سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حال و هوای شهر بانوی کرامت در شب اربعین حسینی

شهر مقدس قم در شب اربعین سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش، سراسر عزا و ماتم شده است.

 شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) در قم با برپایی آیین‌های سوگواری، در غم شهادت جانسوز حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش بر سرو سینه زده و اشک ماتم ریختند.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) مملو از عاشقان سید و سالار شهیدان از سراسر کشور است و صدای نوحه سرایی و سینه زنی دسته‌های عزاداری از هر گوشه به گوش می‌رسد.

قم امشب جلوه‌گاه شور عشق و اخلاص به خاندان اهل‌بیت (ع) شده و زائران از سراسر کشور در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) گردهم آمده‌اند تا با حضور در آیین‌های عزاداری اربعین حسینی، غبار از دل شسته و قلب‌هایشان را با اشک چشمانشان صیقل دهند.

مراسم عزاداری شب اربعین حسینی در مسجد جمکران، بقاع متبرکه و مساجد و تکیه‌های استان قم برپا شده و سخنرانان با بیان گوشه‌هایی از فلسفه نهضت عاشورا، به ذکر اهمیت روز اربعین و قرائت زیارت اربعین پرداختند.

مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز در مراسم باشکوه شب اربعین حسینی در سوگ سید و سالار شهیدان نوحه سرایی کردند و مردم عزادار نیز با سوز دل و دیدگانی گریان، به سوگواری پرداختند.

مردم دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و میزبانی از عزاداران حسینی (ع)، عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان نشان دادند.

آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) نیز اعلام کرد: فردا یکشنبه مصادف با ظهر اربعین، بلافاصله بعد از نماز عصر زیارت اربعین توسط سید علی حسینی‌نژاد در شبستان امام خمینی (ره) قرائت می‌شود.

مراسم شام اربعین حسینی نیز فرداشب بعد از نماز عشا با سخنرانی آیت‌الله صفایی بوشهری و مداحی حمزه علیپور برگزار خواهد شد.

در همین حال راهپیمایی جاماندگان اربعین نیز از ساعت ۶ صبح فردا یکشنبه، از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز و عزاداران حسینی مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) را به سمت مسجد مقدس جمکران طی خواهند نمود، که این مراسم تا ساعت ٢٠ ادامه خواهد داشت.

بنا بر روایاتی بیستم صفر سال ۶۱ هجری قمری، همزمان با چهلمین روز از شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در صحرای کربلا، جابربن عبدالله انصاری، صحابی برجسته پیامبر (ص) به عنوان نخستین زائر شهدای نینوا، وارد کربلا شده و این سنت از همان زمان بنا نهاده شد.

حفظ و گسترش این سنت در سال‌های بعد توسط ائمه اطهار (ع) مورد تاکید و سفارش قرار گرفت به گونه‌ای که در روایتی، امام حسن عسکری (ع) یکی از نشانه‌های مومن را زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین ذکر کرده‌اند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.