سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نبود قانون الزام آور بودن خانواده‌ها برای تحصیل فرزندانشان، چالش بازماندگان از تحصیل

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بر لزوم حمایت قانونی از کودکان بازمانده از تحصیل بر اساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در استان تاکید کرد.

حسن بروشکی در نشست هم‌اندیشی طرح شهید محمودوند (جذب بازماندگان از تحصیل) گفت: تعامل، همراهی، هم افزایی و مشارکت دیگر سازمان‌ها و نهاد‌ها در راستای شناسایی و جذب حداکثری بازماندگان و تارکان تحصیل یک ضرورت است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با تشریح شرایط فرهنگی، اقتصادی، اقلیمی و جغرافیایی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بر اساس تعریفی که قانون انجام داده است، دانش آموزانی که در گروه سنی بین ۶ تا ۱۱ سال از تحصیل باز می‌مانند به عنوان بازمانده از تحصیل معرفی شده و پس از آن تا پایان دوره تحصیل یعنی پایه دوازدهم افرادی که از گردونه آموزش خارج می‌شوند به عنوان تارک تحصیل شناخته خواهند شد.

وی افزود: عوامل متعددی در بازماندگی و تارکان تحصیل موثر بوده و خواهند بود که از آن جمله عوامل اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی نقش بسزایی در این جریان دارند.

بروشکی ادامه داد: از جمله مؤلفه‌های تاثیرگذار در مسیر بازمانده از تحصیل شدن دانش‌آموزان، وجود کودکان کار، پایین بودن سرانه درآمد خانوار، جمعیت بالای خانوار، خانواده‌های بی‌سرپرست و بد سرپرست، ازدواج زود هنگام دختران، بی‌سوادی والدین، بی توجهی نسبت به تحصیل فرزندان، دو زبانه بودن، گسترش حاشیه‌نشینی، طلاق والدین، دور افتادگی بسیاری از مناطق روستایی، پراکندگی جمعیت، وجود سکونت گاه‌های با جمعیت کم، عدم امکان تشکیل مدارس متوسطه به دلیل کمبود آمار دانش آموزان، مسائل مربوط به مرز و آسیب‌های ناشی از آن و مواردی از این قبیل است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: نبود قانون در خصوص الزام آور بودن خانواده‌ها برای تحصیل فرزندانشان یکی دیگر از نگرانی‌هاست و این در حالیست که تحصیل فرزندان در دوره ابتدایی اجباری و در دوره عمومی تا پایان متوسطه دوم رایگان تعریف می‌شود.

وی گفت: دستگاه تعلیم و تربیت استان اقدامات متعددی را در راستای جذب بازماندگان و تارکان تحصیل انجام داده که از آن جمله می‌توان به موارد مثل شناسایی و جذب ۱۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی گذشته، اختصاص سهمیه ۱۵ درصدی جذب بازماندگان از تحصیل در سال تحصیلی آینده در سیستان و بلوچستان که رقمی معادل ۱۹۶۰۰ نفر خواهد بود، واریز مبلغ ۴ میلیارد ریال به حساب مدارس حاشیه نشین دارای کودکان بازمانده از تحصیل در قالب ۱۵ مدرسه، توسعه مدارس شبانه روزی و طرح روستا مرکزی اشاره کرد.

بروشکی خاطرنشان کرد: از جمله اقداماتی که می‌تواند در مسیر کمک به آموزش و پرورش به عنوان دستگاه متولی فرایند جذب بازماندگان و تارکان تحصیل را تسهیل نمایند، افزایش اعتبارات طرح روستا مرکزی، توسعه مدارس شبانه روزی نظری و مهارتی، بهره‌گیری از ظرفیت صدا و سیما، حمایت از بازماندگان از تحصیل از طریق تامین پوشاک و نوشت افزار، حمایت مالی از خانواده‌های کم بضاعت به عنوان مشوق، تعامل و همکاری فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و خانه‌های بهداشت در راستای شناسایی بازماندگان از تحصیل است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.