سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صارمی:

لایحه اصلاح فرایند صدور پروانه به شورای شهر تهران می‌رود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: اگر مسکن گارانتی داشته باشد سازنده خود را موظف می‌داند از بهترین مصالح و بهترین مهندس ناظر استفاده کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه در موضوع مسکن یک نکته مغفول مانده است، گفت: اگر مسکن گارانتی داشته باشد سازنده خود را موظف می‌داند از بهترین مصالح و بهترین مهندس ناظر استفاده کند و همه مسائل از جمله موارد محیط زیستی و ... را رعایت خواهد کرد.

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران پیرامون موضوع ساخت و ساز اظهار کرد: امروز ساخت و ساز کشور با متری ده میلیون تومان تا پنجاه میلیون تومان انجام می‌شود. قیمت مصالح با توجه به کیفیت آن متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه در کشور یک نهاد مسئول صدور پروانه و مجوز ساختمان وجود دارد به نام شهرداری، یک نهاد سیاست گذار وجود دارد به نام وزارت راه و شهرسازی، مجلس، دولت و شورای شهر و... هم دخیل هستند، افزود: همچنین یک گروه سازندگان داریم و چند نهاد برون‌سپاری مثل نظام مهندسی ساختمان، دفاتر خدمات الکترونیک و شرکت شهربان و حریم‌بان هم وجود دارد که هر یک باید به وظایف خود بپردازند.

وی با بیان اینکه مجموع اتفاقات در کشور نتوانسته ما را به اهداف خود در تکنولوژی ساخت، تغییر در مصالح ساخت، افزایش کیفیت ساخت برساند، گفت: ما هنوز در این موارد به استاندارد جهانی نرسیده‌ایم. مصالح ساختمانی باید طبق قانون استاندارد باشد. همچنین در بخش نظارت هم صحبت‌ها و بخشنامه‌های زیادی وجود دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این موضوع که در موضوع مسکن یک نکته مغفول مانده است، ادامه داد: وسایلی مثل تلویزیون گارانتی دارد، اما ساختمان در کشور گارانتی ندارد. اگر مسکن گارانتی داشته باشد سازنده خود را موظف می‌داند از بهترین مصالح و بهترین مهندس ناظر استفاده کند و همه مسائل از جمله موارد محیط زیستی و ... را رعایت خواهد کرد.

صارمی ادامه داد: مسکن در ایران یک کالای خدماتی و سرمایه‌ای است که موضوع سرمایه‌ای آن بر موضوع خدماتی غلبه دارد. بعضی از افراد به دنبال سود هستند تا خانه دار شدن مردم.

وی با بیان این موضوع که دانشگاه تربیت مدرس یک مطالعه راجع به شهرداری تهران انجام داده است، افزود: در این مطالعه به ساختمان‌هایی مراجعه شده بود که ۶۰ درصد از مجریان ذی صلاح در آن حضور نداشتند.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که زمانی که مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌شود، باید به بخش‌های مختلف مثل آموزش پرورش، بیمه، مترو، ناظر مبالغی پرداخت کند، ادامه داد: این موضوع موجب می‌شود زمان ساخت و هزینه ساخت بالا برود. زمانی که هزینه‌های غیرمعقول به مسکن وارد می‌شود، کیفیت پایین خواهد آمد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به موضوع صدور پروانه هم گفت: در خصوص صدور پروانه، از زمانی که مدیریت شهری را تحویل گرفتیم مدت زمان صدور پروانه را (از مواردی که در کارتابل ما قرار دارد و در اختیار ما قرار دارد) از ۹۷ به ۵۵ روز رساندیم.

وی ادامه داد: پروانه شهرسازی به این دلیل که متغیر‌های بیرونی در آن تاثیرگذار نیستند بین ۲۴ ساعت تا ۱۵ روز صادر می‌شود. ما دو سال است که پروانه شهرسازی صادر می‌کنیم. این موضوع رضایتمندی شهروندان را به دنبال داشته و همچنین قابل رصد است. برخی موضوعات صدور پروانه مثل استعلامات، کمسیون ماده ۱۲، ماده ۷ و کمسیون نما در موضوع صدور پروانه وجود دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه لایحه اصلاح فرایند صدور پروانه را به شورای اسلامی شهر تهران ارسال خواهد شد که از خواسته‌های مداوم شورای اسلامی شهر تهران است، گفت: در صورت تصویب این موضوع مدت زمان صدور پروانه از ۵۵ به ۲۵ روز خواهد رسید.

صارمی با اشاره به اینکه امروز از هر فردی در کشور مثل پزشک و دندانپزشکان، بازاریان و ... می‌توانند ساخت و ساز انجام دهند، گفت: باید نهادی باشد تا صلاحیت حرفه‌ای ساخت را طبق ضوابطی به افراد بدهد و موضوع نظارت را هم در آن تعریف کند. این موضوع مصوبه مجلس را نیاز دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.