سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالیت ۳۳۸ واحد مرغ گوشتی در سیستان و بلوچستان/ ساختمان دامپزشکی زرآباد در هفته دولت افتتاح می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان گفت: در راستای خودکفایی تعداد ۳۳۸ واحد مرغ گوشتی در سطح استان فعالیت دارند.

سرگزی  مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته دولت برگزار شد اظهار کرد: در سال گذشته ۱۲ تن کشتی در استان ترخیص شده است، از نهاد‌های دامی عمدتاً ذرت از چابهار وارد کشور شده است همچنین یک میلیون و ۹۱۸ هزار کیلوگرم ماهیان صنعتی و ۳۸۸ هزار و ۱۸۴ کیلوگرم گوشت گاو و گوساله منجمد شده ترخیص شده است.

 وی ادامه داد: در سال گذشته ۲۳۸ مورد بازدید از درمانگاه‌ها داروخانه‌ها و مراکز مایه‌کوبی انجام شده است در حوزه دام و طیور ۱۲ هزار و ۵۴۷ بازدید از روند تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فراوری دامی نیز انجام شده از اقدامات دیگر به صدور و تمدید ۳۹ مورد پروانه‌های بهداشتی می‌توان اشاره کرد.

 سرگزی مطرح کرد: در طول سال دو تا سه نوبت واکسیناسیون دام‌ها انجام می‌شود ۴ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۵۶۲ مورد سر دام واکسیناسیون جمعیت دامی، بیش از یک میلیون سم‌پاشی جایگاه، بیش از ۴۰۰ هزار مورد سم‌پاشی دام نیز انجام شده است؛ اما در این مسیر راه بسیاری به‌خصوص در مناسب‌سازی جایگاه‌های نگه‌داری دام برای جلوگیری از شیوع انواع بیماری‌ها داریم.

 وی افزود: قسمت بسیار مهم در دامپزشکی و بال دیگر این مجموعه نظارت شرعی بر ذبح و صید است که باید دستورات آن در بین عموم مردم نهادینه شود حتی در جمعیت طیور نیز باید این ذبح رعایت شود در کشتارگاه‌ها ناظر شرعی وجود دارد حتی در کشتارگاه‌های خارج از کشور ما ناظر شرعی حضور دارد و مردم از لحاظ بهداشتی و شرعی بودن محصولات گوشتی اطمینان خاطر داشته باشند.

 مدیرکل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: ۱۶ ناظر شرعی در کشتارگاه‌ها و شرکت‌های استان حضور دارند در این زمینه اقداماتی مانند برگزاری دوره‌های آموزشی ذابحین شرعی، برگزاری دوره‌های ویژه ذبح و صید برای ناظران و طلاب، روحانیون تشییع و تسنن و بازدید از کشتارگاه‌ها انجام شده است.

در هفته دولت ساختمان دامپزشکی زرآباد افتتاح می‌شود
 
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: از ۲۶ شهرستان استان در ۱۷ شهرستان اداره مستقل دامپزشکی با ۲۱۷ نیرو مشغول به فعالیت هستند؛ اما در دو شهرستان فاقد اداره هستیم در این راستا به مناسبت هفته دولت در زرآباد ساختمان دامپزشکی این شهرستان افتتاح و نمایندگی آن آغاز بکار خواهد کرد.
 
وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان جزو استان‌های ویژه در کشور است تنها استانی است که با کشور پاکستان مرز مشترک دارد و ما در استفاده از ظرفیت بی‌نظیر بازارچه‌های مرزی قابلیت بسیار مطلوبی را داریم.

 وی ادامه داد: کار در استان به‌صورت میدانی است واحدهای کشتارگاهی، بسته‌بندی و همه در تلاش هستند محصولات خام دامی را به بهترین نحو و مطابق موازین بهداشتی روز دنیا عرضه کنند شعار ما دام سالم، خوراک سالم دام، غذای سالم و انسان سالم است این منشور چهاروجهی در دستور کار ما بسیار اهمیت دارد.

 مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان بیش از ۹۰ درصد پرورش دام به‌صورت سنتی است اما این دلیلی بر آماده‌سازی خوراک دام به‌صورت سنتی نیست تهیه خوراک سالم دام مطابق با علم روز دنیا عامل بسیار مهم است.

 وی افزود: از ۲۶ شهرستان استان در ۱۷ شهرستان اداره مستقل دامپزشکی با ۲۱۷ نیرو مشغول به فعالیت هستند اما در دو شهرستان فاقد اداره هستیم در این راستا به مناسبت هفته دولت در زرآباد ساختمان دامپزشکی این شهرستان افتتاح و نمایندگی آن آغاز بکار خواهد کرد.

 سرگزی تشریح کرد: سیستان و بلوچستان دارای ۱۱۵ واحد دارای پروانه بهداشتی که جزو صنایع تبدیلی هستند در استان مشغول به فعالیت‌اند همچنین در عرصه درمانی و پیشگیری در مجموع ۹۹ واحد مایه‌کوبی، داروخانه، شرکت‌های پخش دارویی در حوزه دام و آزمایشگاه در استان مشغول به کار هستند.

سیستان و بلوچستان دو سال پیاپی عاری از بیماری AHPND و WSSD
 وی افزود: در سال گذشته در تولید میگو ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی به‌صورت دقیق اجرا شده است بیماری لکه سفید، برنامه ملی مراقبت از بیماری AHPND، پایش و مراقبت از بیماری‌های مختلف باعث شده است که برای دومین سال پیاپی سالی عاری از بیماری AHPND و WSSD را داشته باشیم.

 سرگزی عنوان کرد: میزان جوجه‌ریزی ۹ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۱۸ در سال گذشته بوده است، در جهت مقابله با بیماری نیوکاسل ۱۲۲ هزار و ۱۴۷ مورد واکسیناسیون انجام شده است همچنین ۲۰ میلیون ۱۶۵ هزار و ۱۳۸ مورد واکسیناسیون در مراکز مایه‌کوبی بخش خصوصی باعث شده است تا در سال گذشته با روند کاهشی ۷۲ مورد بیماری طیور صنعتی و بومی در زیستگاه‌ها شناسایی شود.

 وی ادامه داد: زیان‌بارترین بیماری در جمعیت دامی تب برفکی است که فاز اول واکسیناسیون این بیماری از ۳۱ مردادماه آغاز شده و تا دو ماه آینده ادامه دارد در بسیاری از بیماری‌های استراتژیک در این حوزه از مرحله درمانی عبور کردیم و وارد مرحله پیشگیری شده‌ایم.

 مدیرکل دامپزشکی استان در پایان سخنان خود گفت: از ۹ آزمایشگاه دامپزشکی دولتی در سطح استان دو آزمایشگاه تخصصی در زاهدان و چابهار وجود دارد آزمایشگاه زاهدان جزو پنجمین آزمایشگاه مرکز ساب نشنال اتحادیه اروپا در زمینه تشخیص سریع بیماری تب برفکی قرار گرفته است تشخیص به‌موقع و دقیق بسیاری از عوامل بیماری‌زا و اتخاذ مناسب‌ترین روش درمانی مقابله با بروز و شیوع بیماری‌ها مرهون عملکرد آزمایشگاه‌های دامپزشکی است.

 
 تنها راه بهبود وضعیت غیربهداشتی فلکه کوزه تأمین مکان اختصاصی است
 حامد گنجعلی، رئیس اداره دامپزشکی زاهدان در حاشیه این نشست بیان کرد: ۱۵۸ مورد غیربهداشتی در حوزه دامپزشکی در پنج‌ماهه نخست سال در زاهدان شناسایی شد، همچنین ۳۲ تن فراورده خام دامی در زاهدان ضبط شده است و ۶۹ واحد متخلف به دستور قضایی پلمب و ۸۶ واحد متخلف به واحد‌های قضایی معرفی شدند همچنین جمع‌آوری ماشین‌های دوره‌گرد در نقاط مختلف شهر که ماهیان حرام‌گوشت مانند کوسه به‌صورت قطعه شده عرضه می‌کنند در دستور کار قرار دارد.

 وی ادامه داد: در خصوص وضعیت غیربهداشتی عرضه گوشت در فلکه کوزه و بازار مشترک بیان کرد: حاصل ۱۰۰ جلسه مشترک با معتمدان و ادارات مختلف تنها راه‌حل بهبود وضعیت فعلی در تأمین مکانی مشخص و معین برای کسبه این مناطق مطرح شده است.

 رئیس اداره دامپزشکی در پایان مطرح کرد: از نظر دامپزشکی وضعیت بهداشتی و فرآورده‌های گوشتی در فلکه کوزه مورد تأیید نیست بعضاً گوشت مصرفی در منازل افراد پرورش می‌یابد بنا شده است شهرداری مکانی برای این کسبه در نظر بگیرد و تا زمانی که این مکان تهیه نشود نه مکان و نه دام این مراکز مورد تأیید دامپزشکی قرار نمی‌گیرد.
 
 انتهای خبر/

برچسب ها: دامپزشکی ، هفته دولت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.