سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خاموشی، نان کارگران کارخانه سیمان را آجر کرد + فیلم

با ناترازی در تولید برق کشور، واحد های تولیدی و صنعتی بسیاری نیمه تعطیل شدند که در این میان با تعطیلی کارخانه بزرگ سیمان کردستان، نان کارگرانش آجر شده است.

این روز‌ها ناترازی مشکل جدی صنعت برق کشور است که با شروع موج گرما خود را نشان داده است.

امسال در کنار قطعی برق منازل، تامین برق واحد‌های صنعتی و تولیدی نیز با محدودیت مواجه شد که فعالان اقتصادی آن را عامل زمین گیر شدن این واحد‌ها می‌دانند.

در پی این مشکل، برخی واحد‌های تولیدی در استان کردستان به صورت کامل تعطیل شده و برخی نیز در آستانه تعطیلی هستند. واحد‌هایی که ادامه فعالیتشان علاوه بر تامین نیاز بازار، در معیشت کارگرانش تاثیر مستقیم دارد.

کارخانه سیمان کردستان که در شهرستان بیجار واقع است، از بزرگترین واحد‌های تولید سیمان استان است که امسال در پی محدودیت‌های تامین برق، به طور کامل تعطیل شد و اکنون قریب به ۲ ماه است هیچ گونه فعالیتی ندارد.

خاموشی در سال‌های گذشته هم دامن این واحد تولیدی را گرفته و تولید آن را دچار محدودیت کرده بود، اما امسال محدودیت های  در تامین برق این واحد به اوج خود رسید و خط تولید را کامل خواباند.

این کارخانه ۳۲۰ گارگر دارد که که به گفته مدیران آن، به دلیل نبود تولید، توانی برای پرداخت حقوقش کارگرانشان نیست.

کارکنان سیمان کردستان می‌گویند: چند سال است که در این کارخانه مشغول به کار هستیم و معیشت خانواده را از این راه به دست می‌آوریم، اما اکنون یک ماه است این کارخانه به دلیل قطعی برق تعطیل شده و ما هم بیکار شده ایم. 

آنها بر شعار سال و جهش تولید تاکید دارند، می گویند شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، ولی ظاهرا مسوولان شرکت برق و وزارت نیرو توجهی به تولید ندارند و با قطعی برق، سدی مقابل تولید شده اند.

فعالیت این کارخانه پشتوانه این کارگران است که اکنون کمرشان را شکسته و از مسئولان درخواست حمایت دارند.

مدیر عامل شرکت سیمان کردستان  پیش تر در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود که پیگیری‌های برای تامین برق مصرفی انجام شده اما به دلیل محدودیت ها، این واحد صنعتی تا اطلاع بعدی فعالیتی ندارد.

رضا نیک پور با تاکید بر اینکه قطعی برق در این شرکت موجب خسارت‌های زیادی شده و عملا تولید را متوقف کرده است، گفت: تامین برق بر فعالیت این شرکت به صورت مستقیم فعالیت دارد و باعث سرد شدن کوره‌ها می‌شود.

وی می گوید: در صورت ادامه این رویه چالش‌های جدی متوجه این شرکت تولیدی خواهد شد.


بیشتر بخوانید


کاهش تولید باعث افزایش قیمت سیمان در بازار هم شده و در فصل کاری که تقاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد، این کمبود بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان سنندج نیز در این باره اظهار کرد: نیاز مصرف یک هفته‌ای سیمان اکنون به دلیل کمبود آن در بازار، در طول یک ماه و یا بیشتر تامین می‌شود.

به گفته هیوا شریفی، اکنون که فصل کار است و با افزایش تقاضا رو به رو هستیم، پایین آمدن میزان عرضه باعث بروز مشکلاتی در این زمینه شده است. 

اما چاره چیست؟ کارگران این کارخانه تا چه زمانی باید منتظر روشنایی دوباره این کارخانه باشند!

این روزها نه تنها چراغ این کارخانه خاموش شده، بلکه برخی دیگر از واحد های تولیدی استان با مشکل قطعی برق دست و پنجه نرم می کنند. بازاریان و کسبه و مردم عادی نیز از این موضوع گله مندند و باعث ایجاد بی نظمی در زندگی مردم شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع کردستان اخیرا در مصاحبه‌ای خبری اظهار کرد : در یک برنامه کشوری، تمامی واحد‌های صنعتی باید در برنامه مدیریت بار مشارکت داشته باشند و باید در زمان پیک بار، مصرف خود را کاهش دهند و یا روز تعطیلی هفتگی خود را جا به جا کنند.

هیوا لهونیان اذعان کرد : تمامی واحد‌هایی که مصرف بالا ۲ مگابایت داشتند عموما به این صورت در مصرف برق  همکاری داشته اند.

وی بر لزوم استفاده واحد های تولیدی و صنعتی از سیستم های خورشیدی تاکید کرد و گفت:واحد های دارای پنل خورشیدی، در ایام پیک مصرف از قطعی برق معاف هستند. 

به گفته مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان، با کاهش ساعات کاری ادارات که سهم ۲ درصد مصرف استان را داشتند، سعی شد این میزان مصرف را به چرخه توزیع بازگردانیم.

وی درخصوص قطعی های بی برنامه قطع در بخش خانگی نیز، گفت: در شراط خاص که شبکه تحت فشار است، باید به صورت اضطراری وارد عمل شد و مصرف را کاهش داد که خوشبختانه در روز های اخیر قطعی برق بخش خانگی کاهش یافته و طی روزهای آینده با عبور از شرایط پیک، به روال بازخواهیم گشت.

اگرچه سروسامان دادن  قطعی برق بخش خانگی بخشی از بی نظمی های موجود را مرتفع می کند، اما واحد‌های صنعتی و تولیدی که پشتوانه اقتصادی کشور به شمار می‌روند، نباید مورد بی توجهی قرار گیرند و نیازمند حمایت ویژه هستند. 

گزارش از هستی محمدی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۴:۱۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
متاسفانه بی تفاوتی مسئولین با این کارگران
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
کارخونه های سیمان باید ژنراتور داشته باشن