سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر امور خارجه کشورمان:

ژاپن می‌تواند دوباره به میدان‌های نفتی ایران بازگردد

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با خبرگزاری ژاپنی، بر لزوم توقف رویکرد خصمانه آمریکا در قبال ایران و رفع تحریم‌ها تاکید کرد.

مصاحبه خبرگزاری کیودو ژاپن با عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

پرسش: جناب وزیر با توجه به شناختى که حضرتعالی از حوزه ژاپن و توانایی هاى این کشور دارید فکر مى کنید چه زمینه هاى همکارى میان دو کشور در شرایط فعلى وجود داشته باشد؟ افق همکاری میان ایران و ژاپن را چگونه می‌بینید؟

پاسخ: من ظرفیت و قابلیت‌های ژاپن را می‌شناسم. ژاپن می‌تواند نقش مهم‌تری در بخش انرژی، نفت و اقتصادِ ایران ایفا کند. ایران و ژاپن با قابلیت‌های متمایز ولی در عین حال مکمّلِ یکدیگر، از ظرفیت عظیمی برای مشارکتِ ثبات‌ساز و سودمند برای طرفین در سراسر قاره وسیع آسیا برخوردارند. در این راستا، گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و ژاپن گزینه‌ای طبیعی و منطقی به نظر می‌رسد. ما انتظار داریم که این تشریک مساعی در راستای همکاری‌های ثمربخش ادامه یابد.

پرسش: آیا براى همکارى در حوزه شرق آسیا اولویت بندى یا برنامه اى در دولت جدید وجود خواهد داشت؟

پاسخ: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران برقراری روابط با شرق آسیا را هدف اساسیِ سیاست خارجی خود تعیین کرده است. در این چارچوب، مایلم بر جایگاه برجسته ژاپن در اولویت‌بندیِ ما تأکید کنم. در مواجهه با بلاتکلیفی‌ها و بی‌ثباتی‌ها و تحولات سریعِ جهانی، ضرورت دارد که رویکردی رو به جلو به منظور گشودن راه‌های جدید برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و ژاپن اتخاذ کنیم. ما باید بر موانعی که سد راه منافع مشترک دو کشور هستند فائق آییم و نیاز‌های حیاتیِ مشترکمان را در اولویت قرار دهیم. ما از طریق ارزیابی جامعِ چشم‌انداز کنونی می‌توانیم مشارکتی سازنده را بنیان نهیم که پیشرفت و سعادت را برای هر دو ملت به ارمغان آورَد.

پرسش: جناب وزیر؛ همه این برنامه هاى همکارى در حالى که تحریم هاى آمریکا وجود دارند، به چه شکلی مى تواند انجام شود؟ برنامه اساسى براى رفع تحریم‌ها و روابط با اروپا چگونه دنبال خواهد شد؟

پاسخ: وزارت امور خارجه ایران در دوره جدید وارد عمل خواهد شد تا تنش‌ها با واشنگتن را مدیریت کرده، روابط با کشور‌های اروپایی را بازسازی نماید البته تنها در صورتی که آنها دست از رویکرد خصمانه خود بردارند و هدف وزارت خارجه احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم‌ها خواهد بود. من در تبیین سیاست خارجی خود در مجلس شورای اسلامی بر هدف حیاتیِ لغو تحریم‌ها، به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه، از طریق مذاکراتِ جدی، متمرکز و زمان‌مند در عین پایبندی به اصول بنیادین کشور تأکید کردم.

پرسش: آیا ایران و ژاپن امکان همکاری در زمینه‌هایی فراتر از اقتصاد دارند؟ آیا ژاپن مى تواند به عنوان میانجی یا تسهیل گر براى میان ایران و سایر کشور‌ها بخصوص آمریکا عمل کند؟

پاسخ: در این زمینه و از دیدگاه من، ایران و ژاپن در طول تاریخ پیوندی را پدید آورده‌اند که مشخصه آن دوستی، اعتماد، احترام و درک متقابل است. رهبران هر دو کشور این بنیانِ تزلزل‌ناپذیر را به‌خوبی ارج می‌نهند، بنیانی که به ایران و ژاپن امکان می‌دهد برای رویارویی با چالش‌های جهانی و منطقه‌ای با روحیۀ سازندگی و خوش‌بینی مشترکاً دست به تلاش بزنند. به عقیدۀ من، همیشه جا برای ارائـه ابتکارات هست.

پرسش: شرکت هاى ژاپنی شما را به خوبى از زمان سفارت ایران و معاونت وزارت خارجه می‌شناسند، آیا در دیپلماسی اقتصادی شما جایگاهی برای شرکت‌های ژاپنی وجود دارد؟

پاسخ: ایران از شرکت‌های ژاپنی‌ای که علاقه‌مند به کار در بخش نفت و انرژیِ ایران هستند استقبال می‌کند. ژاپن می‌تواند دوباره به میدان‌های نفتی در ایران بازگردد و سهمی در توسعه میدان‌های نفتی و تولید نفتِ ایران داشته باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.