سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس داوری:

VAR در فوتبال ایران دکوری است/ داوری بازی پرسپولیس و تراکتور فاجعه بود

کارشناس داوری فوتبال گفت: به نظرم این سیستمی که در ایران هست VAR نیست و دکور است.

نوذر رودنیل کارشناس داوری در گفت و گو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  درباره قضاوت داور بازی استقلال و ملوان بندر انزلی در هفته دوم لیگ برتر فوتبال اظهار کرد: به نظرم این سیستمی که در ایران هست VAR نیست و دکور است. وی‌ای آر که  بخواهد با ۵، ۶ دوربین تصمیم گیری کند اصلا نمی‌شود. باید یک صحنه بازی را در همه جهات نشان بدهد که متوجه شویم چه اتفاقی افتاده و خطا چطور اتفاق افتاده است. به هر حال تصمیم داور مسابقه بوده است و  به خاطر تماشای وی ای آر   ۵دقیقه وقت بازی تلف شد و در نهایت این سیستم هم پنالتی استقلال را تایید کرد.  

او افزود: داور مسابقه قضاوت خوبی داشت و دقیقه ۷۶ خطای پنالتی برای ملوان رخ نداد و درست تصمیم گرفت. دقیقه ۸۱ بازی پنالتی دوم استقلال درست بود و نیازی به VAR هم نبود،   اما داور مسابقه با داوران اتاق وی‌ای آر مشورت کرد و آنها نیز تایید کردند. اخراج افسرده بازیکن ملوان درست بود. من نمی‌دانم چرا داوران ما دنبال دردسر می‌گردند و چرا در زمینه  روانشناسی خود کار نمی‌کنند. داور مسابقه ۶ دقیقه در نیمه دوم وقت اضافه گرفت و بعد ۲ دقیقه و ۳۳ ثانیه دیگر هم به آن اضافه کرد. اگر اتفاقی می‌افتد و خطایی که به نفع ملوان گرفت گل می‌شد چه فاجعه‌ای رخ می‌داد؟ اتفاقی رخ نداد که داور وقت اضافه بیشتری در نیمه دوم گرفت. همان جا بود که افسرده بازیکن ملوان اخطار دوم گرفت و اخراج شد. اگر داور مسابقه در همان ۶ دقیقه وقت اضافه سوت پایان بازی را می‌زد، بازیکن ملوان اخراج نمی‌شد. داوران وقتی وقت اضافه می‌گیرند در صورتی که اتفاقی  در بازی نیفتاده در همان لحظه سوت پایان بازی را بزنند.  

رودنیل درباره قضاوت بازی پرسپولیس و تراکتور گفت: قضاوت این بازی فاجعه بود. کاظمی در نیمه دوم قضاوت خوبی داشت با علم بر اینکه دقیقه ۹ باید به بازیکن شماره ۸ تراکتور اخطار می‌داد به خاطر اینکه روی احمد زاده خطا کرد و جلوی حمله موثرش را گرفت. دقیقه ۲۹ به بازیکن شماره ۳۳  تراکتور باید اخطار می‌داد به خاطر خطایی که مرتکب شد. در دقیقه ۶۰ نیمه دوم، خطای اول بر روی وحید امیری اتفاق افتاد و باید داور مسابقه آن خطا را اعلام می‌کرد، اما خطای دوم بر روی بازیکن تراکتور را اعلام کرد که آن ضربه هم منجر به گل تراکتور شد. اشتباه بزرگ و تاثیرگذاری داشت. دقیقه ۷۴ بر روی ترابی خطا شد و باید داور خطای بازیکن پرسپولیس را می‌گرفت و اخطار به کنعانی زادگان می‌داد، اما این کار را نکرد. دقیقه ۷۵ اخراج سروش رفیعی خیلی بی مورد بود و داور مسابقه عجله کرد. این خطا در حد اخطار و کارت زرد بود نه اینکه اخراجش کند. در دقیقه ۸۹ هم گل پرسپولیس صحیح و درست بود. در مجموع داور مسابقه ۲ اشتباه تاثیرگذار در نتیجه بازی داشت.  

کارشناس داوری درباره استفاده از VAR در بازی‌های لیگ برتر فوتبال را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: من پیشنهاد می‌دهم که این VAR را بردارند. این VAR  نیست و ۳۳ دوربین می‌خواهد و یا حداقل ۱۲ دوربین در ورزشگاه باید باشد. بعد وی‌ای آر ۲ بخش دارد و یک بخشش خود این سیستم هست و یک بخش آن تکنولوژی آفساید است که سایه و خط می‌اندازد. امکان ندارد ما این تکنولوژی به ایران بیاوریم و قول می‌دهم تا ۱۵ سال دیگر هم خبری از  ورود این تکنولوژی  به   کشورمان نیست. به نظرم چند هفته دیگر از لیگ بگذرد با این وی‌ای آر فاجعه رخ می‌دهد و این صداوسیما هست که با دوربین‌های خود صحنه‌ها را  عقب و جلو می‌بردند و  نشان می‌دهند.   

خبرنگار: مریم طایفه 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حسین
۱۰:۱۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
انگار بچه گول می زنند که خدا را شکربچه ها این نسل می فهمند بگزارید سرشان گرم باشد دارند داوران تکنولوژی یاد می گیرند برای استقلال امتیاز جمع کنند