سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکایی‌ها به برق ارزان رای می‌دهند یا افزایش مالیات شرکت‌ها؟

نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به وعده‌های پوپولیستی روی آورده‌اند و با دست گذاشتن روی نقطه ضعف اقتصادی مردم خود، وعده‌هایی می‌دهند که مستقیما هزینه مردم را کم می‌کند.

 دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داد اگر در انتخابات پیروز شود، در نخستین سال، با افزایش تولید، هزینه انرژی را نصف کند درحالی‌که هریس، باعث سه چهار برابر شدن هزینه انرژی می‌شود.

او که در مراسمی در یک کارخانه تولید دفاعی در پنسیلوانیا سخنرانی می‌کرد، افزود: در نخستین سال ریاست جمهوری خود، برنامه آتی برای خودرو‌های برقی را حذف خواهد کرد و سیاست‌های انرژی سبز را لغو می‌کند.

ترامپ مدعی شد: اگر هریس در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، علاوه بر جهش هزینه‌های انرژی، آمریکا یک قطره نفت هم تولید نخواهد کرد.

کامالا هریس، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواستار افزایش ۲۸ درصدی مالیات شرکت‌ها شده؛ درحالی‌که رقیب او، ترامپ، هوادار شرکت‌هاست و در زمان ریاست جمهوری این مالیات را از ۳۵ به ۲۱ درصد کاهش داد.

هریس با این پیشنهاد به دنبال تأمین بودجه برنامه اقتصادی گسترده‌تر و درعین‌حال عقب انداختن بخش قابل‌توجهی از قانون مالیاتی رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ است که نرخ مالیات شرکت‌ها را از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد کاهش داد.

در صورت تصویب این قانون و بر اساس این سیاست پیشنهادی، صد‌ها میلیارد دلار جمع‌آوری خواهد شد، زیرا دفتر بودجه غیرحزبی کنگره پیش‌بینی کرده است که افزایش یک واحد درصدی در نرخ مالیات شرکتی، تقریباً ۱۰۰ میلیارد دلار در طول یک دهه است.

تیر جنگ به قلب اقتصاد رژیم صهیونیستی
اقتصاد رژیم صهیونیستی همچنان با ترکش‌های جنگ غزه مواجه است؛ صادرات برای سومین سه‌ماهه متوالی ۷.۱ درصد کاهش داشته، رکود در سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت ادامه دارد و واردات در یک سال اخیر ۷.۳ درصد افت داشته است.

رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در سه‌ماهه دوم سال جاری بیش‌ازحد انتظار کاهش یافته و کارشناسان بانکی در رژیم صهیونیستی می‌گویند: رشد تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی با کاهش صادرات و سرمایه‌گذاری در زمان جنگ کاهش می‌یابد، زیرا جنگ، فشار مالی فزاینده‌ای را بر این کشور وارد کرد.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت برق در مصر
مصر در راستای حذف تدریجی یارانه‌ها، قیمت برق برای مصرف‌کنندگان خانگی را ۱۴.۴ تا ۵۰ درصد افزایش خواهد داد. این قیمت‌ها از روز شنبه اعمال شده و از اول اکتبر، برای مشترکان دائمی، اعمال می‌شود.

قرار بود افزایش قیمت برق از ابتدای تابستان اجرایی شود، اما به دلیل کمبود برق در مصر، به تأخیر افتاد. تقاضای بالا برای سرمایش، عامل مصرف بالاتر برق بوده است.

اخراج بیش از ۱۰۰۰ نفری جنرال موتورز
جنرال موتورز اعلام کرد: بیش از ۱۰۰۰ کارمند نرم‌افزاری و خدماتی خود را در سراسر جهان اخراج می‌کند. این شرکت آمریکایی اقدام خود را جسورانه عنوان کرده که برای اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری‌های مؤثر انجام می‌شود.

سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرد که این کاهش‌های شغلی شامل حدود ۶۰۰ شغل در پردیس فناوری جنرال موتورز در نزدیکی دیترویت است. جنرال موتورز گفت حدود نیمی از کاهش‌ها در ایالات‌متحده است، البته این کاهش‌ها به دلیل کاهش هزینه‌ها نبوده است.

جنرال موتورز در آوریل ۲۰۲۳ اعلام کرد که حدود ۵۰۰۰ نفر از کارگران حقوق‌بگیر آن پس از کاهش صد‌ها شغل در فوریه ۲۰۲۳، برای رسیدن به هدف کاهش هزینه‌های دو میلیارد دلاری، شرکت را ترک کردند.

بدهی ترکیه صعود کرد
بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که سهم بدهی خارجی کوتاه‌مدت این تا ماه ژوئن با ۲.۵ درصد افزایش به ۱۸۰.۵ میلیارد دلار رسید. وام‌های کوتاه‌مدت بانک‌ها از خارج هم با ۳۸.۷ درصد رشد به ۱۷.۵ میلیارد دلار رسید.

بر اساس آمار رسمی ترکیه، میزان بدهی خارجی کوتاه‌مدت بانک‌ها با ۱۰.۲ درصد افزایش به ۷۵.۴ میلیارد دلار و سهم بدهی خارجی کوتاه‌مدت سایر بخش‌ها با ۱.۶ درصد کاهش به ۶۰.۴ میلیارد دلار رسیده است.

منبع: روزنامه همشهری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.