سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۰ مجموعه بازی‌سازی در مشهد فعال است/ خراسان‌رضوی قطب بازی‌های رومیزی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اکنون ۱۰ مجموعه از فعالان عرصه صنایع فرهنگی و خلاق در مشهد در حوزه بازی های کامپیوتری، موبایلی و فیزیکی فعالیت دارند که نشان از ظرفیت بالای این استان در این عرصه است.

محمدحسین زاده با اشاره به اتمام مرحله استانی نهمین جام بازی های ویدیویی ایران در خراسان رضوی افزود: برای نخستین بار مرحله نهایی این بازی ها به صورت زنده و با حضور تماشاچیان بر روی پرده سینما برگزار شد که هیجان و استقبال مناسبی از سوی علاقه‌مندان به این بازی‌ها را در پی داشت.

وی اظهار کرد: این دوره از رقابت ها در روزهای ۳۰ و ۳۱ مردادماه در یکی از بازیگاه‌های شهر مشهد با حضور ۳۰۶ ثبت نامی برگزار شد که ۱۴۳ بازی را در هشت مرحله انجام دادند.

به گفته وی، در این مسابقات ۲ نفر به مرحله نهایی راه یافتند و شاهد تماشای بازی نهایی بر روی پرده سینما در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی بودیم که جذابیت مضاعفی به این دوره از مسابقات داد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: دنیای بازی ها بسیار گسترده است و فقط به بازی های کنسول محدود نمی شود.

وی ادامه داد: بازی‌های موبایلی بخش زیادی از بازی های جهان را تشکیل می دهند و آمار بازی کننده ها در کشورمان نیز زیاد است و اپلیکشن های پر مخاطب نیز به بازی ها اختصاص دارد.

رشد بازی‌های رومیزی

حسین زاده به رشد بازی‌های رومیزی در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: در کنار آن بازی های گفت وگو محور که جنس رومیزی ندارند نیز گسترش یافته است.

وی ادامه داد: در واقع امروزه با تعدد بازی های مختلف در قالب های گوناگون روبرو هستیم که نسل جوان و نوجوان را در معرض یک سفره متنوع و پررنگ از بازی‌ها قرار می دهد و انتخاب درست از بین این بازی‌ها به تنهایی یک دغدغه است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: امروزه برخی از بلاگرها در حوزه فضای مجازی در حوزه بازی یا انتخاب فیلم و انیمیشن مشاوره می‌دهند، برخی از بازی‌ها در این عرصه تاثیر روانشناسانه دارند و می‌توانند از این جهت بر روی کودکان و نوجوانان تاثیرگذار باشند.

وی انتخاب درست یک بازی بر روی رفتار کودکان و نوجوانان را بسیار اثرگذار دانست و گفت: بازیکنان عرصه های بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای لازم است به فضای پشت بازی ها و نقد و گفتگوهای جدی که در این زمینه بین بازی سازها و روانشناسان وجود دارد، توجه کنند و مشاوره خوب به آنان ارایه دهند.

حسین زاده اظهار کرد: نمی‌توان حد و مرز بازی‌ها را برای خانواده و فرزندانشان مشخص کرد، اما می‌توان به آنان مشاوره خوب برای هدایتشان به سمت بازی‌های موثر داد تا هم بازی سازها، بازی‌های بهتری بسازند و هم خانواده ها و فرزندان از آن منتفع شوند.

وی بیان کرد: برخی از بازی‌ها فقط جنبه سرگرمی دارند اما در لایه های پنهان برخی بازی‌ها جهت گیری‌های سیاسی و اجتماعی و حتی دینی وجود دارد که شناخت درست از آنها می تواند کشور را به سمت ساخت بازی‌های رایانه ای خوب و مناسب با ذائقه ایرانی سوق دهد، لذا مشورت مناسب بازیکن‌های مسابقات جام بازی‌های ویدیویی در این زمینه می تواند اثرگذار باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به قابلیت های کشور و این استان در زمینه ساخت انیمیشن گفت: امروزه در مشهد چند انیمیشن ساز خوب وجود دارند که آثار آنها به اکران‌های عمومی در سینماهای کل کشور و حتی در عرصه بین الملل رسیده است، این ظرفیت به وسیله انگیزه و خلاقیتی بوجود آمده که در جوانان برای آشنایی با فناوری های روز و استفاده از آنها نهفته است.

وی اظهار امیدواری کرد که دنیای بازی سازها و بازیکن‌ها به دنیای پر از هیجان و البته رو به رشد در زندگی فردی و اجتماعی آنان تبدیل شود تا بتواند سبد مصرف فرهنگی کشور را نیز تامین کند.

برچسب ها: بازی سازی ، کودکان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.