سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

آمریکا و اروپا هیچ جدیتی در پایان دادن به جنگ غزه ندارند

هفته گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با هدف رایزنی با مقامات رژیم صهیونیستی، مصر و قطر به منظور تسریع در فرایند صلح غزه وارد منطقه شد. پس از آغاز جنگ غزه، این نهمین سفر بلینکن به منطقه بود؛ سفری که مانند تمام ۸ سفر قبلی او بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.

اکنون نیز مذاکراتی با حضور رئیس سازمان سیا در قاهره در حال انجام است؛ اگرچه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده این مذاکرات تا این لحظه با موفقیت پیش رفته، اما تجربه نشان می‌دهد اساسا چندان نمی‌توان روی ابراز رضایت آمریکا و اروپا از موفقیت مذاکرات صلح غزه حساب باز کرد، کما اینکه حدودا ۱۰ روز پیش نیز مذاکراتی در دوحه قطر برگزار شد و آمریکا از نتیجه آن اظهار خوشنودی کرد، اما حماس و اسرائیل هر دو اعلام کردند هیچ دستاوردی در این مذاکره حاصل نشده است.

داریوش پایسته، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه اکثریت کابینه نتانیاهو دست راست‌گرایان تندروست، اظهار کرد: این افراد از دیرباز به دنبال از بین بردن دشمنان صهیون بودند و اکنون حمله هفتم اکتبر حماس را بهانه‌ای کرده‌اند تا این هدف خود را تحقق بخشند. بر همین اساس نتانیاهو و وزرای تندرواش حاضر به پذیرش آتس‌بس و پایان دادن به جنگ نیستند. از طرف دیگر نتانیاهو به هیچ کدام از اهداف اعلامی خود دست پیدا نکرده؛ نه توانسته حماس را نابود کند و نه اسرایش را آزاد کرده است. اسرائیل اگرچه دست به ترور برخی از فرماندهان و رهبران مقاومت زده، اما باز هم نتوانسته هیچ خللی در فعالیت‌های ضدصهیونیستی مقاومت وارد کند.

وی ادامه داد: لذا در شرایطی که رژیم صهیونیستی به هیچ کدام از اهداف خود نرسیده، آتش‌بس و پایان جنگ غزه مساوی است با شکست نتانیاهو و اگر به عنوان مثال امروز صلح را بپذیرد، باید هفته بعد دولت را تحویل دهد؛ بنابراین نتانیاهو هرگز در شرایط فعلی به دنبال آتش‌بس نیست و حتی اینکه گاهی خودش یا برخی از اعضای دولتش اعلام می‌کنند خواهان صلح اند و پیشنهاداتی را در این خصوص می‌دهند، صرفا برای این است که به شهروندان‌شان بگویند برای ایجاد صلح در تلاش اند. وگرنه می‌بینیم که هر موقع مذاکرات صلح در حال به نتیجه رسیدن است، اسرائیل با طرح خواسته‌های جدید مانع از تحقق صلح می‌شود، کما اینکه در هنگام آغاز دور اخیر مذاکرات نیز اعلام کرد می‌خواهد مقر‌های خود در مرز غزه و مصر را حفظ کند و افزایش دهد. این نشان می‌دهد نتانیاهو هیچ قصدی برای صلح ندارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: اگرچه خصوصا آمریکا می‌خواهد جنگ غزه پایان یابد، اما هیچ فشاری به رژیم صهیونیستی وارد نمی‌کند. زیرا نه جمهوری‌خواهان و نه دموکرات‌ها نمی‌خواهند با وادارسازی اسرائیل به پذیرش آتش‌بس، رضایت جامعه یهود ساکن آمریکا و حمایت‌های لابی قدرتند آیپک را ازدست دهند؛ لذا اگرچه آمریکا در لفظ اعلام می‌کند خواهان صلح در غزه است، اما در عمل هیچ جدیتی برای ایجاد صلح ندارد. اروپا هم با توجه به اینکه نمی‌خواهد به موج یهودستیزی در مرز‌های خود دامن زند، فشاری به نتانیاهو برای پذیرش صلح وارد نمی‌کند؛ لذا آمریکا و اروپا صرفا در حال لفاظی هستند و هیچ گونه جدیتی برای مهار رژیم صهیونیستی ندارد و نتانیاهو هم کاملا به این موضوع واقف است.

پایسته در خصوص اینکه آیا نارضایتی مردم آمریکا و خصوصا عرب‌تباران آمریکایی می‌تواند ایالات متحده را وادار به نقش‌آفرینی جدی‌تر در مذاکرات صلح کند، گفت: در آمریکا بیشتر از اینکه مردم و افکار عمومی اثرگذار باشند، لابی‌ها و به خصوص آیپک به عنوان لابی وابسته به رژیم صهیونیستی تاثیر دارد. هرچند لابی اعراب نیز تاثیرگذار است، اما این لابی‌ها وابسته به حاکمان عرب اند، نه عرب‌تباران ساکن آمریکا؛ لذا این طور نیست که فکر کنیم، چون اکنون مردم آمریکا از جنایات اسرائیل ناراضی اند، پس سیاستمداران این کشور تحت فشار افکار عمومی وادار به مهار نتانیاهو خواهند شد. در آمریکا عمدتا افکار عمومی توسط رسانه‌ها جهت‌دهی می‌شود و متاسفانه تقریبا تمام رسانه‌های آمریکا تحت کنترل یهودیان اند. یعنی توری که صهیونیست‌ها در آمریکا تنیده‌اند به مراتب قدرتمندتر از خواست مردم این کشور است.

وی با بیان اینکه بنابراین حداقل تا پس از انتخابات آمریکا، جنگ غزه با همین رویه ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد که بازی را عوض کند و منجر به تشدید تنش یا تحقق صلح شود. وگرنه در حالت عادی این وضعیت حداقل تا پس از انتخاب رئیس‌جمهور بعدی آمریکا ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.