سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرحله آخر رهاسازی آب سد مهاباد آغاز شد

مدیر امور آب مهاباد گفت: مرحله آخر (چهارم) سهمیه آب بخش کشاورزی با درخواست کشاورزان این شهرستان از مخزن سد آغاز شد.

خالد رحمانی مدیر امور آب مهاباد با بیان اینکه مرحله آخر رهاسازی آب سد این شهرستان آغاز شد،گفت: این رهاسازی با درخواست بخش کشاورزی و با دبی ۱۳ تا ۱۶ مترمکعب بر ثانیه در حال انجام است و تا رفع نیاز آبی این بخش که در حدود ۱۲ میلیون مترمکعب است، ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: حجم آب رهاسازی شده، با توجه به نیاز شبکه آبیاری متغیر خواهد بود و در این مرحله آبیاری مزارع غلات که در حدود ۳ هزار هکتار بود، حذف شده است.

مدیر امور آب مهاباد با بیان اینکه طبق آخرین سهمیه ابلاغی امسال ۹۰ میلیون مترمکعب به بخش کشاورزی شهرستان اختصاص یافته است، گفت: از ابتدای سال جاری در سه مرحله بیش از ۷۸ میلیون مترمکعب آب برای بخش کشاورزی این شهرستان رهاسازی شده است.

وی افزود: این مرحله رهاسازی تا ۲۰ شهریور ماه ادامه دارد و می‌تواند نقش مهمی در جریان دوباره آب در رودخانه مهاباد و سد انحرافی یوسف‌کند و انهار منتهی به آن داشته باشد.

وی در خصوص وضعیت آب مخزن سد مهاباد نیز اظهار کرد: هم اکنون حجم آب مخزن سد ۷۷.۵میلیون مترمکعب است که این حجم در مقایسه با ۷۰.۵ میلیون مترمکعب آب سال قبل هفت میلیون مترمکعب بیشتر است.

وی اضافه کرد: اکنون تراز آب سد مهاباد به هزار و ۳۴۵.۰۹ متر رسیده است که این تراز آب سد در مقایسه با سال قبل ۱.۱ متر بیشتر است.

رحمانی گفت: هم اکنون ورودی آب به سد مانند سال قبل صفر و خروجی آب هم امروز ۱۳مترمکعب در ثانیه ثبت شده که سال گذشته ۱۶ متر مکعب در ثانیه بود.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.