سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرصت اتصال دستگاه ها به سامانه املاک و اسکان رو به پایان است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی و سازمان ثبت اسناد و احوال فرصت چندانی برای اتصال به سامانه املاک و اسکان ندارند.

سامانه املاک و اسکان یکی از مهم ترین اقدامات و گام های موثر در بهبود و برنامه‌ریزی بازار مسکن به شمار می رود که در این زمینه باید تمامی دستگاه ها همکاری لازم را داشته باشند تا بازار مسکن بتواند به آرامش و رونق کافی برسد اما هنوز بعد از گذشت سه سال دستگاه ها برای اتصال به سامانه‌ املاک و اسکان مقاومت کرده و علاقه ای برای وارد کردن اطلاعات به این سامانه ندارند و این امر خود باعث شده که روند برنامه ریزی برای بازار مسکن با کندی روبرو شود.

براساس این گزارش در شرایط کنونی برای آنکه بتوانیم بازار بهتری برای رونق بازار مسکن داشته باشیم باید تمامی دستگاه ها از جمله بانک مرکزی و سازمان ثبت اسناد و احوال به این سامانه متصل شده و از سوی دیگر باید وزارت راه و شهرسازی یکی از اولویت های خود را برنامه ریزی  تکمیل سامانه املاک و اسکان باشد تا بتوان این بازار را بهتر مدیریت کرد.

در همین زمینه شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تکمیل سامانه املاک و اسکان از سوی وزارت راه وشهرسازی الزامی است گفت: سامانه املاک و اسکان تنها مرجع املاک و اسکان نیست بلکه مرجع هویتی مکانی کلیه افراد ساکن در کشور است.

وی  با  بیان  اینکه هر فردی که بخواهد معامله‌ای انجام دهد یا ندهد، یا ملکی را خرید و فروش کند، یا اجاره دهد و یا زمینی را بفروشد و یا بخرد باید اطلاعات هویتی مکانی خودش را در این سامانه ثبت کند گفت :  بر اساس اطلاعاتی که در سامانه‌های مختلف کشور وجود دارد و متناسب با قانون‌هایی که تصویب شده برای آن فرد تصمیم گیری می‌شود.

عضو کمیسیون عمران یاد آور  شد: مالیات بر خانه‌های خالی از طریق اطلاعات  سامانه املاک و اسکان اخذ می‌شود. از سوی دیگر اگر خانوار به جایی مراجعه کند که نیازمند اطلاعات مکانی آن‌ها باشد دستگاه‌های خدمات رسان از طریق این سامانه اطلاعات هویتی فرد را استخراج می‌کنند و اگر فرد در این سامانه احراز هویت نشده باشد امکان دریافت خدمات را ندارد.

وی  با اشاره به اینکه سامانه املاک و اسکان مرجع مهمی در کشور در حوزه مسکن بوده و نقش مهمی در جهت تصمیم گیری‌های مسکنی دارد گفت: تمام دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را وارد سامانه املاک و اسکان کنند و اگر مالکان و یا بنگاه‌های مشاوره املاک از این قانون تبعیت نکنند، اعمال قانون می‌شوند و مشمول جریمه خواهند شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: باید سازمان ثبت اسناد و احوال  اطلاعات خود را  وارد سامانه املاک و اسکان کند تا امکان دسترسی برخط این سامانه به اطلاعات ثبتی مورد نیاز فراهم شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: این اتفاق باید قبل از شروع تابستان که فصل نقل و انتقالات ملکی است در کشور رخ دهد تا به کنترل بازار اجاره به طور تمام و کمال کمک کند.

وی  بیان کرد: متاسفانه برخی دستگاه‌ها اطلاعات را حبس می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که کشور از این اطلاعات برخوردار شود و  از طریق آن بتوان  مانع تخلفات شود .

او گفت: وزارت راه و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد، اتحادیه مشاوران املاک، سازمان تعزیرات و سایر دستگاه‌هایی که در تکمیل شدن سامانه املاک و اسکان می‌توانند کمک کنند باید همکاری لازم را در راستای منافع عمومی کشور انجام دهند.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: مسکن ، ساخت مسکن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.