سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارادت‌ خالصانه کردها در مرزباشماق

برپایی ۷۲ موکب در کردستان و خدمات بیش از ۳۰ موکب در مرز باشماق عشق و ارادت کردستانی‌ها به زائران را به تصویر کشید و موجب تحسین زائران در بازگشت از کربلا شد.

 عشق امام حسین (ع) در اربعین، سالانه میلیون‌ها زائر عاشق را به سرزمین کربلا فرا می‌خواند، و در این سه سالی که کردستان میزبان قدم زوار کربلایی بود حس و حالی وصف ناپذیر در دل مردم استان جاری شد.

اربعین تمام شد و عطش این عشق چند صد ساله یک سال دیگر باز ما را تشنه فرات گذاشت.

در میان این همه شگفتی سفر میلیونی اربعین، که همه از هر سنی در آن حضور داشتند شور و شوق مردم قابل ستایش بود، موکب‌های مردمی و خدمت رسان، زواری که با عشق با پای پیاده، برخی با دوچرخه، برخی تنها و برخی کل خانواده آمده بودند تا زیارت‌شان را متبرک به عشق کنند.

گرمای سفر، پیاده روی طولانی و معطلی راه همه به کنار عشقی که در این سفر و زیارت معنوی همراه با تمام جوانب دیگر توزیع و تقسیم شد غیر قابل وصف است.

عشق به امام حسین اما خارج از حد و مرزها است، در قالب دین و مذهب نمی‌گنجد و ملیت‌ها را درنوردیده است، این نواده تاج دار رسول اکرم دل و دیده عاشقان زیادی را ربوده است حتی آنها که مسلمان نیستند هم به عشق مولای سربریده به کربلا رفتند.

پیاده روی اربعین پیام دوستی، اتحاد و وحدت و دلجویی خود را برای همگان فرستاد و از همگان آنها که عاشق‌تر بودند رفتند و افتخار زیارت سرور شهدای جنت را نصیب خود کردند.

چه حس و حالی که در این سفر معنوی شامل حال زوار شد، چه اشک‌ها که ریخته شد، حاجت‌ها روا شد و طوفان‌ها به پا شد، اما با پایان این سفر دل‌های همه گرفته شد به دلتنگی سیدالشهدا حسین (ع).

پایان این مسیر دلتنگی است، زیارتی که قلب‌های بسیاری را در حرم حبس کرد تا مدت این دلتنگی به سر آید.

اربعین همان روزی است که اسیران کربلا در بازگشت از شام و با پای پیاده برای زیارت مدفن امام حسین (ع) به این سرزمین رفتند، اما امروز هم بعد از ۱۴۰۰ سال همچنان کربلا دل زوار را اسیر می‌کند.

با بازگشت زوار به کشور کم کم بساط عاشقی موکب‌ها و جمع‌های خدمت رسان هم جمع می‌شود.

موکب‌های مستقر در مرز باشماق شهرستان مریوان هم در این یک ماه عرض ارادت کردند و خالصانه رسم رفاقت به جای آوردند و خوشبختانه گوشه‌ای زیبا از ارادت و عاشقی کردها را به تصویر کشیدند و بنا به گفته موکب داران خدمات آنها تا ۶ شهریور در مرز باشماق ادامه خواهد داشت.

این مرز در سه سال گذشته بازگشایی شده و خوشبختانه طی این سال‌ها با وجود برخی کم و کاستی‌های جزئی اما ترددها از این مرز روند صعودی داشته است.

خدمت برای مراسم اربعین خدمتی عارفانه است و اربعین حسینی زیارتی عاشقانه است و خدمت در این راه عین معرفت است.
خدمت در اربعین حسینی از مرز عشق با گره زدن دل به مرقد حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از طریق زوار ایشان به مرز عرفان می‌رسد.

در پایانه مرزی باشماق در مواکب دلداه‌ای را دیدیم که توفیق زیارت نصیبش نشده بو اما با دوچرخه راهی این مسیر شده بود.

دوچرخه سواری تا مرز باشماق به عشق حسین


اسماعیل سرابی از استان فارس راهی مرز باشماق شده بود گفت: همراه دو نفر از همراهانم به عشق سرور شهدا راهی این راه شدیم.

وی بیان کرد: بخشی از مسیر را با اتوبوس و بخش دیگر را رکاب زدیم تا به دیدار سرور شهدا برویم اما این توفیق به دلیل برخی مشکلات گذرنامه‌ای نصیبمان نشد.

سهولت تردد در مرز خوش آب و هوای باشماق

آقای رستمی به همراه همسر و دو دخترشان با خودروی شخصی از مرز باشماق خارج و امروز از همین مرز وارد کشور شدند وی گفت دو سال متوالی از مرز خوش آب و هوای مرز باشماق مریوان را برای زیارت انتخاب می‌کنیم و خدمات پایانه و گمرک و مواکب و سایر خدمات شامل خدمات درمانی، اپراتورها و دسترسی خوب و آسان به شهر و فضای اینجا را برای زیارت خوب و مناسب می‌دانیم و توصیه ما به همه عزیزان تردد از این مرز است.

وی گفت: مرز باشماق برای استان‌های آذربایجان و استان‌های شمالی برای تشرف به عتبات عالیات دارای خدمات خوب و کامل به زوار و دسترسی نزدیک‌تر است و این جدا از احترام و محبت و برخورد خوب همراه با پذیرای مناسب مردم این استان به زائران اربعین حسینی است.

رضایت زائر اربعینی از خدمت اهل سنت در مرز باشماق

مادری مسن سوار بر ویلچر که دارای قریحه شعر و شاعری است هم همراه با فرزندان و نوه خود به کربلا مشرف شده است، با تقدیر از خدمات موکب‌های مرز باشماق به زائران و ابراز رضایت از استقبال و پذیرایی اهل سنت اظهار کرد: خداوند به انسان که اشرف مخلوقات است وعده بهشت و جهنم را داده و به او عقل داده تا در قبال کارهای خود با تعقل برخورد کند.

وی بیان کرد: به حق محمد رسول الله امیدوارم همه مسلمانان نامه عملشان در دست راستشان باشد.

وی تصریح کرد: همه ما غرق در گناهی و کربلا و ۱۴ معصوم ما معصوم و بخشنده هستند و من در نمازهای تمام سوره‌های کوتاه را حفظ هستم و شکر خدا ما از دین و امام و معصوم چیزی کم نداریم و می‌توانیم متوسل به عزت و بخششان شویم.

وحدت سنی و شیعه در خدمت به زائران ستودنی است

یکی دیگر از زوار اربعین که تازه رسیده و قصد اسکان در موکب‌ها را داشت بیان کرد: وحدت شیعه و سنی در خدمت به زائران اربعین حسینی ستودنی است.

وی افزود: اتمسفر و فضای کربلا مملو از آرامش، آسایش و عشق و رفاه است و این سفر را همین موارد از سایر سفرها لذت بخش‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: امیدواریم در شرایط کنونی که فرهنگ جهان اسلام از بعد سیاسی ارتقا یافته در بین مسلمانان این شرایط ایجاد شود که بر ظلم برتری یابند.

این زائر اربعینی گفت: قدرت حاکم جهان اسلام باید با توجه به ظلم‌های موجود فارغ از شیعه و سنی تبدیل به ید واحده شود تا استکبار را از بین ببرد.

عشق به حسین سن و سال نمی‌شناسد

از دیگر زوار حاضر در مرز باشماق هم مردی سالخورده بود که همراه با چند نفر دیگر راهی این سفر شدند، در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد: عشق به حسین سن و سال نمی‌شناسد و گرچه سن بالایی دارم اما تجربه سفر از ۴ مرز شلمچه، مهران و خسروی و باشماق را دارم، و امسال توفیق تشرف از باشماق را داشتم.

وی افزود: مرز باشماق هم ازدحام کمتری دارد، هم معطلی وجود ندارد و هم پذیرای و اسکان و پارکینگ آن راحت است ولی دلچسب‌ترین بخش آن پذیرای برادران اهل سنت بود.

وی گفت: در سال ۶۳ و ۶۴ در کردستان بودم و مهمان‌نوازی کردها را قبلاً دیده بودم اما اینجا در موکب‌ها این میزبانی دلچسب‌تر بود مردمانی که بدون چشم داشت خدمت می‌کردند و پیرمردی که می‌گفت ۱۰ روز در اینجا در موکب‌ها خدمت کردم و این برای انسان ارزشمند است.

وی عنوان کرد: اهل بیت محور وحدت شیعه و سنی است و دیدن کردستانی‌ها و شافعی مذهب‌های که ارادت ویژه‌ای در پذیرایی هم در رفت و هم برگشت و هم حتی در طول مسیر داشتند ارزشمند است.
وی گفت: توصیه من به مردم این است حتماً در سال‌های بعد از این مسیر استفاده کننده چون تردداز این مسیر خلوت همراه با اسکان و پذیرایی بهتر است.

امکانات مسیر باشماق مناسب بود

یکی دیگر از زوار مستقر در مرز باشماق که به همراه چند تن از همکارانشان به کربلا مشرف شده بودند، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: از تهران آمدند و در راه‌پیمایی اربعین شرکت کردند و از مرز باشماق به کشور برگشتیم در تمام مسیر مواکب متعدد با امکانات مناسب و کافی وجود داشت.

وی بیان کرد: از برادران اهل سنت تشکر می‌کنم که خیلی جدی وارد این جریان شدند و عملکرد خوبی داشتند.

وی بیان کرد: سیدالشهدا مسیر هدایت و دعوت است و خوشحالم که محبت و مودت و دلدادگی در اسلام را به عینه در این استان شاهد بودم.

این زائر عنوان کرد: امیدوارم توفیق باشد سال‌های بعد هم از همین مرز پر محبت، پر از دلدادگی و مهر و صفا و انسجام و اتحاد به معنی واقعی به کربلا مشرف شوم.

وی یادآور شد: خداوند برای بشر قرآن و اهل بیت را وسیله هدایت قرار داد و چنگ زدن به این وسیله هدایت محور و سبک حیاتی زندگی است.

وی گفت: امیدوارم در نهایت اتحاد و انسجام مسلمانان تبدیل به لشکر اللهی شود و طعم به مسلمانان را با اتحاد و انسجام ریشه کن کرد و ظلم و ستم و بیدادگری که علیه مردم غزه می‌شود را خاتمه دهد.

وی عنوان کرد: در مرز باشماق همه عزیزان با اخلاص و رغبت بی‌نظیر مشغول بودند که امیدوارم همه کسانی که در راه خدمت به زوار حسینی گام برداشتند مورد اجر الهی قرار گیرند.

باز این چه شورش است؛ که در خلقِ عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است، سرهای قدسیان؛ همه بر زانوی غم است، گویا عزای اشرفِ اولادِ آدم است.

زینبا، باز این چه شورش است؛ که در خلقِ عالم است، وین صید دست و پا زده در خون؛ حسین توست، این ماهیِ فتاده به دریای خون؛ که هست زخمِ ستاره بر تنش افزون؛ حسین توست.

کردستان چقدر بوی کربلا می‌دهد از روزی که قدمگاه زوار حسینی شده، مریوان بیشتر عطر آگین شده و باشماق غرق در عشق، و این بوی عاشقی از خدمت کردها به عشق اهل بیت و به احترام زوار حسینی سرچشمه می‌گیرد.

و اینگونه دفتر اربعین ۱۴۰۳ هم بسته می‌شود در حالی که دفتر عاشقی دلدادگان سراسر جهان همچنان بی‌نقطه ناتمام ماند.

منبع:مهر

برچسب ها: موکب ، باشماق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.