سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرایی استحکام خانواده در قرآن

در دنیای مدرن خانواده جایگاه اصلی خود را از دست داده است و برخی از همسران فقط در زیر یک سقف زندگی می‌کنند، انس و محبتی ندارند این در حالی است که اگر در زندگی مشترک به توصیه‌های اسلام عمل شود، زندگی از استحکام لازم برخوردار خواهد شد. 

استواری و پویایی یک جامعه بستگی به خانواده دارد و خانواده رکن اساسی جامعه انسانی به شمار می‌آید و یکی از شروط سلامت جامعه، استواری خانواده است. متاسفانه دنیای مدرن با همه پیشرفت‌هایش نتوانسته است راهی پیدا کند که خانواده استحکام لازم را داشته باشد.

در دنیای مدرن خانواده جایگاه اصلی خود را از دست داده است و برخی از همسران فقط در زیر یک سقف زندگی می‌کنند انس و محبتی ندارند. در حالی که اسلام محیط خانه را محل عشق و احترام می‌داند. تمام حق و حقوقی که در اسلام تعیین شده است برای تعیین حد و مرز و استحکام خانواده است. این حد و مرز باعث می‌شود فضای عشق در محیط خانواده ایجاد شود. 

حجت‌الاسلام دکنر ناصر رفیعی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی باعث پایداری زندگی می‌شود می‌گوید: اسلام ازدواج را مایه آرامش، استحکام و محبت میَ‌داند. قرآن زیباترین تعبیر در رابطه با ارتباط زن و مرد دارد که می‌فرماید: «زن و مرد لباس همدیگر هستید». شما لباسی که می‌پوشید را کثیف نمی‌کنید زیبایی لباس را زیبایی خودتان می‌دانید. تخریب زن و تخریب مرد بوسیله یکدیگر مثل تخریب یک لباس و پوشش می‌ماند. در اسلام ما بنا‌های زیادی داریم. اما حدیث داریم که محبوب‌ترین بنا در اسلام زدواج است.

متاسفانه در سال‌های اخیر در زمینه ازدواج از دو ناحیه دچار لطمه شدیم. یک اینکه ازدواج کاهش پیدا کرد و دوم اینکه طلاق افزایش پیدا کرد. به گونه‌ای که آمار طلاق در برخی جوامع بیشتر از ازدواج شد. به این ترتیب آنچه مقضوب بود محبوب شد. زندگی حضرت زهرا و حرکت علی علیه اسلام یک بخش‌های دارد که من این را در ۵۰ اصل استخراج کردم. مثلاً اصل صداقت امانت، تقدیر، محبت و... حضرت امیر و حضرت زهرا وقتی می‌خواهند همدیگر را صدا کنند باحترام همدیگر را صدا می‌زنند حضرت خدیجه از دنیا رفته حضرت رسول از او تجلیل می‌کند.

مطابق آموز‌های قرآنی مهمترین عوامل موثر در تحکیم بنیان خانواده و سرزندگی آن شامل ایمان و فضیلت گرایی اعضای خانواده، وجود عشق، مهر و محبت میان اعضای خانواده، آشنایی کامل اعضای خانواده با حقوق و وظایف خود، تفاهم و همکاری میان اعضای خانواده، وجود روحیه‌ی صبر و پایداری و متانت در فراز و فرود‌های زندگی، برخورداری از روحیه‌ی گذشت و بزرگواری و تقویت آن، مدیریت و برنامه ریزی صحیح در خانواده و.. می‌شود. 

حجت الاسلام دکتر جعفری درباره استحکام خانواده با بیان اینکه اختلاف در هر زندگی وجود دارد می‌گوید؟ رعایت حرمت‌ها و حریم‌ها باعث استحکام خانواده و عدم حرمت‌ها زمینه ساز سردی و جدایی می‌شود.

اگر من خودم به عنوان کسی در زمینه روانشناسی فعالیت می‌کنم و اختلاف‌های دیگران را حل می‌کنم دچار اختلاف شدم. نباید بگویم چرا من برای همه نسخه می‌پیچم و چرا همسر من حرفم را گوش نمی‌کند منت باید برای حل اختلاف یک طرفه به قاضی نرفته و نزد کسی بروم تا همسرم نیز قبول داشته باشد و مسأله حل شود و مسکوت نماند.

نکته دیگر حضرت آیت الله فاضل از حضرت امام نقل می‌کرد این بود که امام بعد از خواندن خطبه عقد به جوانان توصیه می‌کرد که گذشت کنند. اختلاف نباید موجب جدایی و عدم صحبت زن و شوهر با یکدیگر شود نباید دعوا‌ها ادامه پیدا کند و دلخوری بماند. زندگی با یک لبخند و کلام به روال عادی بر می‌گردد.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.