سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زیرساخت‌های پارک ملی گلستان مرمت شد

پارک ملی گلستان هشت هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا از جمله ساختمان محیط‌بانی، مأمورسرا و تفرجگاه دارد که با اختصاص ردیف بودجه مستقیم ۵۰ درصد آن‌ها بازسازی و مرمت شده است.

سرپرست پارک ملی گلستان بابیان این‌که سازمان محیط‌زیست ۳۱۴ منطقه حفاظت‌ شده تحت مدیریت دارد که ازجمله آن پارک ملی گلستان است، گفت: این پارک نخستین منطقه حفاظت شده در ایران است که زیر نظر شورای راهبری مدیریت می‌شود.

وحید خیرآبادی افزود: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون محیط طبیعی سازمان، سه استاندار و مدیران کل محیط‌زیست گلستان، خراسان شمالی و سمنان در کنار رئیس دانشگاه مادر و متخصص محیط‌زیست هر استان به‌عنوان اعضای شورای راهبری فعالیت دارند و برای مسائل و چالش‌های پارک ملی گلستان تصمیم‌گیری می‌کنند.

او بیان کرد: این پارک هفت دهه است که به‌عنوان منطقه حفاظت شده شناخته می‌شود، اما تا پیش از قرارگیری مدیریت آن زیر نظر شورای راهبری دچار عقب‌ماندگی تاریخی زیادی بود و آن‌گونه که باید اعتبار برای ساماندهی‌اش تخصیص نیافت.

خیرآبادی نظارت مستقیم رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و سه استاندار برای اخذ تصمیماتی با قابلیت اجرا در سطح ملی و استانی و تخصیص ردیف اعتبار مستقیم از سال ۱۳۹۷ برای این پارک را ازجمله مزایای مدیریت زیر نظر شورای راهبری دانست و گفت: بخش زیادی از مشکلات زیرساختی مانند تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها و فضا‌های اداری و محیط‌بانی و همچنین تأمین نیروی انسانی در چند سال اخیر در مسیر ساماندهی قرار گرفته است.

او افزود: نیمی از زیرساخت‌های پارک ملی گلستان با تعیین ردیف اعتباری مستقیم از سال ۱۳۹۷ تا کنون مرمت و بازسازی شد و از مجموع ۱۵ پاسگاه محیط‌بانی این پارک، سه مورد آن جدید ساخته شده است.

سرپرست پارک ملی گلستان بیان کرد: باوجود اینکه در سه سال اخیر سالانه حدود ۱۰ نیروی انسانی جذب‌شده، اما همچنان ۲ سوم چارت سازمانی آن خالی است و نیاز داریم در این رابطه و همچنین افزایش اعتبار پارک توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

پارک ملی گلستان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در حوزه سرزمینی شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان واقع است و بخشی از آن در خراسان شمالی و استان سمنان قرار دارد.

این پارک در سال ۱۳۳۶ شمشی با نام «آلمه و ایشکی» مورد حفاظت قرار گرفت و نخستین پارک ایران است که از سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه محیط زیستی کره زمین ثبت شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.