سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظرفیت‌های داروسازی سنتی در پیشرفت کشور

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص ظرفیت‌های داروسازی سنتی در پیشرفت کشور مطالبی را مطرح کرد.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ظرفیت‌های رشته داروسازی سنتی برای گسترش و ارتقای فناوری در حوزه گیاهان دارویی و فراورده‌های طبیعی گفت: رشته داروسازی سنتی در حقیقت دانش ساخت و فرمولاسیون فرآورده‌های طبیعی با الهام از منابع طب ایرانی و با رعایت استاندارد‌های حاکم بر داروسازی نوین است.

روجا رحیمی ضمن تبریک روز داروساز به استادان و همکاران داروساز سنتی و همچنین دانشجویان مشغول به تحصیل در این رشته، به اهمیت این رشته اشاره کرد و گفت: منابع طب ایرانی ما یک گنجینه عظیم است و بخش قابل‌توجهی از آن به فرآورده‌های طبیعی بازمی‌گردد. رشته داروسازی سنتی در حقیقت دانش ساخت و فرمولاسیون فرآورده‌های طبیعی با الهام از منابع طب ایرانی و با رعایت استاندارد‌های حاکم بر داروسازی نوین است و به دلیل منطبق بودن ویژگی‌های آن بر استاندارد‌های موردنیاز داروسازی است که این تخصص همچنان دارای جایگاه علمی است.

 وی افزود: این رشته به عنوان یکی از رشته‌های تخصصی داروسازی با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر در زمینه فرمولاسیون و استانداردسازی فرآورده‌های طبیعی و سنتی و همچنین مشاوره به پزشکان و بیماران در خصوص این دسته فرآورده‌ها از سال ۱۳۸۷ وارد نظام آکادمیک کشور شد. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در حال حاضر ۱۱۵ نفر در رشته داروسازی سنتی مشغول به تحصیل هستند و یا از این رشته فارغ التحصیل شده‌اند و تعدادی از این افراد به عنوان عضو هیأت علمی آموزشی و یا پژوهشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشتغال دارند.

رییس دانشکده طب ایرانی دانشگاه تهران با بیان اینکه طبق آمار اسکوپوس تاکنون بیش از ۹۰۰ مقاله با وابستگی گروه‌های داروسازی سراسر کشور به چاپ رسیده است، اظهار داشت: متخصصین این رشته در تولیدات علمی کشور در حیطه فرآورده‌های طبیعی و گیاهان دارویی حضور فعال و موثری دارند.

وی با اشاره به موفقیت‌ها و دستاورد‌های علمی کسب شده در رشته داروسازی سنتی گفت: ۱۵ درصد تولیدات علمی این رشته نتیجه همکاری بین المللی با محققینی از کشور‌های مختلف از جمله استرالیا، چین، کانادا، آمریکا و هند می‌باشد و متخصصین داروسازی سنتی در نگارش بیش از ۲۰ عنوان کتاب چاپ شده توسط ناشرین معتبر بین‌المللی از جمله اشپرینگر، الزویر و بنتهام مشارکت داشته‌اند.

 رحیمی اضافه کرد: همچنین اخیرا کتاب " Therapeutic Medicinal Plants in Traditional Persian Medicine " با همکاری ۴۰ نویسنده از دانشگاه‌های مختلف علوم پزشکی کشور و همچنین دانشگاه‌های فیلیپس ماربورگ آلمان و لانگ آیند نیویورک آمریکا کتاب در قالب ۴۲ فصل و ۳۲۶ صفحه توسط انتشارات CRC Press, Taylor and Francis منتشر شده که حاصل فعالیت دو سال و نیمه این تیم ۴۰ نفر بوده و توسط اینجانب و دکتر رودابه بهرام سلطانی، استادیار داروسازی سنتی و معاون بین الملل طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ویرایش شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: از سال ۱۴۰۰ نیز به ابتکار گروه داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حمایت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و انجمن علمی طب سنتی ایران، دوره توانمندسازی داروسازان سنتی شکل گرفت که در این راستا تاکنون ۱۵ برنامه توسط اعضای هیات علمی این رشته برگزار شده است.

 رحیمی به ظرفیت‌های این رشته برای گسترش و ارتقای فناوری در حوزه گیاهان دارویی و فراورده‌های طبیعی اشاره و بیان کرد: این رشته می‌تواند در سوق دادن دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم نقش بسزایی ایفا نماید.

 رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران در پایان ضمن آرزوی تداوم مسیر پویا و رو به رشد این رشته گفت: امیدوارم با الگوگیری از حکما و دانشمندان بزرگ این مرز و بوم، گام‌های مؤثری در جهت اعتلا و سرافرازی ایران عزیزمان برداریم.

برچسب ها: طب سنتی ، داروی گیاهی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.