سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت روز پزشک مطرح شد؛

کمک هوش مصنوعی به تشخیص بیماری‌های قلبی

رئیس انجمن قلب و عروق ایران گفت: چاقی، فشار خون را افزایش می‌دهد، چربی خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تحرک را کم می‌کند و بسیاری از فاکتور‌ها را در بدن به هم می‌زند.

دکتر مسعود قاسمی، متخصص قلب و عروق و رئیس انجمن قلب و عروق ایراد به مناسبت روز پزشک در مورد داروی ملیتاید ایرانی و تاثیری که می‌تواند بر بیماری قلب و عروق بگذارد، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: ما یک سری از دارو‌ها را تحت عنوان لیراگلوتاید و سماگلوتاید داریم این دارو‌ها بعد از تمام مطالعاتی که بر روی آن‌ها انجام شد نتایج بسیار درخشانی در کاهش حوادث قلبی و عروقی داشتند.

او ادامه داد: این دارو‌ها ابتدا برای کمک به درمان بیماران دیابتی استفاده می‌شد، بعد ملاحظه شد که ضمن این‌که به درمان بیماری دیابت کمک می‌کند، با کاهش قند خون نقش بسیار ارزشمندی در کاهش حوادث عروقی دارد. مطالعات هم که انجام شد، مشخص شد این دارو بسیار وزن را هم پایین می‌آورد. بنابراین وقتی وزن پایین می‌آید آدم لاغر می‌شود و عوامل حوادث عروقی هم کمتر می‌شود و عوامل بیماری زا نیز کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر کاهش وزن بر سایر بیماری‌ها

این متخصص قلب و عروق افزود: از آن جا که کاهش وزن از نظر ما قلب و عروقی‌ها و همین طور متخصصان مغز و اعصاب در کاهش حوادث عروقی بسیار موثر است، بنابراین ما از آن استقبال کردیم؛ چرا که چاقی فشار خون را افزایش می‌دهد، چربی خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تحرک را کم می‌کند و بسیاری از فاکتور‌ها را در بدن به هم می‌زند.

قاسمی در مورد عوارض احتمالی این دارو توضیح داد: ابتدا که این مطالعه انجام شد، گفتند که نوع خاصی از سرطان تیروئید اگر در خانوده فرد یا خودش وجود داشته باشد که تحت عنوان پاپیلاری سروز کارسینوما است، قطعا نباید این دارو را استفاده کنند. در مورد مسئله پانکراتیت که بیشتر از سرطان پانکراس الان مطرح است، آن قدر موارد آن محدود است که اگر مراقبت عادی از آن بشود به هیچ وجه مستقلا دلیل عدم مصرف نخواهد بود.

داروی ایرانی شبیه نمونه خارجی است؟

قاسمی درباره شباهت نمونه داخلی و خارجی این دارو بیان کرد:نوع داخلی و خارجی بسیار نزدیک هم هستند. چون مکانیزم تولید این دارو آسان نیست و به صورت مایع و زیر جلد باید تزریق بشود. ما هیچ مشکلی نداریم فقط خیلی مایلیم که نوع تزریق هفتگی که نوع استاندارد جهانی است و در دنیا بیشتر از آن استفاده می‌شود، ان‌شاءالله با دست پرتوان شرکت‌های دارویی خودمان تحت عنوان سماگلوتاید ساخته بشود.

او گفت: داروی جدیدتری هم در گروه است که به آن مونجارو می‌گویند و در کاهش وزن بیشتر از موارد مذکور موثر است، فقط عارضه آن‌ها از لحاظ عدم تحمل در بعضی‌ها باید بررسی بشود.

قاسمی ادامه داد: این دارو‌ها با دو مکانیزم کاهش اشتها می‌دهند، ولی به دلیل اینکه حرکت دستگاه گوارش را کند می‌کنند که ماده غذایی دیرتر رد شود، مقداری مرکز اشتها را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند و اسید معده را افزایش می‌دهند. به همین دلیل برای جلوگیری از مسائل گوارشی ما تدریجا دوز را بالا میبریم. افراد هم باید رعایت کنند نوع غذایی که می‌خورند، غذای چرب و دیرهضم نباشد.

ایران از چه کشورهایی گردشگر سلامت دارد؟

این متخصص قلب و عروق دربار گردشگری سلامت توضیح داد: توریسم درمانی در دنیا خیلی رایج است و کشور‌های زیادی بابت این موضوع، هزینه‌های اقتصادی مثبتی به دست می‌آورند. ارزان بودن درمان در داخل کشور برای کسانی که درآمد ارزی دارند،  یکی از دلایلی است که برای درمان انواع بیماری‌ها مخصوصا در مورد قلب و عروق جذب ایجاد می‌کند.

او با بیان این‌که از کشور‌های همسایه مانند عراق، کشور‌های شمالی ایران و تعدادی از کشور‌های خلیج فارس به ایران مراجعه دارند، گفت: شاید بتوان گفت در شرق هم افغانستان و تا حد کمتری پاکستان و تقریبا غیر از ترکیه همه همسایه‌ها به ما مراجعه دارند.

تاثیر هوش مصنوعی در بیماری‌های قلبی و عروقی

دکتر مسعود قاسمی درباره تاثیر هوش مصنوعی بر تشخیص و درمان بیماری های قلب و عروقی توضیح داد: ما از هوش مصنوعی در تشخیص و درمان استفاده می‌کنیم. یک پایه هوش مصنوعی داریم که بیمار اطلاعات زیستی و بیماری خود را وارد آن می‌کند. این هوش مصنوعی که ما به صورت کیوسک در ایران ساختیم  و خیلی از نقاط دنیا هنوز آن را ندارند، بعد از گرفتن تمام اطلاعات، به ما می‌گوید که  میزان ریسک حادثه قلبی این فرد برای پنج سال یا ده سال آینده چقدر است. همچنین  احتمال حادثه مغزی برای آینده چقدر است و پیشگیری‌ها چقدر می‌توانند موثر باشند.

در رشته قلب، ما آنژیوگرافی یا سی‌تی آنژیوگرافی بیمار را به هوش مصنوعی و همکاران اپراتور می‌دهیم و آن به طور دقیق به ما میزان تنگی‌ها، شرایط تنگی، نیاز یا عدم نیاز به درمان آن تنگی‌ها یا حتی روش درمان را هم می‌دهد. هوش مصنوعی هزینه‌های درمان را کمتر می‌کند و آن را سرعت می‌بخشد، خطای پزشکی را کمتر می‌کند و امکان درمان پزشکی را هم ارتقاء می‌دهد.

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.