های مقیاس کوچک در سطح این شهرک‌ها تولید می‌شود و این آمار تا پایان سال هم به ۳۰ مگاوات خواهد رسید.

 

وی با اشاره به خودکفایی واحدهای صنعتی این مجموعه در تولید برق تاکید کرد: میزان مصرف و تولید برق در شهرک های استان به ترتیب ۱۸ و ۲۵ مگاوات است و با توجه به تراز هشت درصدی مثبت این شاخص، مابقی برق تولیدی در شبکه سراسری جاری است و پیشنهاد می شود از قطع برق واحدهای صنعتی استان جلوگیری گردد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان با بیان اینکه ناترازی برق کشور ۱۴ تا ۱۵ هزار مگاوات و سیاست دولت بر قطع بخش کشاورزی و صنعت است گفت: صنعتگران گلایه به حق دارند که در صورت ۴۰ روز قطع برق، باید بخشودگی وام، مالیات، بیمه و تعهدات هم برای آنها اعمال شود.

 

محمدی با اشاره به کاهش حجم تولید و سفارش ها و سختی نگهداری مواد اولیه فسادپذیر تصریح کرد: بنابر ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار اگر برق واحد صنعتی به هر دلیلی قطع شود دولت باید جبران خسارت کند.

 

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه شهرک های صنعتی لرستان در تولید برق خودکفا و حجم برق تولیدی واحدها مثبت است باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا سال آینده از قطع برق استثنا شوند.

 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان با بیان اینکه در حال حاضر متوسط قطع برق ۲ روز در هفته و با اعلام قبلی است افزود: واحدهای بالای یک مگاوات مصرف برق باید سالانه از انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند که در این راستا هر فردی که برای صنایع انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کند تا سقف ۵۰۰ میلیارد ریال برای یک مگاوات برق تسهیلات دریافت می کند.

 

استاندار لرستان نیز در این رابطه به ایرنا گفت: قطع و وصل برق واحدهای تولیدی استان خسارت جدی به صنعتگران وارد کرده و اجرای آن با تصمیمات ملی، اجحاف در حق صنعتگران است بنابراین باید در این رویه تجدید نظر شود.

 

ابوطالب شفقت با اشاره به وجود مشکل جدی برق و ناترازی انرژی افزود: از طرفی عدم اجرای قانون و اختیارات استانی بسیار مهم است بنابراین باید به عنوان مدیران استانی نسبت به سبک مدیریت برق معترض باشیم چون به شرایط استان واقف هستیم.

 

وی تصریح کرد: برای قطع شبکه گاز و برق اختیار نداریم و قطعی ها با تصمیمات کشوری است از این رو باید در مکاتباتی به این امر اعتراض و اجحاف در حق صنعتگران و درد دل آنها به مسوولان ملی اعلام شود.

 

استاندار لرستان ادامه داد: گزارش جامعی توسط شرکت برق، سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهیه، این شرایط را نقد و خسارات مالی، کاهش اشتغال، سطح اختیارات پایین و نبود قدرت برنامه ریزی اشاره و وضعیت استان با آمار و ارقام شرح داده شود.

 

شفقت اضافه کرد: استان هایی که تراز تولید و مصرف برق در واحدهای صنعتی آنها مثبت است باید از قطعی ها استثنا شود تا خسارت وارده به فعالان اقتصادی و صنعتگران کاهش یابد.

منبع:ایرنا

برچسب ها: برق ، لرستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.