سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با انقضای پیمان استارت جدید؛

آمریکا آماده مسابقه تسلیحات هسته‌ای جدید می‌شود

آمریکا به رغم اینکه از پایان «گسست هسته‌ای» صحبت می‌کند، خود را برای مسابقه تسلیحات هسته‌ای جدید آماده می‌کند.

افزایش زرادخانه هسته‌ای آمریکا ممکن است در سال ۲۰۲۶ با انقضای پیمان استارت جدید آغاز شود؛ معاهده بین آمریکا و روسیه، که فعالیت دو زرادخانه بزرگ هسته‌ای جهان را محدود می‌کند.

اگر رئیس جمهور جدید آمریکا تصمیم بگیرد، پس از انقضای استارت جدید در فوریه ۲۰۲۶، از تمدید آن جلوگیری کند، احتمال افزایش فعالیت‌های هسته‌ای آمریکا و مسابقه تسلیحات اتمی وجود دارد. با این حال، این افزایش تا حدی بستگی به این دارد که کامالا هریس، از حزب دموکرات تلاش کند اقداماتی را با هدف محدود کردن تسلیحات هسته‌ای حفظ کند، یا دونالد ترامپ، که در اولین دوره ریاست جمهوری خود یک «شاهین هسته‌ای» بود، به خروج از پیمان‌های بین المللی آمریکا ادامه دهد.

در همین حال، منابع در دولت بایدن با احتیاط می‌گویند که زرادخانه موجود تهدید‌های کنونی را پوشش می‌دهد و همه به توافق جدیدی در مورد محدود کردن سلاح‌های هسته‌ای امیدوارند. با این حال، آنها تاکید می‌کنند که خطرات از ژوئن در حال افزایش است.

پیشتر، اکونومیست در مطلبی نوشت که ایالات متحده در حال آماده شدن برای یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای جدید است و احتمالا این رقابت از اوایل سال ۲۰۲۶ آغاز شود.

به نوشته این روزنامه، افزایش ذخایر هسته‌ای ممکن است با پایان مهلت پیمان استارت ۳ (معاهده بین ایالات متحده و روسیه که بزرگترین زرادخانه هسته‌ای دو قدرت جهان را محدود می‌کند) آغاز شود.

پیش از این، ایالات متحده داده‌های طبقه بندی شده از ذخایر سلاح‌های هسته‌ای خود را منتشر کرده بود. آخرین باری که چنین اطلاعاتی در اختیار عموم قرار گرفت مربوط به اکتبر ۲۰۲۱ بود.

آژانس ملی امنیت هسته‌ای با استناد به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده گزارش داد، تا سپتامبر ۲۰۲۳، ایالات متحده دارای ۳۷۴۸ کلاهک هسته‌ای بود. این میزان ۸۸ درصد کمتر از زمان اوج جنگ سرد در سال ۱۹۶۷ است، زمانی که واشنگتن حداکثر تعداد کلاهک‌ها را در اختیار داشت - ۳۱۲۵۵ واحد بود

مترجم: اعظم پورکند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.