سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مساجد بستر مناسبی برای تقویت هویت فرهنگی و توسعه گردشگری است

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: همواره مساجد کارکرد‌های گوناگونی دارند بنابراین باید بتوانیم در بحث هویت سازی فرهنگی و تقویت گردشگری از مشارکت مساجد استفاده کنیم.

نرجس سالار با بیان اینکه مسجد نماد هویت تاریخی و فرهنگی به شمار می‌رود، اظهار کرد: در جوامع شرقی مساجد همواره به عنوان مراکزی از اهمیت فرهنگی و اجتماعی برخوردار بوده و از آنها نه تنها به عنوان مکان‌هایی برای عبادت، بلکه به عنوان مراکزی برای تقویت هویت فرهنگی نیز شناخته می‌شوند.

وی افزود: مساجد تاریخی با معماری زیبا، قدمت طولانی و تزئینات چشم نواز آن چنان در زیبایی غنی هستند که مورد توجه بازدید کنندگان بسیاری از سراسر جهان قرار گرفته و نقش مهمی در جذب گردشگری مذهبی دارند که می‌تواند بر اقتصاد جوامع گوناگون و توسعه صنعت گردشگری نیز تاثیرگذار باشد.

کارشناس روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان ادامه داد: مساجد علاوه بر اینکه مکان نیایش و عبادت هستند به عنوان نماد تاریخی و میراث فرهنگی نیز محسوب شده؛ هنر‌های تزئینی شامل گچ بری، خطاطی، مقرنس سازی، کاشی کاری و ... در معماری مساجد تاریخی، جلوه‌ای خاص و منحصر به فرد به آن بخشیده که جذابیت زیادی برای مسلمانان و غیر مسلمانان و گردشگران علاقه‌مند به فرهنگ و تاریخ دارد.

وی تاکید کرد: مؤلفه‌های مختلفی در رونق گردشگری هر شهر و استان وجود دارد که یکی از آنها ابنیه‌های تاریخی به ویژه مساجد با معماری خاص است؛ مساجد از دیرباز محل تجمع مردم بوده و به عنوان خاستگاه دینی آنها شناخته می‌شوند.

سالار بیان کرد: شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان مساجد زیادی وجود دارد که برخی از آنها گونه‌شناسی ویژه‌ای دارند و معماری اصیل اسلامی را با فرهنگ و اقلیم جنوب شرق کشور تلفیق می‌کنند، با این تفاسیر یکی از فرصت‌های مهم گردشگری، توجه به ظرفیت مساجد و بنا‌های تاریخی معنوی است چرا که مساجد تاریخی مهد و جایگاه مهمی در توسعه گردشگری دینی داشته از این حیث که می‌توانند ارزش‌های دینی و اعتقادی دوران‌های گذشته را به نسل‌های امروز منتقل کنند.

وی گفت: در سیستان وبلوچستان مسجد اهمیت و نقش بسیار پررنگی در میان اهل تشیع و تسنن دارد و بسیاری از مراسمات غم و شادی، صلح و سازش و جلسات مهم خانوادگی و طائفه‌ای نیز در داخل مساجد انجام می‌شود و مردمان این استان به حرمت جایگاه و قداست مسجد، تصمیماتی که در داخل مسجد گرفته می‌شود را به دیده منت پذیرا هستند.

کارشناس روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان ادامه داد: مسجد زرنج در حوزه سرزمینی سیستان، مسجد فیض الرحمن قدیمی‌ترین مسجد اهل سنت در زاهدان و مسجد جامع دزک سراوان برخی از مساجد ثبت شده در فهرست میراث ملی است.

برچسب ها: میراث فرهنگی ، مساجد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.