سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرچمداران ایران در ادوار بازی‌های پارالمپیک

کاروان ورزشی ایران با پرچمداری هاجر صفرزاده و سیدمحمدرضا میرشفیعی در مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور خواهد داشت.

کاروان فرزندان ایران با دهمین حضور خود در بازی‌های تابستانی پارالمپیک، تاکنون در مراسم افتتاحیه این رویداد یازده پرچمدارِ منتخب از تیم‌های ملی پارادوومیدانی، والیبال نشسته، پاراتیراندازی و پاراتیراندازی با کمان داشته است.

 رژه‌ی فرزندان ایران در مراسم افتتاحیه‌ی هفدمین دوره بازی‌های تابستانی پارالمپیک با پرچمداری هاجر صفرزاده و سیدمحمدرضا میرشفیعی، شامگاه چهارشنبه هفتم شهریورماه ۱۴۰۳، از خیابان زیبای شانزلیزه در شهر پاریس آغاز می‌شود و در میدان معروف کنکورد، مقابل بنای یادبود اُبلیسک نیز به پایان می‌رسد.

در آستانه برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس مروری مختصر بر پرچمداران پرافتخار کاروان ورزش کشورمان در ادوار مختلف این رویداد از سئول ۱۹۸۸ تا پاریس ۲۰۲۴ داشته ایم.

 حسن سماواتی - سئول ۱۹۸۸

زنده‌یاد حسن سماواتی (متولد ۱۳۳۷)، ملی‌پوش جانباز هفتاد درصد تیم پارادوومیدانی نخستین پرچمدار کاروان ایران در تاریخ بازی‌های پارالمپیک به شمار می‌رود که در مراسم افتتاحیه سئول ۱۹۹٨ در رژه ورزشکاران حضور داشت.

سماواتی در رقابت‌های دیسک پارالمپیک سئول به مدال برنز و در پرتاب نیزه به عنوان چهارم دست یافت.

او در این باره می‌گوید: «بعد از این مسابقات نیز کلاس‌ها ادغام شد و برای کسب نتیجه بهتر تمرینات زیادی انجام دادم که از ناحیه آرنج آسیب دیدم و ورزش قهرمانی را به اجبار کنار گذاشتم.»

حسن سماواتی سال ۱۳۵۹ در عملیات شکست حصر آبادان مجروح شد و روز سی‌اُم مرداد ماه ۱۳۹۸ به خیل یاران شهیدش پیوست.

علی کشفیا - بارسلون ۱۹۹۲ و آتلانتا ۱۹۹۶

علی کشفیا (۱۳۴۲- تبریز) ملی‌پوش اسبق تیم والیبال نشسته، تنها ورزشکار ایرانی بود که افتخار حمل پرچم کشورمان در مراسم افتتاحیه دو دوره متوالی از بازی‌های پارالمپیک را بر عهده داشت. کشفیا که سال ۶۳ بر اثر انفجار مین در نوار مرزی سردشت به درجه جانبازی نائل شد، در بازی‌های بارسلون ۱۹۹۲ و آتلانتا ۱۹۹۶ پرچمدار کاروان ایران بود.

او پس از کسب چهار نشان طلای پارالمپیک (از سئول تا سیدنی) و خداحافظی با ورزش قهرمانی تاکنون در کسوت مدیر ورزشی، رئیس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولین آذربایجان شرقی، عضو هیات اجرایی و رئیسه فدراسیون، کمیته ملی پارالمپیک، رئیس انجمن و سرپرست تیم ملی‌والیبال نشسته به فعالیت پرداخته است.

مرادعلی شیرانی - سیدنی ۲۰۰۰

مرادعلی شیرانی (۱۳۳۳- اصفهان) قهرمان کشتی فرنگی ایران و جهان که علاوه بر حضور در المپیک مونترال، سابقه کسب مدال برنز جهانی (سوئد ۱۹۷۷) و شرکت در مسابقات بین‌المللی گوناگونی را در ورزش کشور داشت، در عملیات آزادسازی خرمشهر جانباز شد. او همچنین در کارنامه کاری خود سابقه ریاست فدراسیون کشتی و فدراسیون ورزش کارگری را نیز دارد.

شیرانی در بازی‌های ۲۰۰۰ سیدنی نیز افتخار پرچمداری کاروان ورزش پارالمپیک ایران را برعهده داشت.

عنایت‌اله بخارایی - آتن ۲۰۰۴

عنایت‌اله بخارایی (۱۳۴۲- فارس) جانباز با دو نشان طلای پاراتیراندازی از بازی‌های آتلانتا ۱۹۹۶ و سیدنی ۲۰۰۰، افتخار حمل پرچم ایران در مراسم رژه ورزشکاران پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن را برعهده داشت.

او اگرچه در آتن موفق به کسب مدال نشد، اما پیش از آن با کسب عنوان قهرمانیِ تفنگ بادی ۱۰ متر (R ۳) پارالمپیک آتلانتا، نام خود را به عنوان اولین مدال‌آور و دارنده اولین مدال طلای تیراندازی، در تاریخ ورزش کشورمان جاودانه کرده بود.

بخارایی سال ۱۳۶۳ در اصابت ترکش به نخاع به درجه جانبازی نائل شد.

محمدرضا میرزایی - پکن ۲۰۰۸

محمدرضا میرزایی‌جابری (۱۳۴۴- فارس) ملی‌پوش جانباز تیم پارادوومیدانی با کسب نشان طلا در آتلانتا ۱۹۹۶، سیدنی ۲۰۰۰ و آتن ۲۰۰۴، در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن پرچمدار کاروان کشورمان در ورزشگاه «آشیانه پرنده» بود.

او سال ۱۳۶۵ در منطقه شلمچه و عملیات کربلای ۵ دچار قطع نخاع شد و به درجه جانبازی رسید و در بازی‌های ۲۰۰۸ پکن نیز به چهارمین قهرمانی پارالمپیک خود دست یافت.

عبدالرضا جوکار - لندن ۲۰۱۲

عبدالرضا جوکار (۱۳۴۸-دزفول)، ملی‌پوش جانباز تیم دوومیدانی با ۳ مدال یک مدال پارالمپیک (یک نقره، پکن) و دو برنز (آتلانتا و آتن) در رژه ورزشکاران بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن به عنوان پرچمدار ایران حضور داشت.

جوکار سال ۱۳۵۹ در سن ۱۱ سالگی و در یکی از حملات دشمن به زادگاهش دزفول، بر اثر اصابت ترکش توپ قطع نخاع و جانباز ۷۰ درصد شد.

او در مسابقات پرتاب نیزه‌ی لندن ۲۰۱۲ با کسب عنوان نایب قهرمانی به چهارمین نشان پارالمپیکی خود دست یافت.

عشرت کردستان - ریو ۲۰۱۶

عشرت کردستانی (۱۳۶۲- کرمان) ملی‌پوش جانباز و کاپیتان اسبق تیم ملی والیبال نشسته بانوان کشورمان نخستین پرچمدار زن پارالمپیکی ایران به شمار می‌رود.

او در مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ با لباس احرام، افتخار حمل پرچم کشورمان را بر عهده داشت. کاروان ایران در بازی‌های ۲۰۱۶، به یاد شهدای فاجعه منا در سال ۱۳۹۴، «کاروان منا» نامیده شد.

کردستانی، سال ۱۳۸۱ در سن ۱۹ سالگی، در منطقهٔ شلمچه از ناحیه پا مجروح شد و به مقام جانبازی نائل شد.

تیم ملی والیبال نشسته بانوان ایران در نخستین حضور پارالمپیکی خود، در رده پنجم قرار گرفت.

زهرا نعمتی و نورمحمد آرخی - توکیو ۲۰۲۰

زهرا نعمتی دارنده (۱۳۶۴- کرمان) با دو نشان طلای تیراندازی با کمان از بازی‌های پارالمپیک لندن ٢٠١٢، ریو ٢٠١۶ و با همراهی نورمحمد آرخی (۱۳۶۲- گلستان) ملی‌پوش تیم دوومیدانی نابینایان و کم‌بینایان دو پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک توکیو بودند.

نعمتی در بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ به سومین عنوان قهرمانی متوالی پارالمپیک خود دست یافت.

آرخی اولین پرچمدار پارالمپیکی ایران از گروه نابینایان و کم‌بینایان محسوب می‌شود. او در رقابت‌های پرتاب دیسک در رده ششم قرار گرفت.

هاجر صفرزاده و سیدمحمدرضا میرشفیعی- پاریس ۲۰۲۴

برای نخستین در تاریخ است که مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک خارج از ورزشگاه و در قلب شهر میزبان برگزار می‌شود.

محمدرضا میرشفیعی (۱۳۵۲- قم) ملی‌پوش جانباز پاراتیراندازی و هاجر صفرزاده (۱۳۷۸-اصفهان) دونده‌ی کم‌بینای کشورمان افتخار حمل پرچم کشورمان را در دهمین حضور پارالمپیکی کاروان «فرزندان ایران» بر عهده دارند.

میرشفیعی سال ۱۳۶۷ و در ۱۶ سالگی، در منطقه شاخ شمیران عراق به درجه جانبازی نائل شد.

هر دو پرچمدار ایران در این دوره از بازی‌ها، اولین پارالمپیک خود را تجربه می‌کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.