سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محمدی:

زنبورداری گیلان از دایره تک محصولی خارج شده است

رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: زنبورداران استان با تولید عسل با کیفیت و سایر فرآورده‌های جانبی، حرفه زنبورداری را از دایره تک محصولی خارج کردند.

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی این استان، زنبورداران گیلانی با بهره گیری از آخرین دستاورد‌ها و یافته‌های نوین زنبورداری، موفق به تولید عسل با کیفیت و سایر فرآورده‌های جانبی این صنعت شدند.

او با اشاره به تولید عسل با کیفیت در گیلان افزود: با گام‌هایی که معاونت بهبود تولیدات دامی با هدف افزایش درآمدزایی در صنعت زنبورداری برداشته است، اکنون زنبورداران استان علاوه بر اولویت قرار دادن تولید عسل با کیفیت نسبت به کمیت عسل که منجر به فروش گران‌تر آن نیز خواهد شد، حرفه زنبورداری را از دایره تک محصولی خارج کردند و تولید محصولات جانبی این صنعت از قبیل ژل رویال، بره موم، گرده گل و زهر را نیز مدنظر قرار می‌دهند.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: خصوصیات ظاهری عسل در کنار خصوصیات شیمیایی آن، ۲ روش برای بررسی اصالت عسل به شمار می‌رود که منجر به بالا رفتن خصوصیات ارگانولپتیکی این محصول ارزشمند می‌شود.

به گفته محمدی، این مهم توسط زنبورداران گیلانی مورد توجه قرار گرفته، به طوری که بخش اعظم عسل با کیفیت تولیدی در گیلان ارگانیک است.

او بر ساماندهی تولید عسل و سایر فرآورده‌های زنبورداری تأکید کرد و گفت: شناسایی حلقه‌های تولید و توزیع و تجاری سازی محصولات جانبی با هدف افزایش درآمدزایی و رونق صنعت زنبورداری استان باید در دستور کار قرار گیرد.

برگزاری آیین شکرانه برداشت عسل، پاییز امسال در املش

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین از برگزاری آیین شکرانه برداشت عسل برای اولین بار در کشور به میزبانی شهرستان املش خبر داد و گفت: بعد از سرشماری و آمارگیری سالیانه زنبور عسل در فصل پاییز، شکرانه برداشت عسل را همراه با پنل تخصصی اساتید زبده در حوزه زنبور عسل برگزار خواهد شد.

محمدی افزود: در سرشماری سال گذشته ۴ هزار و ۶۸۳ زنبورستان را سرشماری کردیم و تولید عسل آنها بالغ بر ۵ هزار و ۶۴۲ تن بود.

او با بیان اینکه سرشماری سال ۱۴۰۳ نیز همزمان با سراسر کشور در مهر ماه امسال آغاز خواهد شد، تصریح کرد: بعد از برداشت بهاره عسل و سرشماری تصادفی صورت گرفته از بیش از ۲۰۰ زنبورستان استان، پیش بینی می‌شود امسال حدود ۶ هزار تن عسل با کیفیت تولید و بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال گردش مالی در صنعت زنبورداری ایجاد شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.