سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرام حقیقت‌دوست؛ بازیگری که امتیاز «قلب رقه» را به نام خود زد

یک منتقد سینما گفت: اگر «قلب رقه» دو امتیاز مثبت داشته باشد، یک امتیازش متعلق به بازی شهرام حقیقت‌دوست است.

فیلم «قلب رقه» همانطور که از نامش پیداست، بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه متمرکز شده و درباره محور مقاومت و رویداد‌های منحصر به فردی است که در این عرصه اتفاق می‌افتد. رقِه از شهر‌های کشور سوریه و مرکز استان رقه است که در شمال شرقی سوریه و در ساحل فرات قرار دارد. رقه تقریباً ۴ سال (از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) پایتخت داعش بوده است.

رضا صدیق، منتقد سینما در برنامه «هفت» شبکه نمایش درباره شخصیت شهرام حقیقت‌دوست در فیلم و سریال‌های اخیر گفت: شهرام حقیقت‌دوست بازیگری است که از سریال «خط قرمز» تا امروز مسیر رو به تکاملی را طی کرده است، اما متاسفانه آنطور که باید دیده نشده است؛ بخصوص در سریال «خون سرد» که نقش یک کارآگاه را به عهده داشت و همین نقش باعث شد نقش‌های متنوعی را بازی کند. بنظرم تنوع نقش‌های اخیرش باعث می‌شود در سال‌های اخیر نامش را بیشتر بشنویم. اگر «قلب رقه» دو امتیاز مثبت داشته باشد، یک امتیازش متعلق به بازی حقیقت‌دوست است.

صدیق ادامه داد: امتیاز دوم «قلب رقه» مربوط به استفاده از جلوه‌های ویژه، صحنه‌های جنگی و ... است. بنظرم آنقدر ذهن کارگردان و فیلمساز درگیر این موضوعات بوده، که باقی موارد را فراموش کرده است. 

امیر قادری، دیگر منتقد سینما با بیان اینکه بنظرم کارگردانی «قلب رقه» از فیلمنامه آن جلوتر است، افزود: کارگردان با وجود اینکه دست روی موضوع پیچیده گذاشته، اما پیچیدگی در فیلم نمی‌بینیم. در این صورت فیلم‌ها تبدیل به شترمرغ تبدیل می‌شوند. یعنی می‌پرسند چرا یک فیلم اکشن کامل نساختید؟ می‌گویند یک فیلم استراتژیک ساختم. می‌گویند چرا فیلم استراتژیک نساختید؟ می‌گویند خب باید مخاطب بپسندد. فیلمنامه «قلب رقه» ساده‌انگارانه نوشته شده است. مثلاً مهمترین گره‌های فیلم را یک نفر مطرح می‌کند. در حالی که مهمترین نکته فیلم این است که چطور فیلم را گسترش دهیم؟ نقاط عطف داستان را کجا قرار دهیم؟ و چقدر برای مخاطب باورپذیر باشیم؟ این مشکلات را فیلم «ساعت ۶ صبح» مهران مدیری هم داشت.

قادری ادامه داد: یعنی آنقدر موقعیت اولیه غیرقابل باور بود، که دیگر مخاطب درگیر داستان نمی‌شد. مثلاً یکی از دعوا‌هایی که بر سر آزادسازی رقه وجود دارد، این است که کدام گروه رقه را آزاده کرده است؟ این چالش در کجای فیلمنامه قرار دارد؟ هرچند کارگردان می‌خواهد در برخی دیالوگ‌ها پیچیدگی ایدئولوژی داعش را مطرح کند، ولی نحوه درگیر شدن آدم‌ها با این ایدئولوژی را در فیلم نمی‌بینیم.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.