سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همزمان با روز جهانی مسجد

نصب سنگ نوشته تاریخی سردر مسجد مصلی تخت فولاد اصفهان

با اتمام مرمت و بهسازی «مسجد تاریخی مصلی تخت فولاد اصفهان» سنگ نوشته تاریخی سردر مسجد نصب شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان  با اشاره به مرمت  مسجد تاریخی مصلی تخت فولاد اصفهان در راستای حفظ مساجد تاریخی و نگین‌های ارزشمند این شهر گفت: مرمت این مسجد با نصب کتیبه ارزشمند سنگ نوشته نستعلیق به خط عبدالرحیم افسر مربوط به سال ۱۳۰۵ هجری قمری همراه بود.

محمدعلی ایزدخواستی افزود: این سنگ نوشته، سال‌ها   از سردر مسجد جدا و در یک انبار در نزدیکی مسجد پیدا شد.

او گفت:قرارگیری مصلی جدید اصفهان، در کنار مسجد تاریخی مصلی تخت فولاد، فرصت خوانش دو سطح از معماری گذشته و معاصر را به وجود آورده است. 

ایزدخواستی با اشاره به سبک‌سازی و مرمت سقف مسجد مصلی تخت فولاد اصفهان اضافه کرد: سبک‌سازی و مرمت سقف شامل جمع‌کردن آجرفرش پشت‌بام مسجد، برداشتن خاک‌های مازاد که بر روی سقف مسجد سنگینی می‌کرد، زیرا سقف‌های آن ترک بسیاری خورده بود و باید خاک مازاد بر روی سقف برداشته می‌شد تا از آسیب هر چه بیشتر به سقف مسجد جلوگیری شود. سپس «قید و پالانه بندی» و... استحکام سقف را به همراه داشت.


مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان ادامه داد: بخش دیگر از طرح مرمتی بندکشی مسجد بود که این امر توسط کارشناسان مرمت به‌خوبی صورت گرفت و در کنار آن طاق‌های سنتی مسجد و تیر‌های چوبی آن‌که در سال‌های اخیر رنگ‌شده بود را لایه‌برداری کرده و به شکل گذشته مسجد درآوردیم تا ساختار هویتی و تاریخی مسجد حفظ شود. به این شکل، مسجد تاریخی مورد مرمت کامل قرار گرفت.


مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان ادامه داد: در این مرمت جدار‌ها بیرونی مسجد و هرجایی که از مسجد دارای ترک بود به اصلاح مرمتی دوخت و دوز شد و علاوه بر آن‌یک سری لایه‌های پلاستر سیمانی یا رنگ که بر روی دیواره‌های مسجد بود لایه‌برداری آن صورت گرفت. سنگ‌فرش کردن ورودی مسجد، بندکشی و آجرفرش کردن دور مسجد، ایجاد ورودی جدید به حسینیه مجاور مسجد و... بخشی دیگر از عملیات مرمتی این طرح  بود.


وی تأکید کرد: این مرمت و نو شدن مسجد بدون هیچ دخل و تصرفی بوده است و در هر دو طرح مرمتی نهایت سعی شده است که مرمت به‌گونه‌ای باشد که ساختار و شکل تاریخی مسجد هیچ تغییری نکند.


 مرمت این مسجد دو میلیارد تومان هزینه در بر داشت که از مجل اعتبارات منطقه ۶ شهرداری اصفهان تامین شد.

برچسب ها: مسجد ، مصلی ، تاریخی ، اصفهان ، مرمت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.