سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا فرزندتان به حرف‌های شما گوش نمی‌دهد؟  

ارتباط موثر با فرزندان و تشویق آنها به گوش دادن، یکی از چالش‌های اصلی والدین است.

آیا از اینکه فرزندانتان از شما حرف شنوی ندارند ناراحتید؟ اگر چنین است، تنها نیستید. والدین سراسر دنیا اغلب با نافرمانی فرزندان خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

در ادامه به رایج‌ترین دلایلی که چرا فرزندان شما به حرف‌هایتان گوش نمی‌دهند می‌پردازیم. همچنین راهکار‌هایی برای تشویق آنها به گوش دادن به خواسته‌های شما ارائه خواهد شد.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا فرزند شما نافرمانی می‌کند. در ادامه به بررسی عمیق‌تر ۱۳ دلیل اصلی می‌پردازیم.

۱. فرزند شما احساس داشتن ارتباط نزدیک با شما را ندارد

ممکن است فرزند شما به دلیل عدم احساس ارتباط نزدیک، به شما گوش ندهد یا با شما ارتباط برقرار نکند. داشتن رابطه‌ای قوی با فرزندتان بسیار مهم است. سعی کنید روزانه ۱۰ دقیقه بیشتر با او وقت بگذرانید.

۲. فرزند شما نمی‌خواهد کاری که به آن مشغول است را متوقف کند

اگر کودک غرق در فعالیتی خاص باشد، ممکن است نخواهد به شما گوش دهد، زیرا مشغول لذت بردن است.

۳. فرزند شما صدای شما را نمی‌شنود

وقتی کودک سرگرم کای باشد، ممکن است برایش دشوار باشد که فضایی برای گوش دادن به شما به عنوان والد ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که هنگام صحبت با او، توجه کامل او را جلب کرده‌اید.

۴. فرزند شما درک کاملی از زمان ندارد

کودکان در تمام سنین، به ویژه خردسالان، اغلب در درک مفهوم زمان مشکل دارند. از یادآوری‌های بصری یا تایمر استفاده کنید. همچنین، اگر می‌گویید یک دقیقه دیگر آنجا خواهید بود، به آن پایبند باشید.

۵. فرزند شما نمی‌خواهد وظیفه مورد نظر را انجام دهد

اگر به نظر می‌رسد فرزندتان گوش نمی‌دهد، ممکن است در واقع شاید به سادگی نمی‌خواهد وظیفه‌ای را که از او خواسته اید، انجام دهد. از او بخواهید دلیل سخت بودن این وظیفه را بیان کند یا راه‌هایی برای انجام آن پیشنهاد دهد.

۶. فرزند شما نمی‌تواند دستورالعمل‌های متعدد را به خاطر بسپارد

کودکان خردسال اغلب نمی‌توانند دستورالعمل‌های چند مرحله‌ای را به خاطر بسپارند یا در اجرای آنها مشکل دارند. وظیفه مورد نظر را به صورت واضح و مختصر به بخش‌های ساده‌تر تقسیم کنید.

۷. فرزند شما می‌خواهد فعالیت مورد علاقه‌اش را انجام دهد

فرزند شما با علایقش انگیزه می‌گیرد، بنابراین ممکن است نخواهد وظیفه‌ای را که شما درخواست کرده‌اید انجام دهد، زیرا مشغول انجام کاری است که واقعاً دوست دارد.

۸. فرزند شما عادت کرده تا زمانی که فریاد نزنید، منتظر بماند

اینکه مجبور شوید مکرراً از فرزندتان بخواهید کاری را انجام دهد، می‌تواند عادت‌های بدی در او ایجاد کند. بدتر از آن این است که برای رسیدن به خواسته‌تان فریاد بزنید. سعی کنید درخواست‌های واضح و مختصری از فرزندتان داشته باشید.

۹. فرزند شما از یادآوری خوشش نمی‌آید

تکرار عباراتی مانند «لطفاً کفش‌هایت را جمع کن» باعث می‌شود کودک، شما را نادیده بگیرد. سعی کنید درخواست‌های خود را بازنویسی کنید و هدفمند باشید. همچنین، استفاده از یک نمودار بصری برای رفتار‌ها یا فعالیت‌های مثبت او را در نظر بگیرید.

۱۰. فرزند شما از لحن قضاوت‌گر و درخواست‌های مکرر شما احساس بدی پیدا می‌کند

استفاده از لحنی منفی که فرزندتان را قضاوت می‌کند، باعث احساس شرمندگی او شده و در نتیجه، بسیار کمتر احتمال دارد به حرف شما گوش دهد. سعی کنید رویکردی مشارکتی داشته باشید که به جای اولتیماتوم، کمک ارائه می‌دهد.

۱۱. شما به فرزندتان گوش نمی‌دهید، پس او هم نمی‌خواهد به شما گوش دهد

ارتباط با فرزندتان دوطرفه است. اگر می‌خواهید او به شما گوش دهد، باید به او گوش دهید. کودکان، مانند بزرگسالان، می‌خواهند احساس کنند که دیده شده و درک می‌شوند.

۱۲. شما و فرزندتان نیاز‌های یکدیگر را درک نمی‌کنید

وقتی فرزند شما کاری را انجام می‌دهد که شما نمی‌خواهید، او صرفاً در تلاش برای برآورده کردن یک نیاز است. به عنوان مثال، ممکن است روی تخت بپرد. نیاز واقعی او سرگرمی و حرکت است. پس اگر نمی‌خواهید او مشخصاً روی تخت بپرد، فضای امن دیگری برای تخلیه انرژی‌اش فراهم کنید.

۱۳. فرزند شما به استقلال بیشتری نیاز دارد

کودکان اغلب به این دلیل تصمیم می‌گیرند گوش ندهند که به استقلال بیشتری نیاز دارند. درست مانند بزرگسالان، آنها می‌خواهند در آنچه ارزشمند می‌دانند و انجام می‌دهند، نظر داشته باشند. وقتی استقلال بیشتری پیدا کنند، احتمالاً بیشتر گوش خواهند داد.

چه باید کرد؟

اگر فرزندتان به حرف شما گوش نمی‌دهد، نگران نباشید. راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید ارتباط بهتری با او برقرار کنید:

۱. خواسته خود را شفاف کنید

اگر اهداف بزرگ و چند مرحله‌ای برای آنها تعیین کنید، ممکن است برایشان بسیار گیج‌کننده باشد. سعی کنید از دستورالعمل‌های بسیار ساده و واضح استفاده کنید که بر یک وظیفه در هر زمان تمرکز دارند.

۲. خودتان الگوی رفتاری مناسبی باشید

اطمینان حاصل کنید که رفتار‌های مثبتی را انتخاب می‌کنید. زیرا فرزند شما همیشه در حال تماشای شماست.

۳. صبور باشید

صبر یک فضیلت است، به ویژه با فرزندتان. سعی کنید به او نشان دهید که اشکالی ندارد اگر لغزش داشته باشد و راه‌هایی برای ادامه دادن وجود دارد. او را تشویق کنید به گوش دادن و تلاش کردن ادامه دهد.

۴. آرام بمانید

حفظ آرامش وقتی اوضاع طبق برنامه پیش نمی‌رود یا وقتی فرزندتان گوش نمی‌دهد، کلید رشد اوست. اگر ناامید شوید و شروع به فریاد زدن کنید، احتمالاً او بیشتر کناره‌گیری کرده و از گوش دادن امتناع خواهد کرد.

۵. رفتار‌های خوب را تحسین کنید

تحسین فرزندتان وقتی کاری را که از او خواسته‌اید انجام می‌دهد، راه خوبی برای تشویق تکرار این رفتار است.

۶. به آنها گوش دهید

حتی وقتی سرتان شلوغ است، به فرزندتان گوش دهید. گوش دادن به آنها نشان می‌دهد که برایشان اهمیت قائل هستید و آنها را تشویق می‌کند حتی وقتی مشغول یا درگیر هستند، به شما گوش دهند.

۷. مرحله رشد آنها را درک کنید

حتماً به مرحله رشد فرزندتان فکر کنید. اگرچه همه کودکان به یک اندازه رشد نمی‌کنند، اگر کودک خیلی کوچک است، درخواست‌های ساده‌تری داشته باشید و با بزرگ شدن کودک، به تدریج سختی آنها را افزایش دهید.

۸. روال‌های منظم ایجاد کنید

ثبات به کودکان کمک می‌کند بدانند چه انتظاری از آنها می‌رود. اگرچه آنها همچنان باید گوش دهند تا اطلاعات مرتبط را دریافت کنند، اما به طور کلی می‌دانند چه چیزی از آنها انتظار می‌رود.

۹. به آنها حق انتخاب بدهید

برای کمک به فرزندتان در اجتناب از سرپیچی، به او دو گزینه بدهید. آیا می‌خواهد این کار را انجام دهد یا آن کار را؟ این کار توهم انتخاب ایجاد می‌کند و به فرزندتان قدرت می‌دهد تا خودش تصمیم بگیرد.

۱۰. از یادآوری‌های بصری استفاده کنید

فرزند شما ممکن است حافظه تصویری داشته باشد، بنابراین کمک‌های بصری و یادآوری‌ها می‌توانند به او کمک کنند.

۱۱. احساسات زیربنایی را مورد توجه قرار دهید

برای اطمینان از اینکه فرزندتان گوش می‌دهد، به احساسات زیربنایی که ممکن است تجربه کند، توجه کنید. با ایجاد فضایی باز و امن برای به اشتراک گذاشتن احساساتشان، آنها یاد می‌گیرند به شما اعتماد کنند و بهتر به حرف‌هایتان گوش دهند.

ارتباط موثر
ارتباط موثر با فرزندان و تشویق آنها به گوش دادن، یکی از چالش‌های اصلی والدین است. با درک دلایل عدم گوش دادن فرزندتان و به کارگیری راهکار‌های مناسب، می‌توانید رابطه بهتری با او برقرار کرده و محیطی ایجاد کنید که در آن ارتباط دوطرفه تقویت شود.

منبع: روزیاتو 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.