سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا ۴۰۰ نهاد و شخص را به بهانه کمک به روسیه در جنگ با اوکراین تحریم کرد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن بیش از ۴۰۰ نهاد و شخص را به دلیل حمایت از جنگ روسیه علیه اوکراین تحریم کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن روز جمعه بیش از ۴۰۰ نهاد و شخص را به دلیل حمایت از جنگ روسیه علیه اوکراین تحریم کرده است که این نهاد‌ها شامل شرکت‌های چینی نیز می‌شود.

 مقامات آمریکایی معتقدند این شرکت‌ها و اشخاص به مسکو برای دور زدن تحریم‌های غرب و تقویت ارتش آن در جنگ علیه اوکراین کمک می‌کنند.

واشنگتن بار‌ها به پکن در مورد حمایت از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه هشدار داده است و صد‌ها تحریم را با هدف محدود کردن توانایی مسکو برای بهره‌برداری از فناوری‌های خاص برای مقاصد نظامی وضع کرده است.

تحریم‌های روز جمعه شامل اقداماتی علیه شرکت‌هایی در چین می‌شود که در زمینه حمل و نقل ماشین‌آلات و میکروالکترونیک به روسیه فعالیت می‌کنند. بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۹۰ نهاد را تشریح می‌کند.

وزارت خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرد که شبکه‌های فراملی دخیل در تهیه مهمات و سایر کالا‌ها برای روسیه، کمک به میلیاردر‌های این کشور و دیگران برای فرار از تحریم‌ها و پولشویی از طریق تهیه طلا را هدف قرار داده است.

 والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: «روسیه اقتصاد خود را به ابزاری در خدمت مجموعه صنعتی نظامی کرملین تبدیل کرده است. شرکت‌ها، موسسات مالی و دولت‌ها در سراسر جهان باید اطمینان حاصل کنند که از زنجیره‌های تامین نظامی-صنعتی روسیه حمایت نمی‌کنند.»

دولت بایدن همچنین ۱۲۳ نهاد را به فهرست کنترل صادرات آمریکا موسوم به فهرست نهاد‌ها اضافه کرد که شرکت‌ها را مجبور می‌کند قبل از صادرات کالا به این نهاد‌ها مجوز دریافت کنند. 

بر اساس اطلاعیه‌ای که در فدرال رجیستر منتشر شد، ۶۳ شرکت در روسیه و ۴۲ شرکت در چین به این لیست اضافه شدند. وزارت خزانه داری همچنین بیش از ۲۰ شرکت مستقر در هنگ کنگ و چین را هدف قرار داده است که گفته می‌شود پایگاه صنعتی نظامی روسیه را تامین می‌کنند.

واشنگتن با تحریم‌های خود به دنبال مختل کردن پروژه‌های آینده انرژی روسیه از جمله صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) این کشور است. این تحریم‌ها پروژه ۲۱ میلیارد دلاری گاز قطب شمال روسیه را هدف قرار داده است، که قبلاً از سوی غرب تحریم شده بود. این تحریم‌ها دسترسی روسیه را به تانکر‌های کلاس یخ محدود کرده است و سایر شرکت‌های دخیل در پروژه‌های انرژی آینده در روسیه را هدف قرار داده است.

 تحریم‌ها همچنین شرکت‌هایی را در امارات مانند وایت فاکس شیپ منیجمنت که آمریکا می‌گوید اخیراً چهار نفتکش برای حمل گاز روسیه خریداری کرده است، هدف قرار می‌دهد.

رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشور‌های غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیارد‌ها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.