سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۸۰ درصد صنعت دام بازسازی شد

وزیر اسبق کشاورزی گفت: اکنون ۷۵تا ۸۰ درصد مشکلات حوزه دام مرتفع شده است.

محمدعلی نیکبخت وزیر اسبق جهاد کشاورزی در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و جدید جهاد کشاورزی گفت: زمانی که مسئولیت قبول کردم شرایط سخت و بحران های متعددی داشتیم چراکه در آن مقطع کمبود نهاده و گرانی وجود داشت و صنعت دام و طیور آسیب جدی دیده بود.

به گفته او، در مقطعی هر کیلو گرم کنجاله سویا به ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان رسید که ضمن افزایش قیمت در بازار کمبود وجود داشت؛ به گونه‌ای که کامیون به کامیون نهاده بین استان‌ها توزیع می‌کردم.

نیکبخت ادامه داد: صنعت دام و طیور آسیب جدی دید به طوریکه در مرغ اجداد شرایط سختی داشتیم و در صنعت دام هم کشتار دام مولد در سطح وسیع انجام می‌شد، اما خوشبختانه اکنون ۸۰ درصد صنعت دام و طیور بازسازی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در بخشی دیگر از سخنان خود به بازار کالاهای اساسی پرداخت و گفت: ما به دنبال به حداقل رساندن این نوسان و تثبیت قیمت در بازار با پایداری تولید بودیم. گ

او با اشاره به تولید سبزی و صیفی افزود: در تمام کشورها با توجه به تغییرات اقلیمی و شرایط محیطی نوسان در محصولات جالیزی وجود دارد. در کشور ما هم یک سال با مازاد یک محصول و سال دیگر کمبود روبرو هستیم.

نیکبخت اضافه کرد: با تمام این دغدغه‌ها، تلاش شد تا بتوانیم تنظیم گری در حوزه تولید و صادرات این بخش از کشاورزی انجام شود. امروز می‌توانیم مدعی شویم در حدود یک سال اخیر حداقل مشکلات را در سطح بازار صیفی جات چه در تولید و چه نرخ این محصولات تجربه کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم با اشاره به تأمین نهاده‌های کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در یک سال گذشته چالش‌های تأمین کود، سم و بذر را نیز پیگیری کرد و امروز اعلام می‌کنم وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم بدون دغدغه در این حوزه می‌تواند به سیاست گذاری بپردازد.

نیکبخت ادامه داد: در زمانیکه سکانداری وزارت به بنده محول شد، اعلام کردم که بنده  کاسب سیاسی و اقتصادی نیستم، و از همان ابتدا تمام تلاش  و تجربیات خود استفاده کردم که تولیدکننده و مصرف کننده مشکلی نداشته باشند.

 وزیر جهاد گفت:در حوزه خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات کشاورزان چالش‌هایی وجود دارد که امیدوارم در دولت چهاردهم رفع شود.

بازدهی بخش کشاورزی ۳ برابر بخش صنعت است

محمدجواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: برای اولین بار در کشور دولت و مجلس کارشان را توام باهم آغاز کردند که براین اساس شرایطی که در کشور پیش آمده باید قدر بدانیم و مسیر توسعه کشور را پیش ببریم‌.

به گفته او، عقب ماندگی برنامه های ۵ و ۶ در برنامه هفتم دیده شده است، در برنامه سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام تا افق ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی باید از کشورهای منطقه بالاتر باشد.

عسگری ادامه داد: بخش کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی اقتصاد کشور است که ۳ برابر صنعت بازدهی دارد، همچنین ۳۰ درصد اشتغال کشور به این بخش اختصاص دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: امروزه تولیدکنندگان بخش کشاورزی بویژه گندمکاران گلایه مند هستندچراکه براساس قانون ۴۸ ساعت پس از تحویل، مطالبات گندمکاران باید پرداخت شود. حال با توجه به نزدیک شدن فصل کشت پاییزه انتظار می رود هرچه سریع تر مطالبات پرداخت شود تا با کاهش تولید و عملکرد در واحد سطح روبرو نشویم.

به گفته او، کشورهای ۵۰۰ میلیونی پیرامون به محصولات ما علاقه مند هستند که برای ما ارزآوری و اشتغال دارد.

عسگری گفت: طی سال های گذشته گرفتار تنظیم بازار بودیم و امروز باید تولید را تنظیم کنیم و تشکل ها در این حوزه کمک کنند.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.