سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت تصفیه خانه آب یاسوج در ایستگاه پایانی

تصفیه خانه شهر یاسوج در سال ۱۳۹۶ کلنگ زنی شد ، قرار است در هفته دولت امسال تصفیه خانه اضطراری آب شرب این شهر با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال افتتاح شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد به وِیژه شهرستان سردسیری بویراحمد به سرزمین چشمه سار‌ها و رود‌های روان شهرت یافته و در دل طبیعت آن، هر جا که بنگری چشمه‌ای می‌جوشد و زمین را سیراب می‌کند، اما با این وضعیت در اغلب نقاط این استان بویژه مرکز آن از مشکل آب شرب رنج می‌برد.

یاسوج از جمله شهر‌هایی است که روان آب‌های زیاد دارد، اما عدم هدایت درست منابع آبی برای مصارف مردم، باعث شده یکی از شهر‌های دارای تنش آبی این استان باشد.

این شهر که به لحاظ جمعیت روز به روز در حال افزایش است و یکی از شهر‌های مهاجرت‌پذیر هم محسوب می‌شود تا سال‌های ۹۱ و ۹۲ شهر یاسوج ۵۰ هزار مشترک آب داشت و اکنون به ۹۰ هزار مشترک آب رسیده است.

متاسفانه زیرساخت‌های آبی این شهر متناسب با جمعیت رشد نکرده و در حال حاضر شهر یاسوج با تنش آبی شدید با وجود آب‌های فراوان روبرو است. قطعاً تولید آب گذشته، پاسخگوی نیاز مردم نیست و همین هم باعث شده مداوم قطعی‌هایی را شاهد باشیم.

بیش از ۴۰ درصد آب آشامیدنی در شهرستان بویراحمد به دلیل فرسودگی شبکه‌های توزیع آب و انشعابات غیرمجاز هدر می‌رود که این مهم نیز بر تنش آبی موجود در یاسوج مرکز استان تاثیر نامطلوبی گذاشته و مردم شهر تنها چند ساعت از روز به آب آشامیدنی دسترسی دارند.

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد ساخت تصفیه خانه آب یاسوج یکی از راهبرد‌های تامین آب پایدار این شهر است.

با بهره برداری از این طرح علاوه بر تقویت فشار آب شهر یاسوج، مشکل آب شهرک‌های ولایت و الغدیر کاملا برطرف خواهد شد.

علی محمد روستا معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم معتقد است که افتتاح این طرح در هفته دولت می‌تواند نوسان‌های آب شهر این شهر را تا حدود زیادی جبران کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: این پروژه از سال ۱۳۹۶ و با هدف رفع تنش آبی شهر یاسوج کلید خورد.

امید صالحی افزود: ساخت تصفیه خانه آب یاسوج یکی از راهبرد‌های تامین آب پایدار این شهر بود که به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: آب رودخانه بشار به آبگیر هدایت، پمپاژ و در این تصفیه خانه آماده سازی می‌شود مناطق سروک، اکبرآباد شهرک ولایت و نجف آباد و مناطقی مانند بولوار رجا، کاشانی‌ها و باهنر‌ها را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب یاسوج معادل ۲۰ درصد به حجم ورودی آب تولیدی این شهر اضافه شد.

صالحی با اشاره به برخی چالش‌های آبرسانی در استان، گفت: توپوگرافی خاص و کوهستانی استان، پراکندگی گسترده هزارو ۶۴۱ روستا و درآمد اندک این شرکت خصوصی در کنار فرسودگی ۴۰ درصدی خطوط آبرسانی، بخشی از مشکلات ما است.

وی ادامه داد: حدود سه هزار میلیارد ریال از بدهی ۶ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریالی این شرکت را با تلاش همکاران و البته در کنار آن برداشت حساب‌های صورت گرفته در همین یک سال و نیم اخیر تسویه شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در زمینه تنش آبی در گچساران، لیکک، شهرک‌های ولایت و الغدیر، مادوان، باشت و کهگیلویه کار‌های زیادی شد تا مردم با چالش‌های سابق روبرو نباشند. در همین مدت یک سال و نیم اخیر قریب به ۱۱۰ روستا آبرسانی شد، در یاسوج قریب به ۴۰ کیلومتر اصلاح شبکه صورت گرفت و پروژه‌های نیمه کاره‌ای در مادوان، چرام، دهدشت و شهر‌های دیگر تکمیل شد.

برچسب ها: تصفیه خانه ، تنش ابی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.