سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از مشهدالرضا تا نجف؛ خدمت در مسیر عاشقی

درپیاده‌روی اربعین افرادی هستند که عشق و اشتیاق خود را به سالار شهیدان، با جارو کردن زیر پای زائران و خدمت‌رسانی به کاروان عاشقی معنا می‌بخشند.

پیاده‌روی اربعین از باشکوه‌ترین اجتماعات مسلمانان و دلدادگان اهل بیت (ع) است و مسلمانان از اقصی نقاط جهان سعی می‌کنند در ایام چهلم شهادت امام سوم شیعیان (ع) خود را به سرزمین کربلا رسانده و با آرمان‌های امام شهید خود تجدید بیعت کنند.

طبق اعلام فرمانده قرارگاه اربعین تا اول شهریور امسال سه میلیون و ۳۰۰ هزار زائر اربعین از مرزهای ۶ گانه با کشور عراق خارج شده اند.

کاروان خدام الحسین (ع) از سرزمین امام مهربانی‌ها، نیز در این ایام برای خدمت به زائران امام حسین (ع) در نجف و در مسیر کاروان عاشقی اردو زده است و حاضران در این کاروان تلاش دارند با خدمت به رهروان این راه، خاک پای زائران حضرتش را توتیای چشم کنند.

اعزام ۴۵۰ نیروی خدمات شهری به نجف

شهرداری مشهد همه ساله در ایام اربعین و دهه پایانی صفر روزهای پرکاری را تجربه می کند و طبق گفته شهردار این کلانشهر، فعالیت در مناسبت های اربعین و پایان صفر برای مدیران و کارکنان شهرداری به عنوان وظیفه‌ شغلی و اداری مطرح نیست، چرا که خدمت به دوستداران ائمه اطهار و اهل بیت(ع) و ترویج فرهنگ رضوی و علوی را وظیفه و تکلیف خود می‌دانند.

محمدرضا قلندر افزود: نیروهای خدمات شهری، خودروهای خدمات شهری و همچنین حدود ۱۲۰ دستگاه اتوبوس برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین به شهر نجف و مرزهای غربی کشور اعزام شده اند.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز کاروان هزار نفری از عوامل شهرداری برای خدمت رسانی به زائران اربعین به نجف اعزام شده بودند.

شهردار مشهد افزود: ۴۵۰ نفر نیروی حوزه خدمات شهری مشهد برای مراسم اربعین حسینی به نجف اشرف اعزام شده اند و از ۲۴ مرداد تا چهارم شهریور به زائران خدمت‌رسانی خواهند کرد.

قلندر اضافه کرد: ماموریت نیروهای اعزامی نظافت روزانه ۷۵۰ هزار مترمربع از خیابان‌های شهر نجف به طول ۱۵ کیلومتر است.

اعزام ۱۷ دستگاه ماشین‌آلات خدمات شهری به نجف اشرف

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: ۱۷ دستگاه ماشین‌آلات خدمات شهری برای خدمات رسانی در ایام اربعین حسینی به نجف اعزام شده است.

مهدی یعقوبی افزود: فعالیت حوزه خدمات شهری در محدوده و معابر حرم مطهر امام علی (ع) در نجف در گستره حدود ۷۵۰ هزار مترمربع است.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی جمع‌آوری روزانه ۱۸۰ تن زباله، ۱۷ دستگاه خودرو سنگین، نیمه‌سنگین و سبک برای خدمت‌رسانی در مراسم اربعین به نجف اعزام شده و بیشتر ماشین‌آلات، مرتبط با سازمان مدیریت پسماند برای جمع‌آوری زباله و حمل آن به بارانداز است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در شهر مشهد پذیرای خیل عظیم زائران در ایام دهه آخر صفر خواهیم بود،‌ با فشرده‌سازی دیگر کارها و پشتیبانی گرفتن از نیروهای سایر مناطق، با اعزام نیروها و ماشین‌آلات به نجف اشرف، خللی در نظافت و مدیریت شهر مشهد ایجاد نشده است و این نیروها در دهه پایانی صفر به شهر بازمی گردند تا خدمت رسانی با کیفیت لازم انجام شود.

فعالیت ۲۱ راهنمای زائر در نجف اشرف

رییس ستاد اربعین شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: اعزام راهنمای زائر از مشهد امسال برای سومین سال پیاپی به شهر نجف انجام شد.

قاسم زوکی‌نژاد افزود: یکی از نیازهای مهم زائران اربعین حسینی، به ویژه هموطنان ایرانی، نداشتن شناخت و اشراف کامل به مسیر و گم‌شدن همراهان آن‌هاست.

رییس ستاد اربعین شهرداری مشهد اضافه کرد: راهنمایان زائر از بین افراد علاقه‌مند و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی زبان عربی و نجف‌شناسی به کشور عراق اعزام شده‌اند.

وی افزود: امسال ۲۱ نفر راهنمای زائر در نجف مستقر شده و به صورت شبانه‌روزی مشغول خدمات‌رسانی و راهنمایی زائران هستند.

خدمت‌رسانی ۱۲۵ دستگاه اتوبوس به زائران اربعین در مرز و داخل کشور عراق

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد اظهار کرد: ۱۲۵ دستگاه اتوبوس شهرداری در روز ۲۳ مرداد برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین اعزام شده اند.

محسن شریعتی افزود: ۸۵ دستگاه از این تعداد در مرز چذابه استقرار یافته و مابقی در خاک عراق تا شهر «العماره» به طول ۸۲ کیلومتر کار انتقال زائران را برعهده دارند.

وی اضافه کرد: تا کنون حدود ۲۰۰ هزار زائر پیاده از خدمات ناوگان اتوبوسرانی مشهد در قالب ۶ هزار و ۳۹۴ سرویس بهره مند شده اند.

با فرارسیدن ایام رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا (ع)، مشهد میزبان حضور میلیونی زائران خواهد بود از این رو کاروان خدمت‌رسانی اربعین به محض بازگشت به مشهد، فعالیت خود را در این کلانشهر به صورت ویژه از سر خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
یاعلی مدد یاحسین یاابوالفضل العباس یاامام رضا ????
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
ایکاش همین عشق واشتغال به سالارشهیدان را آیت الله های ما عملی می‌کردند می‌رفتند زیرپای زائران را جارو می‌کردند تا شق رامعنا کنند