سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری نیازمند ۱۳۳ همت اعتبار است

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت:اقدامات آبخیزداری در برنامه هفتم، ۱۳۳ همت اعتبار نیاز دارد که در بودجه سالانه به تفکیک مورد توجه سازمان برنامه و بودجه قرار خواهد گرفت.

حمید نوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آبخیزداری در مسیر نوین ضمن شناخت چالش‌های جهان و پیامدهای کشور ما به روش‌های موثر و کارآمدی برنامه‌های گروهی می‌پردازد که امیدواریم سامانه‌های این تصمیم در طراحی و اجرا کمک کند تا با کمترین خطاها بالاترین اثر گذاری را داشته باشیم.

او با بیان اینکه  هیچ یک از چالش‌ها را مبنا محور نمی‌توان حل کرد، افزود: هرکدام از چالش ها در کنار ردپای برنامه‌های هم افزا را با یک سیاست کلی باید به سمت جلو حرکت دهیم.

فرسایش خاک با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری ۹ تن در هکتار کاهش می یابد

نوری ادامه داد: مجموع مطالعات ما در ۹۰ حوزه آبخیز نشان می دهد که اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در  کاهش ۳ تا ۹ تن فرسایش خاک، افزایش تولید ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم علوفه در هکتار و افزایش آبدهی ۱.۵ تا ۳ برابری قنوات موثر است، ناگفته نماند که اگر به ارزش های متنوع اکوسیستم بپردازدیم اعداد فراتر از این رقم خواهد بود.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها با بیان اینکه اقدامات آبخیزداری به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت سرزمین می تواند به حفظ آب و خاک کمک کند، افزود: طبق مطالعات مبحث سیلاب که مناطق پخش سیلاب را جایابی کردند، ۱۴ میلیون هکتار اراضی مستعد در کشور وجود دارد که این سطح تا حدود ۳ میلیون هکتار بصورت مشخص باید اقدامات نفوذ آب و پخش سیلاب را در مواقع سیلابی انجام دهیم، بنابراین تحقق این امر به ما در مدیریت سیلاب کمک می کند.هرچند روش های نفوذ آب در زیرزمین باید به روش های پخش سیلاب کمک کند.

۹۰ میلیون هکتار اراضی آماده اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری

نوری با اشاره به کانون های تخریب متعدد در سطح زمین افزود: بخشی از کانون های تخریب مربوط به  فرسایش باد و آبی است. از این رو طبق آمار در بحث فرسایش بادی ۱۴ میلیون هکتار از اراضی منشا سطح ریزگردها هستند.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها ادامه داد: در مجموع ۹۰ میلیون هکتار اراضی آماده برنامه ریزی اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری است که در برنامه هفتم در سطح ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری باید اجرا شود، از این رو  ۷۰ هکتار مابقی را در برنامه هشتم باید برنامه ریزی کنیم.

نوری ادامه داد: مطابق برنامه هفتم اقدامات آبخیزداری، ۱۳۳ همت اعتبار نیاز دارد که در بودجه سالانه به تفکیک مورد توجه سازمان برنامه و بودجه قرار خواهد گرفت. همچنین امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبخیزداری در نظر گرفته شده که پیش بینی می‌شود طبق سنوات گذشته بخش قابل توجهی تامین اعتبار شود و با توجه به نگاهی که در سال‌های اخیر به آبخیزداری و آبخوانداری معطوف شده شاید بتوان کمک‌های بیشتری در این قالب برنامه‌های دیگر استانی اضافه شود.

او با تاکید بر اجرای اقدامات بیولوژیک کنترل سیلاب در کشور گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت در کنار اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری به عنوان اقدامات بیولوژیک در نظر گرفتیم و حداقل ۲۵ درصد اقدامات آبخیزداری اعلامی به استان‌ها مبنی بر اجرای اقدامات بیولوژیک بوده و طرح کاشت یک میلیارد درخت و نگاه ۲۵ درصدی که استان‌ها موظف به اقدامات بیولوژیک هستند، شاید بتواند کمک جدی به ارتقای سلامت حوزه‌های آبخیز کند.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.