سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ربیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر:

اخذ تاییدیه ایمنی برای نمای ساختمان‌ها در پایتخت الزامی است

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر از الزامی بودن اخذ تاییدیه ایمنی برای نمای ساختمان‌ها خبر داد.

مهدی عباسی  رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر اظهار کرد: سازندگان و مالکان ساختمان‌ها مکلفند برای ساخت نمای ساختمان خود باید الزاما تاییدیه ایمنی نما اخذ کنند.

وی افزود: در کمیته نمای شاخص ساختمانی، یک نماینده فنی از سازمان آتش نشانی حضور دارد؛ این فرد متریال ساختمانی که قرار است در نمای ساختمان بکار گرفته شود را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد تا استاندارد باشد و در صورت تایید؛ به تصویب برسد.

عباسی در پاسخ به این سوال که چرا نمای شهر تهران ناهمگون است و چرا تاکنون اقدامی در این باره صورت نگرفته است؟ یادآور شد: روند رو به بهبود است. کمیته نما‌های شاخص ساختمانی در سال ۹۳ با تاکید رهبر معظم انقلاب برای رهایی از آشفتگی و نیز سامان دادن به نمای شهری و با تدبیری براساس اصول و مبانی منطق شهرسازی شکل گرفته است که از مصوبات و الحاقاتی برخوردار است، تلاش شده تا نما‌های ساختمانی بر اساس ساز وکار مناسب طراحی و اجرا شود و البته در اجرا آنها نظارت دقیقی صورت پذیرد.

این عضو شورای شهر توضیح داد: کمیته نمای شاخص ساختمانی؛ کمیته‌ای است که در آنجا نما‌های شاخص ساختمانی از لحاظ استاندارد‌ها و ضوابط مشخص شهرسازی مورد ارزیابی اعضای کمیته و کارشناسان قرار می‌گیرد. همچنین در این کمیته بررسی می‌شود که آیا نمای ساختمان پیشنهادی از نظر رعایت ایمنی مقابله با حریق استاندارد‌های لازم را دارد یا خیر؟

وی گفت: اعضای کمیته نمای شاخص ساختمانی متشکل از معاون هر منطقه شهری، دبیر کمیته، دو نفر از اساتید شهرسازی، نماینده فنی آتش نشانی و نماینده‌ای از شورای شهر تهران است که این افراد نمای پیشنهادی مالک و سازنده را مورد ارزیابی سلبی و ایجابی قرار می‌دهند تا در صورت تایید و تصویب به اجرا درآید.

وی در ادامه یادآور شد: وقتی متراژ نمای ساختمانی از عدد مشخص تعیین شده بالاتر برود در لیست نما‌های شاخص قرار می‌گیرد و باید در کمیته نما‌های شاخص بررسی و به تایید نهایی برسد.

عباسی تاکید کرد: نما‌های ساختمانی الگو که به تایید شهرداری و کمیته نمای ساختمانی رسیده‌اند در سایتی بارگذاری می‌شوند تا سازندگان بتوانند از آن بهره برداری کنند.

عباسی در پاسخ به این سوال که به عنوان رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر به نمای فعلی شهر تهران چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت: به روند رو به بهبود نمای شهری؛ نمره خوبی می‌دهم، نمی‌گویم نمای فعلی شهر تهران بدون نقص است، اما فرایند رو به پیشرفت است و به این روند امیدوار هستم.

وی در پاسخ به اینکه تکلیف ایمنی نما‌های شیشه و آینه شهر تهران چیست؟ افزود: استفاده از شیشه وآیینه در نمای ساختمانی؛ دارای ملاحظات ویژه و استاندارد‌های مشخصی است که باید مد نظر سازندگان قرار بگیرد.

ریبس کمیسیون شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا ساخت نما‌های هرمی شکل بلامانع است یا خیر؟ افزود: معیار‌های متعددی در ساخت نمای ساختمان‌ها وجود دارد که ملاک عمل ارزیابی وسنجش قرار می‌گیرد یعنی یک شاخص مشخص نیست که بتوان رد یا تایید کرد.

به گفته وی، نما بصورت یکپارچه پیشنهاد و ارزیابی می‌شود و ممکن است یک المان در یک طرح پیشنهادی خوب ارزیابی شود، اما در طرح دیگری رد و نامناسب ارزیابی شود بنابراین تصمیم گیری را به اهل فن می‌سپاریم و مصداقی با طرح‌ها برخورد نمی‌کنیم.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.