سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تداوم معضل تراکم بالای دانش‌آموزان در برخی کلاس‌های درس

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در نقاطی که جمعیت زیادی وجود دارد، آموزش و پرورش باید بتواند نیروی انسانی را نسبت به فضا پیش‌بینی کند تا درصدد تامین آن برآید.

علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه دولت چهاردهم برای چالش‌های موجود در حوزه آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به‌صورت کلی در ابتدا باید نیازهای اصلی آموزش و پرورش را جویا شویم.

وی با بیان این که نیاز به تامین نیروی انسانی متوازن از نیازهای اساسی آموزش و پرورش است؛ افزود: در نقاطی که جمعیت زیادی وجود دارد، آموزش و پرورش باید بتواند نیروی انسانی را نسبت به فضا پیش‌بینی کند تا درصدد تامین آن برآید.

فرهادی با بیان این که محتوای کتاب‌های درسی نیز باید در اولویت دولت چهاردهم قرار بگیرد، ادامه داد: آموزش و پرورش عموماً در موضوع محتوا با چالش خاصی مواجه نیست. کتاب‌های درسی نیز از محتوای خوبی برخوردار هستند.

 وی افزود: کتاب‌های درسی با محتوا و کیفیت خوبی مدیریت می‌شوند. این اوامر به‌خوبی در آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی شده و چاپ کتب درسی به‌ موقع انجام و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته می‌شود؛ اما بخشی از مسائل و چالش‌های موجود خارج از اراده آموزش و پرورش است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به افزایش جمعیت در برخی از مناطق شهرستان‌های استان تهران، اظهار کرد: گاهی اوقات متوجه می‌شویم که در برخی از مناطق برای مثال جمعیت دانش‌آموزی به‌صورت ناگهانی افزایش ۷ هزار نفری داشته است.

وی با بیان این که آموزش و پرورش باعث می‌شود مسائلی همچون مهاجرت اتباع دیده شود، تصریح کرد: سایر کنشگران حوزه جمعیت، شهرها، روستاها و مدیریت کلان کشور باید در برنامه‌ریزی خود با آموزش و پرورش تعامل بیشتری داشته باشد تا با مشکلات این‌چنینی برخورد نداشته باشیم.

فرهادی گفت: در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت دانشجو معلمان تلاش می‌شود.وزارت آموزش و پرورش  در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تمام تلاش خود را در به‌کارگیری دانشجو معلمان انجام می‌دهد و آنچه در این دانشگاه اهمیت دارد، این است که دانشجومعلمان در همان مناطق بمانند و تقاضای انتقال نداشته باشند.

وی با بیان این که آموزش و پرورش آخرین جبهه تلقی می‌شود، عنوان کرد: این دستگاه همیشه بیشترین تلاش را برای تربیت دانش‌آموزان انجام می‌دهد؛ برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که تمامی مشکلات ریشه در آموزش و پرورش دارد.

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر این وزارتخانه باید برای منطقه‌ای که ۴ هزار نفر افزایش جمعیت داشته است، چه اقداماتی انجام دهد. همچنین هیچ بازخوردی نیز از اتفاق‌های این ‌چنینی به آموزش و پرورش ارائه داده نمی‌شود.

فرهادی با اشاره به این که ایجاد فضای آموزشی برای پنج هزار نفر کار راحتی نیست، اظهار کرد: اگر از قبل نیز این موضوعات به آموزش و پرورش ارائه داده شود، باز هم ساخت فضای آموزشی برای این میزان دانش‌آموز به‌صورت ناگهانی امکان‌پذیر نیست؛ زیرا ساخت مدرسه به زمان و اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان این که آموزش و پرورش یکی از بهره‌ورترین دستگاه‌های کشور است، تصریح کرد: این دستگاه با کمترین امکانات بیشترین بهره‌وری را ایجاد کرده و نهایتا توانسته است، دانش‌آموزان را سر کلاس‌ حاضر کند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی از معضلات موجود، عنوان کرد: در برخی از کلاس‌ها معضلاتی مانند تراکم کلاس چهل نفره وجود دارد. هیچ مسئولی راضی به برگزاری چنین کلاس‌هایی نیست؛ اما گاهی مجبوریم به دلیل این که همه دانش‌آموزان در کلاس حضور داشته باشند، ثبت نام همه را به‌صورت کامل انجام دهیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۱۳ ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
زادو ولد در ان مناطق باید کم بشه
ناشناس
۰۸:۴۰ ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
افغانی ها رو بریزید بیرون، معضل تراکم حل میشه.