سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افتتاح دادگاه صلح در ۲ شهرستان گیلان

رئیس کل دادگستری گیلان از افتتاح دادگاه‌های صلح در شهرستان‌های آستانه اشرفیه و فومن خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری استان گیلان گفت: دادگاه‌های صلح از امروز در ۲ شهرستان آستانه اشرفیه و فومن آغاز به کار می‌کنند.

او افزود: از این پس پرونده‌هایی که در صلاحیت دادگاه صلح هستند بدون اینکه به دادسرا ارجاع شوند در این دادگاه رسیدگی خواهند شد.

رئیس کل دادگستری گیلان تصریح کرد: ۲ شعبه شورای حل اختلاف نیز در کنار دادگاه صلح ایجاد شده است و پرونده‌های حقوقی یا کیفری که در صلاحیت رسیدگی این دادگاه هستند توسط شعب رسیدگی کننده یا با درخواست اصحاب پرونده به شعب شورا ارجاع می‌شوند و این شعبه‌ها تلاش می‌کنند که طرفین دعوا را به سازش دعوت کنند.

حجت الاسلام صادقی نیارکی از مردم گیلان خواست از ارسال پرونده توسط دادگاه صلح به شورا‌های حل اختلاف به منظور ایجاد سازش استقبال کنند.

او همچنین با بیان اینکه سازش در پرونده‌ها فصل خصومت به معنای حقیقی را به دنبال دارد، گفت: تلاش برای ایجاد صلح و سازش در سیره نبوی و قضاوت‌های نبی مکرم اسلام نیز مکررا مشاهده شده و اساس قضاوت ایشان بر مبنای ایجاد صلح و سازش ما بین اصحاب دعوا بود و ما نیز باید از این سیره نبوی تبعیت کنیم.

رئیس کل دادگستری گیلان از اعضای شعبات شورای حل اختلاف استان نیز خواست در ایجاد این سنت حسنه و سیره نبوی تلاش بیشتری داشته باشند، زیرا اگر پرونده با سازش خاتمه یابد مصداق عمل صالح بوده و نزد پروردگار مأجور است.

حجت الاسلام صادقی نیارکی با اشاره به اینکه با ایجاد دادگاه صلح، ورودی پرونده به دستگاه قضایی کم شده و اطاله دادرسی نیز کاهش خواهد یافت، به کارکنان محاکم قضایی توصیه کرد ضمن ارجاع پرونده، در ایجاد سازش بین اصحاب دعوا کوشش کنند.

او کاهش ورودی پرونده به محاکم قضایی را از عوامل اجرای عدالت و رسیدگی عادلانه برشمرد و تصریح کرد: ۶۵ شعبه دادگاه صلح در نیمه اول شهریور ماه در شهرستان‌های استان گیلان راه اندازی خواهد شد.

به گفته رئیس کل دادگستری گیلان، در حال حاضر ۵۰ درصد پرونده‌های قضایی در شورا‌های حل اختلاف به صلح و سازش ختم می‌شود و پیش بینی می‌شود با شروع فعالیت همه شعب دادگاه‌های صلح این رقم به ۶۰ درصد برسد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.