سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

باید به فکر تحکیم دولت - ملت وفاق باشیم

صالحی گفت: اگر بحث دولت - ملت وفاق را تحکیم نکنیم، بخش دولت - حاکمیت به تنهایی جواب نمی‌دهد.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: به نظرم مسیر دولت وفاق ملی که آقای پزشکیان دنبال می‌کند سه ضلع اصلی دارد، که باید به هم پیوند بخورد. اگر این سه ضلع پیوند نخورد، ما را در دستیابی به مسئله‌های مهم موفق نمی‌کند. یک بخش مربوط به بخش درون سازمانی دولت است. الان دیگر ابرمسئله‌های ما بخشی نیست، ابرمسائل ما فرا وزارتخانه‌ای است. ما اگر می‌خواهیم به سمت مسائلی از جمله ناترازی انرژی حرکت کنیم، این مسئله فقط مربوط به وزارت نفت یا وزارت نیرو نیست. دستگاه‌های مختلفی باید سهیم شوند و مسئله‌ها را به صورت بخشی نبینند. با این نگاه دولت باید ضلع درونی داشته باشد و سازوکاری برای مسئله‌های داخلی خود تعریف کند.

صالحی ادامه داد: ضلع دوم ضلع دولت - حاکمیت است، که آقای پزشکیان مسیر آن را طی کرد. دولت - حاکمیت اجزای متنوعی دارد، که یکی از آن مجلس است. قوه قضائیه، نهاد‌های حاکمیتی، نهاد‌های نظامی، انتظامی و امنیتی، شورا‌های عالی کشور از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان از دیگر اجزای آن است. دولت برای حل ابرمسئله‌ها گام اول را در جهت تایید کابینه با مجلس برداشته است. اما هنوز کار‌های زیادی دارد، که باید با مجلس گام بردارد. برنامه هفتم یکی از این حوزه‌هاست. از طرفی، ضلع سوم ضلع دولت - ملت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جریان انتخابات سه دوره هشدار‌های مختلفی را به ما نشان داد، افزود: در کشور‌هایی که نظام‌شان مردم‌سالاری نیست و حتی نمی‌دانند صندوق رای خوردنی است یا پوشیدنی است، با کاهش اعتماد به حاکمیت مشکلی ندارند و آن را با رفاه یا ارتش یا ترکیبی از هر دو حل می‌کنند. یعنی، چون نظام‌شان با مردم‌سالاری پیوند نخورده، دغدغه اقبال مردم را ندارند. اما جمهوری اسلامی به برکت امام راحل و انقلاب که نظام مردم‌سالار دینی است، اقبال مردم برایش خیلی مهم است. اگرچه در مرحله اول انتخابات همه احزاب سیاسی پای کار آمدند، ولی آمار مشارکت به ۴۰ درصد نرسید. اینکه آن جمعیت ۳۰ یا ۴۰ درصد که می‌توانستند پای صندوق رای بیایند، ولی نیامدند معنادار است. 

به گفته وی، اگر ما بحث دولت - ملت وفاق را تحکیم نکنیم، بخش دولت - حاکمیت به تنهایی جواب نمی‌دهد. باید تلاش همه‌جانبه‌ای را برای تجدید مناسبات کنیم؛ بخصوص گروه‌های مرجع اجتماعی، گروه‌های تاثیرگذار در فضای اجتماعی. اقبال آنها را دست‌کم نگیریم. چون آنها طریق و میانجی بین دولت و ملت هستند. مثل اصحاب رسانه، اصحاب فرهنگ، اصحاب هنر، معلمان، اساتید دانشگاه. اینکه آنها نسبت به ما چه تفسیری داشته باشند، نسبت به ما چه برداشتی داشته باشند، حتماً در فضای مجازی آثار خود را بر جای می‌گذارد. باید این گروه‌های میانجی را جدی بگیریم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.