سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خودکفایی ۹۰ درصدی محصولات اساسی نیازمند هزار همت اعتبار است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس برآورد‌های اولیه دستیابی به خودکفایی ۹۰ درصدی محصولات اساسی نیازمند هزار همت اعتبار است.

 

 غلامرضا نوری غزلجه وزیر جهاد کشاورزی در مراسم آغاز سال زراعی کشت پاییزه گفت: تولید گندم و خرید تضمینی مناسب بیانگر آن است که بیشتر بر عوامل کنترل شونده متصل کردند که انتظار می رود این امر تداوم یابد.

به گفته او، میزان مناسب خرید تضمینی گندم ناشی از بذور اصلاح شده، خاک ورزی، کود و بارش های مناسب است. 

نوری ادامه داد: سابقه جشن خودکفایی گندم در کشور را داریم، اما تداوم آن را می توان جشن گرفت و گزارش های تحلیلی برای گندم در ۲ دهه اخیر باشد تا این روند تداوم بیفتد.

وزیر جهاد با بیان اینکه مشی دولت چهاردهم اجرای قانون است، افزود: قوانین بالادستی و سیاست های کلی در برنامه داریم و همواره قوانینی داریم که اهمیت کمتر از قانون برنامه نیست.

او افزود: برآوردهای اولیه نشان می دهد که در بخش کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی ۹۰ درصدی محصولات اساسی هزار همت اعتبار نیاز است و بنده معتقدم در افزایش بهره وری و راندمان کارهای زیادی انجام دادیم.

نوری با اشاره به افزایش بهره‌وری و ارتقا راندمان تولید، افزود: در این خصوص ممکن است منابع در نظر گرفته شده خیلی مناسب و پاسخگو نباشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تغییر در تولید بسیار ارزشمند است، گفت: مسئولان ذی‌ربط موظف هستند در مدت دو ماه نیازمندی‌های حوزه خود را در حوزه منابع مالی احصا و پیش از رفتن لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس شورای اسلامی، ارائه دهند.

او ادامه داد: کشاورزان نباید برای کشت پاییزه دغدغه تأمین کود، بذر، سم و… داشته باشند؛ ضمن اینکه در حوزه تأمین سوخت ماشین آلات کشاورزی هم مذاکراتی با وزیر نفت انجام شده و قول‌های مساعدی داده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مدیران مربوطه باید برآورد دقیقی از میزان سوخت مورد نیاز کشاورزان در هر استان داشته باشند که ماشین آلات با کمبود سوخت مواجه نباشند.

وزیر درباره تأمین برق چاه‌های کشاورزی گفت: توافق‌های اولیه با وزیر نیرو انجام شده و قرار است در استان‌ها اختیاراتی به شرکت‌های استانی از سوی وزرات نیرو داده شود تا کشاورزی کمتر دچار چالش شود. بسیاری از کشاورزان درخواست دارند که برق منزل آنها قطع شود اما قطعی برق چاه‌ها کشت آنها را مختل نکند.

قیمت خرید تضمینی گندم به زودی اعلام می‌شود

نوری با اشاره به خرید تضمینی گندم افزود: یکی دیگر از الزامات، قیمت خرید تضمینی گندم است که با تأخیر همراه بوده و موضوع در حال پیگیری است و جلسه شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی به زودی برگزار و قیمت ابلاغ می‌شود.

به گفته او، ما به عنوان متولیان حوزه کشاورزی باید منافع تولیدکنندگان را در نظر داشته باشیم و هیچ مؤلفه ای به اندازه قیمت نمی‌تواند به کشاورزان برای تولید انگیزه دهد.

وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم به الزامات دیگر در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت:  در برخی استان‌ها لازم است کشاورزان بذر و کود خریدار و کشت پاییزه خود را آغاز کنند، در حالیکه هنوز پول گندم‌های تحویلی آنها پرداخت نشده است. در این شرایط باید بانک کشاورزی به کمک کشاورزان آید.

او درباره تسهیلات ماشین آلات کشاورزی افزود: رایزنی‌های مقدماتی صورت گرفته تا در کنار خرید تراکتورهای مورد نیاز موضوع نوسازی و توسعه نیز انجام شود.

نوری با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد حوزه کشاورزی از سوی مردم مدیریت می‌شود، افزود: اعتماد بین ما از تمام ابزارها و کمک‌های فنی و اعتباری مؤثرتر است. این اعتماد باید حفظ و تقویت شود که با عمل به وظایف قانونی ما عملیاتی می‌شود.

وزیر جهاد درباره کشت قراردادی گفت: کارشناسان و فعالان بخش کشاورزی معتقدند قانون کشت قراردادی دارای اشکالاتی است که باید اصلاح شود. در این خصوص نظر فعالان استانی نیز باید جمع آوری و اشکالات رفع شود.

نوری گفت: پس از تصدی وزارت جهاد کشاورزی بازدیدی از رصدخانه محصولات کشاورزی داشتم و هنوز تا رسیدن به نقطه هدف فاصله داریم. در این مرکز باید به نقطه‌ای برسیم که آمار دقیق ارائه و محل اعتماد مدیران بالادستی شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.