سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وحدت شیعه وسنی در موکب حاج قاسم مهرآباد

روایت یک زائر جامانده از حضور در کنار موکب دارن پیاده روی جاماندگان اربعین در روستای مهرآباد شهرستان منوجان را بشنوید.

مراسم عظیم و باشکوه پیاده روی اربعین زائران و دلدادگان آقا اباعبدالله الحسین (ع) به سمت کربلای معلی انجام می‌شود، در کنار این حرکت عظیم، برنامه پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی نیز یک برنامه کاملا مردمی است که امسال برای هشتمین سال برگزار شد.

در این آیین عاشقانی که از زیارت اربعین حسینی در کربلا جا مانده‌اند و به نوعی دلشان در کربلا است، اما به هر دلیلی نتوانستند خود را به کاروان دلدادگان اباعبدالله (ع) برسانند، در شهر‌های خود، مسیر‌های خاصی را پیاده روی می‌کنند و امروز این حرکت به یک حرکت جهانی شده است.

 

 

در منوجان هم مراسم معنوی جاماندگان اربعین با حضور گسترده مردم برگزار شد.

در طول مسیر ۳۰ کیلو متری روستای حسین آباد منوجان تا بقعه فضل ابن عباس، ۱۵موکب، کار خدمت رسانی به مردم را عهده دار هستند.

رضا احسانی، مسئول مواکب مردم نهاد شهرستان منوجان با اشاره به اینکه مراسم جاماندگان اربعین در شهرستان منوجان، سابقه‌ای چند ساله دارد و طی آن اقشار مختلف مردم به شکل خودجوش حضور دارند، گفت: پذیرایی از جاماندگان اربعین، با راه اندازی ۱۵ موکب در روستا‌های طالقان، چغوکی، مهرآباد پور شعبان چاه حسن علیا انجام شد.

او افزود: هر ساله از شهرستان‌های همجوار از جمله: قلعه گنج، کهنوج، فاریاب و حتی استان هرمزگان، رودان و میناب (استان همجوار) نیز به این راهپیمایی عظیم می‌پیوندند و در مسیر پیاده روی موکب‌های مختلف به همت مردم برای پذیرایی از زوار نصب و آماده خدمات رسانی هستند

احسانی تصریح کرد: بدین ترتیب در مسیر پیاده روی موکب‌های مختلفی به همت مردم برای پذیرایی از زوار نصب و آماده خدمات رسانی می‌شوند.

وحدت شیعه وسنی در موکب حاج قاسم  مهرآباد

برپایی موکب‌هایی به صورت مردمی و خودجوش با هدف ارائه خدمات و امکانات بهداشتی و رفاهی به صورت رایگان به زائران در مسیر راهپیمایی از جمله اقداماتی است که عاشقان بسیاری را به خود مشغول ساخته است.

 یکی از این موکب‌ها که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، موکب شهید حاج قاسم سلیمانی با پرچم فلسطین در روستای مهرآباد است که در آن برادران اهل تسنن با مشارکت تشیع در کنار یکدیگر به زائران خدمت رسانی می‌کنند.

این موکب در دل یک دشت و روستایی محروم و دور افتاده قرار دارد که هر ساله پذیرای زوار جاماندگان اربعین است.

در روستای مهرآباد اغلب نیازمند هستند؛ اما اهالی پول کارگری خود را با افتخار صرف پذیرایی از زوار امام حسین (ع) می‌کنند. 

 این روستا متشکل از ۳ قبیله بشکردی، رمشکی و مارزی است. جایی که برادران اهل تسنن و تشیع در کنار هم برای عشق به امام حسین (ع) زیر پرچم سالار شهیدان گرد هم جمع می‌شوند.

طالب گل افشان، دهیار روستای مهرآباد، گفت: ما طبق روال هرساله این موکب را یک شب قبل از اربعین برای خدمت رسانی به زوار امام حسین (ع) در این روستا برپا می‌کنیم.

او افزود: در این موکب همه از برادران اهل تسنن و تشیع گرفته تا پیر و جوان در کنار هم برای عشق به امام حسین (ع) کار می‌کنند.

گل افشان  تصریح کرد: هر ساله چند روز قبل از اربعین در مسجد محل، جلسه‌ای با حضور سران هر ۳ قبیله رمشکی، مارزی و بشکردی برگزار می‌شود و هر قبیله مبلغ تبرکی برای موکب از خانوار‌ها جمع آوری می‌کنند و بعد از آن خرید به همت  مسئول موکب انجام و یک شب قبل از اربعین موکب برپا می‌شود.

او بیان داشت: شب قبل از اربعین، مردان و جوانان هر ۳ قبیله، برای برگزاری و برپایی موکب در کنار هم جمع می‌شوند و زنان هم برای حاضر کردن آش نذری و پذیرایی از زوار تلاش می‌کنند.

 

دهیار روستای مهرآباد گفت: پذیرایی موکب ما از شب قبل اربعین آغاز می‌شود و تا پایان پیاده روی اربعین ادامه دارد.

او افزود: در کنار مردان، زنان این روستا هم مشارکت دارند که پخت نان محلی، آش، شله زرد برای پذیرای از زوار را برعهده دارند

 رسم عاشقی درموکب‌های امام حسین (ع) رقم می‌خورد

جمعه حیدری، یکی از برادران اهل تسنن روستای مهرآباد است که پا به پای دیگران در این موکب حضور دارد.

او گفت: امام حسین (ع) متعلق به قشر خاصی نیست و عشق به وی امروزه جهانی شده است و همه ما دلدادگان آن امام شهید هستیم و افتخار می‌کنیم که نوکری ایشان را می‌کنیم.

ابراهیم کریمی، یکی دیگر از کسانی است که شب را تا صبح در کنار جوانان، در این موکب بیدار است، او احساساتش را این گونه بیان کرد: کار برای امام حسین (ع)، خستگی ندارد، بلکه عشق است، ما از دیشب بیدار بودیم و در کنار جوانان روستا برای برپایی این موکب و پذیرایی از زوار وی تلاش کردیم تا جوانان ما از هم اکنون یاد بگیرند، همواره در مکتب امام حسین (ع) قدم بردارند.

عظیم احمدی، پیرمرد ۶۰ ساله مهرآبادی که پابه پای جوانان این روستا در این موکب خدمت می‌کند نیز با چشمانی اشکبار به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مرکز کرمان گفت: حسین عشق است و دل شیفته او می‌داند، عشق به حسین خستگی ندارد.

او گفت: یکی از آرزو‌های قلبی من این هست که قبل از مرگم به بارگاه ملکوتی آن امام همام(ع) مشرف شوم و در بین الحرمین قدم بگذارم و آنجا نوکری و خدمت امام حسین (ع) را بکنم.

 موکب چاه حسن عشایری نیز یکی دیگر از موکب هایی است که در مسیر پیاده روی جاماندگان اربعین منوجان برپا شده است. حسن جوهری، مسئول این موکب گفت: این موکب چند سالی است، در روز اربعین برپا می‌شود و به زوار امام حسین (ع) با صبحانه، آش نذری و... خدمت رسانی می‌کند.

او افزود: از دیگر برنامه‌های این عزاداران قرائت زیارت اربعین، نماز جماعت ظهر و عصر و عزاداری است

مشکلات مسیر پیاده روی جاماندگان اربعین در منوجان

پور مرادی، دیگر موکب دار مسیر پیاده روی اربعین از کرمان، گفت: همان طور که مشاهده می‌کنید، همه مردم پای کار هستند و در این کار حضور گسترده دارند، اما متأسفانه  مشکلاتی  در این راه  برای زوار وجود دارد که مسئولان باید سعی کنند، آن ها را رفع کنند. 

او کمبود سرویس‌های بهداشتی و کمبود سایه بان برای زوار را که مجبور هستند در هوای گرم طریق راه کنند از جمله‌ی مشکلات این مسیر دانست و تأکید کرد: این مسائل نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

 روستای مهرآباد در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز شهرستان منوجان قراردارد و این روستا از ۳ قبیله مارزی، رمشکی و بشکردی با جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ خانوار و ۵۰۰ نفر تشکیل شده است.

گزارش از طالب گل افشان 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.