سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصونیت ۸۵ درصدی افرادی که در کودکی واکسن آبله مرغان زده اند در مقابل آبله میمونی

بیماری آبله میمونی یک بیماری ویروسی شبیه آبله مرغان است که از حیوان به انسان و یا از انسان به انسان منتقل می‌شود و کسانی که واکسن آبله مرغان دریافت کردند در مقابل آبله میمونی تا ۸۵ درصد مصون هستند یا با شدت کمتری مبتلا می‌شوند.

 غلامرضا ملاشاهی، متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان درباره این بیماری گفت: آبله میمونی (Monkeypox) یک عفونت ویروسی شبیه بیماری آبله مرغان است که اصلی‌ترین علامت آن بثورات پوستی روی تمام بدن است و این ویروس معمولا از طریق ارتباط با حیوانات مبتلا، انسان به انسان و با واسطه هوا یا قطرات تنفسی و تماس مستقیم قابل انتقال خواهد بود.

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، افزود: علائم اولیه این بیماری تب، درد شدید بدن، سردرد و کمر درد، ضعف، سرفه و گلو درد می‌باشد و به تدریج غدد لنفاوی گردنی، کشاله ران و زیر بغل حالت متورم پیدا می‌کنند.

وی گفت: علائم پوستی و تاول‌ها حدود سه روز بعد از شروع تب ظاهر می‌شوند و نکته مهم اینکه افراد دارای نقص ایمنی، کودکان زیر ۸ سال، افراد با سابقه بیماری پوستی و زنان باردار بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

وی اقدام پیشگیرانه در جامعه را رعایت بهداشت فردی عنوان کرد و افزود: خودداری از تماس با حیوانات خصوصا حیوان آلوده و بیمار مشکوک به پیشگیری از ابتلا و انتشار بیماری کمک میکند. فرد مبتلا باید در اتاقی دور از دیگران استراحت کند و افراد خانوده از تماس با وی خودداری کنند و استفاده از ماسک و رعایت مراقبت‌های پیشگیرانه نیز ضروریست.
لازم به ذکر است: این بیماری در آفریقای مرکزی و غربی بطور تاریخی وجود داشته و برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ در انسان گزارش شد و به تدریج از طریق سفر‌های پراکنده در سراسر دنیا منتشر شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.