سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هدف پزشکیان از بیان نظر رهبر انقلاب درباره وزرا در جلسه رای اعتماد چه بود؟

رئیس‌جمهور با بیان نظرات رهبر انقلاب درباره وزرای پیشنهادی در مجلس توانست نظر مثبت نمایندگان برای رای اعتماد را جلب کند.

وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم پس از پنج روز حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی توانستند از نمایندگان رای اعتماد بگیرند.

این برای چهارمین بار است که یک رئیس‌جمهور همه وزرای پیشنهادی‌اش توانسته‌اند از مجلس به‌طور کامل رای بگیرند. پیش از پزشکیان، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی روسای جمهوری بودند که که کابینه پیشنهادی‌شان به‌طور کامل توانسته بودند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

نکته جالب اینجا بود که امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با ۲۸۱ رای موافق از مجموع ۲۸۸ رای نمایندگان توانست رکورد بی‌نظیری در گرفتن رای اعتماد به نام خود ثبت کند، چون تاکنون هیچ وزیری نتوانسته با چنین آرایی به وزارت برسد.

حضور همه وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس

یکی از نکاتی که برای اولین‌بار رخ داد این بود که وزرای پیشنهادی دولت در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور یافتند و برنامه‌هایشان را تشریح کردند و بعد در صحن علنی بار دیگر صلاحیت آنها بررسی شد. از این رو سوالی که ایجاد شد این بود که اگر قرار بود طبق قانون صلاحیت وزرا در صحن علنی تعیین شود پس چرا تمامی وزرا را به تمامی کمیسیون‌ها فرستادند.

مجید نصیرپور سردهائی نماینده مردم سراب و مهربان در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تمام وزرای پیشنهادی به تمام کمیسیون‌های مجلس برای آشنایی نمایندگان با برنامه‌هایشان رفتند، چون نمایندگان در صحن به تمامی وزرای پیشنهادی رای می‌دهند، اما هر وزیری به کمیسیون تخصصی خود ارجاع شد و آن کمیسیون گزارش خود را داد.

وی اظهار کرد: کمیسیون‌های مجلس به جزئیات برنامه‌های وزرا وارد شدند و در صحن علنی درباره کلیات صحبت شد.

مسعود پزشکیان در جلسات بررسی صلاحیت وزرا سه بار در بین همکاران سابق خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و دو بار به ایراد سخنرانی پرداخت.

در روز اعلام نتایج رای اعتماد، پزشکیان پشت تریبون مجلس رفت و از وزرای خود دفاع کرد. دفاعی که نظر بسیاری از نمایندگان مخالف را تغییر داد و باعث شد تا تمام وزرای پیشنهادی‌اش از مجلس رای اعتماد بگیرند.

تایید وزرای پیشنهادی توسط رهبر انقلاب

پزشکیان گفت: امروز جنگی که داریم بدتر از جنگ عراق است و باید دست به دست هم دهیم. گذشته گذشت. رها کنیم گذشته را. بپذیریم که با تمام وجود با هم به مردم خدمت کنیم. کمک کنید این وحدت و انسجام علی‌رغم همه عیب‌ها برهم نخورد. ما با شما هستیم. هیچ غرور و تکبر در خود نمی‌بینیم. ما نوکری مردم را در خود می‌بینیم. وزیر ارشاد که نمی‌آمد، آقا دستور دادند که آمد. بنده با ایشان صحبت کردم، اما گفت نه نه نه. رفتم خدمت آقا گفتم این لیست هست. گفتم آن نیامد، همان جا تلفن را گرفتند گفتند پاشو بیا.

وی بیان کرد: می‌خواهم بگویم هماهنگ شدیم، آمدیم اینجا. خانم صادق مالواجرد را اصلا خود آقا گفتند بیاید. چرا من را وادار می‌کنید چیز‌هایی که نباید را بگویم. همه عزیزان را با هماهنگی و تفاهم آوردیم اینجا. آقای اتابک، لیستی درست کردند آوردند. صحبت کردیم. دیدیم ایشان هم در بنیاد مستضعفان و هم در اقتصاد بوده است. آدم‌ها را باید در میدان عمل شناخت. کار‌هایی که در صنعت کرده بر کسی پوشیده نیست. ۴۰ سال ما می‌خواهیم عدالت و انصاف را برقرار کنیم. اما با هم دعوا می‌کنیم؛ این نفس است که نمی‌گذارد. این من است که نمی‌گذارد با شما باشم. دست به دست هم دهیم برای ایران و برای مردم. آقای عراقچی اولین کسی بود که آقا قبول کردند. قبل اینکه اسم وزرا را بگوییم آقا ایشان را قبول کردند. نگذارید من وارد جزئیات شوم. رای دهید ما برویم دولت را تشکیل دهیم. 

این اظهارات پزشکیان درباره رهبر انقلاب واکنش‌هایی را برانگیخت، عده‌ای معتقد بودند که وی نباید از رهبری برای گرفتن رای اعتماد مایه می‌گذاشت و عده‌ای آن را مثبت ارزیابی کردند.

صداقت و خوش‌دلی پزشکیان

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیو قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اعتقادی به هزینه کردن رئیس‌جمهور از رهبر انقلاب ندارم، اما معمولا دولت‌ها اعضای کابینه خود را با رهبری چک می‌کنند.

وی اظهار کرد: ممکن است رهبر انقلاب یک گزینه را بگویند بله و یک گزینه را بگویند خیر و بسیاری از اعضای کابینه را ایشان اعمال نظر نمی‌کنند جز جا‌های حساس البته دولت‌های قبل هم این کار را می‌کردند، اما مکتوب نگه می‌داشتند و بیان نمی‌کردند، اما آقای پزشکیان بر اساس صداقت و خوش‌دلی که دارند این موضوع را اعلام کردند.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: خیلی از نمایندگان مجلس نمی‌خواستند به وزرا رای دهند، اما وقتی متوجه این اشاره شدند تکلیف خود دانستند که حتما ورود کنند تا به دولت رای محکمی بدهند.

حجت‌الاسلام ذوالنوری بیان کرد: قطعا آقای پزشکیان کسی نیست که بخواهد از آقا سوءاستفاده کند، چون بار‌ها تبعیت و علاقه و ارادت خود را به ایشان اعلام کرده است، اما شاید اگر کسی دیگر بود این کار را نمی‌کرد یا شاید بهتر بود این کار انجام نشود، اما آقای پزشکیان واقعیتی را که بوده بیان کرد و دروغی نگفتند. شاید من جای وی بودم این کار را نمی‌کردم، اما حالا که این کار را کردند نتیجه‌اش یک کابینه بسیار قوی و با رای بالا و پشتوانه عظیم است که در راستای حل مشکلات مردم بتوانند با قوت نقش‌آفرینی کنند.

برخلاف حجت‌الاسلام ذوالنوری افرادی در مجلس بودند که معتقد بودند رئیس‌جمهور نباید نظر مقام معظم رهبری درباره وزرای پیشنهادی را در جلسه علنی مجلس اعلام می‌کرد.

خطای راهبردی رئیس‌جمهور

سید مرتضی محمودی عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نمی‌خواهم بگویم آقای پزشکیان از سخنان رهبر انقلاب سوءاستفاده کرد و یا خدای نکرده به وی برچسب بزنم، اما سخنان آقای پزشکیان در خصوص تایید وزرا توسط رهبر انقلاب عمل مناسبی نبود و یک خطای راهبردی از طرف رئیس‌جمهور محترم بود.

وی اظهار کرد: آقای پزشکیان باید دقت کند که دوره نمایندگی‌شان تمام شده و الان در قامت ریاست‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی هستند و در بالاترین سطح از اشراف به مسائل امنیتی محرمانه، فوق محرمانه و سری هستند. لذا رئیس‌جمهور باید توجه داشته باشد بسیاری از نقل قول‌ها در سطوح محرمانه کشور تعریف می‌شود چه بسا بیان ساده و بدون توجه ابعاد یک مسئله می‌تواند آسیب‌ها و آفات زیادی را به نظام جمهوری اسلامی و افکار عمومی وارد کند لذا باید دقت کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس بیان کرد: آقای پزشکیان باید بداند که جایگاه مهم و رفیعی دارد و شخص دوم کشور و رئیس دستگاه اجرایی است و در تیررس رسانه‌های داخلی و خارجی است و هر کلامش مورد توجه تمام دنیاست و مواضعش در دنیا مورد تحلیل قرار می‌گیرد و قابل بررسی و تامل است. به همین دلیل نمی‌توان در این جایگاه بود و پذیرفت که رئیس‌جمهور باشیم، اما یکسری پروتکل‌ها، ضوابط و چارچوب‌ها را رعایت نکنیم.

محمودی گفت: من می‌دانم که بیان قضیه تایید وزرا توسط آقای پزشکیان از روی سادگی دل وی و پاکی‌اش است البته دعا می‌کنم خداوند به او برای موفقیت در برنامه‌هایش توفیق دهد و نسبت به سخنانی که در جایگاه رئیس‌جمهور در جا‌های مختلف بیان می‌کند دقت‌کند و اشراف کافی هم از بعد آمار، ارقام و اطلاعات و هم در رعایت سطوح طبقه‌بندی کلام و میزان اثرگذاری در جامعه و رسانه‌ها داشته باشد، چون اینها بعدا می‌تواند به ضرر خود آقای پزشکیان و دولت محترمی که امروز با قوت از مجلس رای گرفت، باشد.

خبرنگار: محمد امیرحسینی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۱۰
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
انشاءالله که آقای پزشکیان همچنان گذشته در مسیر رهبری عزیز گام برداشته و از این سخنان از صداقت خود نسبت به مقام معظم رهبری در جایگاه رئیس جمهور همچنان گذشته پایبند باشند
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
خواهش میکنم پست من که در ان از علی پروین نام برده بودم را حذف بفرمایید چون حتما باعث ناراحتی ایشان میشه و حق الناس ایجادمیکنه
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
در این بیان واقعیت شکی نیست ، از طرف دیگر اگر کم کاستی ها و تلاطم هایی از سوی دولت شود امکان شانه خالی کردن از سوی پزشکیان وجود دارد.
شک نکنید!! طرفند امثال حسن روحانی
یک نمونه هزینه سنگین ...
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
در این بیان واقعیت شکی نیست ، از طرف دیگر اگر کم کاستی ها و تلاطم هایی از سوی دولت شود امکان شانه خالی کردن وجود دارد.
شک نکنید!!
یک نمونه هزینه سنگین ...
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
حالا که دیگه اعضای کابینه نشستن سر جاشون
yjc قرار شد مطالبات مردم رو پیگیری کنی درباره زمان اجرای همسان سازی پیگیر شو نتیجه ش خبرش بزن توی سایتتون ممنون
ر
۱۱:۲۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
آقای دکتر پزشکیان فرد با دانش و کار بلد و توانمند و مفید برلی کشور است طرفدار ایشان نبوده ام اما صداقت و پاکی ایشان دلها زیادی را به سمت خود جلب نموده آرزومند موفقیت روز افزون ایشان در پیشبرد اهدافشان در زمینه رشد کشور عزیزمان ایران هستم .خداوند نگهدار این مرد بزرگ و دلت مردانشان باشد .انشالله
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
زین پس مقامات باید خواسشونو بیشتر جمع کنند چون آقای پزشکیان ظاهراً از روی صداقت و سادگی صاف همه چیز را نقل می‌کنه.
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
خدا رحم کنه پزشکیان مثل مربی یک تیم فوتبال در زمین خاکی یکی از محلات رفتار میکنه و حرف میزنه. یاد سلطان علی پروین می افتم
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
اقای پزشکیان ساده دل ترین فرد سیاسی کشور ایران از زمان هخامنشیان تا به امروز است
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
اتفاقا خیلی هم زرنگه . خوب میدونه چیکار داره میکنه . ان شاالله که در امور اداره کشور موفق باشه
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
آقای پزشکیان در حد و اندازه این مقام نبود حالا حالا باید تاوان ندانم کاری ایشون رو بدیم
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
در برهه کنونی بهترین فرد برای این جایگاه ایشان هستند. دیگران را هم دیدیم
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
آب بریز که بد جوری داری میسوزی . اگه خیلی مردی این حرف را در بین مردم تو مترو ، اتوبوس، تاکسی ، بازار ، کوچه و بازار بزن . اگه نزدی پس انسان نیستی .
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
فرصت فرمودید به شرایط اسفناک فقدان مدیریت دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم رسیدگی شود.
جمع کثیری از پرسنل و بازنشستگان
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
با احترام خدمتتان عرض شد: موالشان اسقلیدس ببم جان.
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
کار خوبی بود چرا بعضی ها فکر میکنند مردم نباید بدونن ؟
روراست بودن با مردم از همه چیز بهتره ونتیجه مثبت داره
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
مردم یعنی 90 میلیون نفر که شامل معاند و موافق و منافق و مجاهد و با هویت و بی هویت و خود باخته و خود ساخته و . . . می باشد لذا هر کی را لایق حریم دوست نشاید و گاه زبان به کام کشیدن به از راستی که بلا افزاید به قول حکما هر راست را نباید گفت
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
صداقت و سادگی آقای پزشکیان به عنوان یک شخص حقیقی بسیار ستودنی و دوست داشتنی و خواستنی هست اما در مقام یک شخص حقوقی در جایگاه بسیار مهم ریاست جمهوری با برد ملی و بین المللی می تواند آسیب رسان باشد. چون مومن باید کیس( کی یس: دارای سیاست) باشد.
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
انکار چرا ؟؟؟ واقعیت دارد ...حقانیان را خاطر تان هست ؟؟
چرا که حسن روحانی کشور را به توبره بست کسی جسارت گفتن : بالای چشمت ابرو هست را نداشت !!!!!!!
با این وجود کشور هزینه سنگینی ندهد
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
منظورم با این وجود کشور هزینه سنگینی ندهد ؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
منظورم با این وجود کشور هزینه سنگینی ندهد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
منظورم با این وجود کشور هزینه سنگینی ندهد ؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
حقانیان باید متوجه اشتباهاتش بشود