سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تجهیزات لازم برای فیلمسازی در خوزستان وجود ندارد!

یک کارگردان از دغدغه‌های نبود تجهیزات لازم در خوزستان و معضلات سینمای مستقل سخن گفت.

ماجد رستمی‌زاده کارگردان فیلم سینمایی و بلند سینمای کشورمان گفت:  معتقدم سینمای مستقل در ایران مظلوم است و دربرابر فیلم‌های ۱۰ میلیاردی، برخی از فیلم‌های مستقل هم با یک الی دو میلیارد جمع می‌شود. در حق فیلم‌های مستقل کم لطفی شده است و فیلمسازی مستقل دربرابر فیلم‌های تجاری خیلی سخت شده است. ما فیلمسازان مستقل گله‌های بسیاری داریم.

وی ادامه داد: مورد دیگری هست که باید آن را مطرح کنم، استان خوزستان فیلمساز بسیار دارد، اما به فیلمساز خوزستانی رسیدگی نمی‌شود ولی گروه فیلمسازی‌ای که از تهران به خوزستان می‌آید تمام امکانات استان در اختیار آنها قرار می‌گیرد و بودجه هم دریافت می‌کند. مگر خوزستان چند کارگردان دارد؟ در این چند سال حتی ۱۰ فیلم بلند توسط فیلمساز خوزستانی تولید نشده است. همیشه همینطور بوده است و باید حمایت بیشتر باشد. 

خوزستان تجهیزات لازمه سینمایی را ندارد

وی افزود: در خوزستان زیرساخت بسیار ضعیف است و حتی دفتر تجهیزاتی نداریم. با اینکه فیلم‌های بسیاری در خوزستان ساخته می‌شود، اما شهرک سینمایی نداریم. گروه‌های فیلمبرداری از تهران می‌آیند و عوامل درجه سه و چهار از خوزستان برداشته می‌شود و در نتیجه لوکیشن بکر و خوب را برای تصویربرداری برمی‌دارند، اما چنین مواردی به فیلمساز خوزستانی تعلق نمی‌گیرد! من نمی‌خواهم صحبت قومیتی یا نژادی داشته باشم و بگویم خوزستان خوزستان؛ اما بالاخره سینما از خوزستان کمک می‌گیرد، لوکیشن آن را استفاده می‌کنل و فیلم جنگی می‌سازند پس بردش برای خوزستان چیست؟ با اینکه در خوزستان فیلم‌های بسیاری ساخته می‌شود، اما اگر بخواهید در خوزستان باران بسازید، در خوزستان تجهیزات لازمه سینمایی را ندارد و باید امکانات را از تهران بیاوریم. حتی برای موارد جزئی مانند گریم باید توقف کار داشته باشیم تا مواد مورد نیاز یا وسیله لازمه از شهر دیگر یا تهران برایمان ارسال شود.

اکثر سینماهای جنوب تعطیل هستند

این کارگردان در پاسخ به این سوال که وضعیت سینما در خوزستان چطور است؟ گفت: در خوزستان انجمن سینمای جوان، تولیدات خوب فیلم کوتاه دارد ولی فیلم بلند خیلی سخت است و کمتر کسی به دنبال ساخت فیلم سینمایی بلند می‌رود و بیشتر افراد به دنبال مستندسازی هستند. وضعیت سینما و سالن‌های اهواز و آبادان خوب است، اما خیلی از شهر‌های کوچک سالن سینمایی ندارد. در قدیم فیلم‌ها از جنوب می‌آمدند و یکی از پر سینماترین مناطق جنوب کشور بود ولی الان وضعیت سینما‌ها فقط در اهواز و آبادان خوب است و اکثر سینما‌ها در دیگر مناطق تعطیل شده‌اند.

شایان ذکر است ماجد رستمی‌زاده فارغ‌التحصیل انجمن سینمای جوانان ایران، برگزیده چندین جشنواره عکس و کارگردان چندین نمایش صحنه‌ای است. وی در بیش از ۳۰ پروژه سینمایی کوتاه و بلند (داستانی و مستند) به عنوان کارگردان، تصویربردار، عکاس، دستیار کارگردان، طراح صحنه و ...حضور داشته است و کارگردانی فیلم کوتاه «قاب سفید» راه یافته به جشنواره های داخلی و خارجی، کارگردانی فیلم تلویزیونی غبار (شبکه خوزستان)، کارگردانی فیلم کوتاه «خنزیر» جهت شرکت در جشنواره‌های داخلی و خارجی و کارگردانی سریال تلویزیونی «غوزی» در کارنامه کاری این هنرمند چشمگیر است.

همچنین وی به تازگی فیلم سینمایی «ثار» با بازی علی‌رام نورایی، حدیث فولادوند را به مرحله تدوین رسانده است و قصد دارد این فیلم سینمایی را از قاب تلویزیون به نمایش بگذارد.

خبرنگار:زهرابالاور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.