سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قدرتی که در خانه اش گرفتار شده است!

اعتراف ترامپ به تسلط تمام عیار لابی‌های اسرائیلی در سیاست آمریکا منعکس کننده وضعیتی است که آمریکا را به عنوان یک «قدرت غیرمسئول» در سیاست جهانی تضعیف کرده است.

دونالد ترامپ در یک گردهمایی صهیونیست‌های آمریکایی در نیوجرسی اعتراف مهمی کرد. این نامزد جمهوریخواه اذعان کرد که سیاست آمریکا امروز در سیطره لابی‌های اسرائیلی قرار دارد. ترامپ در جریان این سخنرانی در میان حامیان رژیم صهیونیستی هشدار داد که در صورت پیروزی رقیب دموکراتش، اسرائیل از بین خواهد رفت. رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین در جریان این مراسم که به میزبانی یکی از گروه‌های راستگرای مخالف یهودستیزی برگزار شد، به کامالا هریس حمله کرد و و گفت که او "همیشه خواستار آتش بس" و توقف جنگ اسرائیل و حماس بوده است.

ترامپ با "شکننده" خواندن اوضاع رژیم صهیونیستی گفت که اگر هریس پیروز شود، "چپ افراطی پرچم سوز و هواداران حماس تنها در خیابان‌های ما هرج و مرج ایجاد نمی‌کنند. آنها سیاست خارجی آمریکا را در کاخ سفید اجرا خواهند کرد و اسرائیل از بین خواهد رفت. یکی دو سال پیش فکر نمی‌کردم این حرف را بزنم. "

اعتراف ترامپ به تسلط تمام عیار لابی‌های اسرائیلی در سیاست آمریکا منعکس کننده وضعیتی است که ایالات متحده در کارزار جنگ غزه با آن گرفتار شده است. وضعیتی که آمریکا را به عنوان یک «قدرت غیرمسئول» در سیاست جهانی تضعیف کرده است. موضوعی که باعث شده تصمیمات سیاست خارجی آمریکا را خارج از الگوی ملی و تحت تاثیر کمک مالی لابی‌های اسرائیلی به سیاستمداران این کشور قرار دهد. حکام آمریکایی به خاطر قرار گرفتن در کنار نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه، این کشور را در جهان منزوی و بدنام کرده اند. به همین خاطر این پرسش در فضای سیاسی و نخبگانی آمریکا جای خود را باز کرده است که حمایت بی حد و حصر واشنگتن از تل آویو، کدامیک از منافع ملی آمریکا را تامین می‌کند؟

استفن والت نظریه پرداز امریکایی و رئالیست روابط بین الملل و استاد هاروارد اعتراف کرد اسرائیل دیگر ارزش راهبردی برای آمریکا نداشته و هزینه‌ای که این کشور برای حمایت از رژیم صهیونیستی می‌پردازد غیرواقع بینانه است. او در فارن پالیسی ۲ ماه قبل نوشت: واقع‌گرایان به کاری که اسرائیل انجام می‌دهد اعتراض می‌کنند، زیرا دقیقاً منافع استراتژیک را برای ایالات متحده به همراه ندارد. اگرچه ارزش آن گاهی اغراق آمیز بود، اما در طول جنگ سرد می‌توان استدلال کرد که اسرائیل ابزاری مفید در برابر نفوذ شوروی در خاورمیانه بود. اما جنگ سرد بیش از ۳۰ سال پیش به پایان رسید و حمایت بی قید و شرط از اسرائیل امروز آمریکایی‌ها را امن‌تر نمی‌کند. برخی از مدافعان اسرائیل اکنون ادعا می‌کنند که اسرائیل سنگری قدرتمند در برابر ایران و شریک ارزشمندی در برابر تروریسم است. چیزی که آنها از ذکر آن کوتاهی می‌کنند این است که رابطه ما با اسرائیل یکی از دلایل روابط بد ایالات متحده با ایران است.

الجزیره هفته گذشته نوشت: لابی آیپک طی ماه گذشته مجبور شد بیش از ۳۰ میلیون دلار برای شکست کوری بوش و جمال بومن نمایندگان پیشرو دموکرات کنگره که از حامیان فلسطین هستند سرمایه‌گذاری کرد. این اتفاق اگرچه نشان دهنده پیروزی موقت آیپک است، اما اثبات کرد مقابله با محبوبیت فزاینده آرمان فلسطین برای لابی اسرائیل چقدر چالش‌برانگیز شده است.

این امر باعث می‌شود که آیپک به طور فزاینده‌ای ناامید به نظر برسد، زیرا اقداماتی را انجام می‌دهد که احتمالاً نتیجه معکوس دارند و باعث ایجاد نارضایتی بیشتر در بین مردم و در درون نظام سیاسی می‌شوند. چنین کمپین‌های تهاجمی مالی توسط آیپک ممکن است بزودی به عنوان بُعد دیگری از مداخله خارجی در انتخابات ایالات متحده تلقی شده و کمک‌های مالی بیشتر اسرائیل برای حمایت از نامزد‌های خاص به عنوان دخالت خارجی نامناسب در انتخابات ایالات متحده دیده شود. اسرائیل ممکن است بزودی به کشور‌هایی بپیوندد که تصور می‌شود در انتخابات امریکا مداخله می‌کنند.

تأمین منافع اسرائیل از طریق لابی‌های صهیونیستی یک اصل غیرقابل تغییر و واقعیت امروز سیاسی ایالات متحده است و رئیس جمهور امریکا که با حمایت این لابی‌ها راهی کاخ سفید می‌شود موظف است به این اصل متعهد باشد.

سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا چه بخواهد چه نخواهد به لابی‌های صهیونیستی گره خورده و تآثیرات آنها بر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه غیر قابل انکار است، حتی دستور کار اعضای نهاد‌های مهمی، چون کاخ سفید و کنگره هم در راستای اهداف و امیال لابی‌های صهیونیستی تعریف می‌شود.

حالا خوش خدمتی‌های دونالد ترامپ، برای کمپین انتخاباتی او ۱۰۰ میلیون دلار آورده داشته است. میریام ادلسون همسر سرمایه دار صهیونیست معروف، شلدون ادلسون به ترامپ گفته است اگر به اسرائیل اجازه دهد کرانه باختری را ضمیمه اسراییل کند و از ایجاد یک کشور فلسطینی جلوگیری کند یک میلیارد دلار به کمپین انتخاباتی اش کمک خواهد کرد.

این حمایت‌ها البته فقط مختص جمهوری‌خواهان نیست و هر حزبی که برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری امریکا وارد میدان می‌شود باید برای برنده شدن جلب رضایت لابی‌های صهیونیستی را در چنته داشته باشد چرا که ادامه سیاست خارجی امریکا به ویژه در منطقه غرب آسیا تا حد زیادی وابسته به حمایت‌های مالی و سیاسی این لابی هاست و حضور آنها به نوعی ورود نامزد‌ها را به کاخ سفید تضمین می‌کند.

سیاست خارجی آمریکا امروز در چنبره تل‌آویو گرفتار است. ابرقدرتی که دیپلماسی‌اش کاملا وابسته و تحت تاثیر یک دولت دیگر قرار داشته باشد دیگر ابرقدرت نخواهد بود و نقش خود را واگذار کرده است. ایالات متحده با قرار گرفتن در کنار نسل‌کشی اسرائیل در غزه، به بهای از دست رفتن تمام اعتبار هنجاری و قدرت اخلاقی‌اش در دوران پساجنگ سرد و بی‌اعتباری در شورای امنیت سازمان ملل، خود را در سطح بی‌سابقه‌ای در جهان منزوی کرد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.