سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسعه افقی شهر‌ها زمینه‌ساز بازگشت سازندگان به بازار مسکن

کارشناس سیاستگذاری مسکن گفت: ادامه ساخت‌وساز مسکن در قالب شهرک‌سازی و توسعه افقی شهر‌ها زمینه‌ساز بازگشت سازندگان به این بازار می‌شود.

در حال حاضر توسعه افقی شهرها و شهرک سازی یکی از نیازهای اصلی در توسعه شهرهای کشور به شمار می رود. در دولت سیزدهم سعی شد برای اولین بار گام بزرگی برای توسعه افقی شهرها و شهرک‌سازی  برداشته شود و در این زمینه  هم از طریق توسعه و تقویت تراکم  در شهرها اقدامات بزرگی صورت گرفت.

 هم اکنون در شهرک سازی و توسعه افقی شهرها تا حدودی در شهرهای مختلف اقداماتی انجام شده است به طوری که در شهرهای از جمله طبس، یزد و ایوانکی در استان تهران چندین پروژه به صورت شهرک‌سازی در قالب پروژه‌های نهضت ملی مسکن انجام شده اما متاسفانه در چند ماه گذشته این موضوع متوقف شده است که باید دوباره در دستور کار قرار گیرد.

در همین زمینه  لطفی کارشناس سیاستگذاری مسکن در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه نتیجه تحقیقاتی که در دولت سیزدهم انجام شد، این بود که در هر هکتار، ۶۰ نفر می‌توانند ساکن شوند. گفت: به این ترتیب می توان در هر هکتار، ۲۰ واحد مسکونی ساخت. حرکت دولت به سمت افقی سازی و ساخت ویلاهای یک طبقه، باعث می شود که هزینه‌های ساخت و ساز کمتر شود.

او با بیان اینکه بافت معماری ایرانی اسلامی نیز بازگشت که با فرهنگ ایرانیان، تطابق بیشتری دارد و می تواند مفهوم شهرسازی ایرانی را متحول سازد گفت: توسعه افقی شهرها  موضوعی است که  سال ها به دست فراموشی سپرده شده است و در حال حاضر، به جز ساختمان های بلند، سازه های دیگری در شهرهای بزرگ ساخته نمی شود.

کارشناس سیاستگذاری مسکن با بیان اینکه حرکت دولت چهاردهم به سمت افقی سازی و خانه های ویلایی، یک معامله دو سر برد است گفت:  اولین سودی که از چنین رویکردی به دست می‌آید، کاهش هزینه‌های ساخت و ساز است. در صورتی که طرح ویلاسازی در یک شهر هم موفقیت آمیز باشد، می تواند روی ساخت و ساز مسکن ویلایی در کل شهرهای ایران، اثر مثبت بگذارد و سرعت ساخت را بالا ببرد.

وی اظهار کرد: تخصیص زمین و کاهش هزینه های ساخت یکی از  اقداماتی است که خود باعث شده بازار مسکن به سمت رونق هدایت شو  و از سوی دیگر بسیاری از سازندگان و متقاضیان تمایل دارند که از این فرصت استفاده کرده و بتوانند واحد مسکونی را با شرایط خود بسازند و همین امر در آینده هم می تواند تولید مسکن را تقویت کند.

خبرنگار: محبوبه کباری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.