سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکاوی ابعاد مصوبه واگذاری دنای شمالی به استان اصفهان

در ویژه برنامه گفتگو تولید شبکه دنا که دیشب به صورت زنده از سیمای استانی شبکه دنا پخش شد، ابعاد مختلف مصوبه واگذاری مدیریت بخشی از منطقه حفاظت شده دنا به استان اصفهان بررسی شد.

 در این برنامه چالشی ۲ میهمان به صورت حضوری و سه میهمان نیز خارج از استودیو در خصوص ابهامات فراروی این مصوبه بحث و گفتگو کردند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این برنامه، ابتدا در پاسخ به سوالی در خصوص ساخت سد ماندگان در دامنه کوه دنا بر روی رودخانه ماندگان اصفهان گفت: با مصوبه واگذاری دنای شمالی قرار بود منطقه حفاظت شده توسعه پیدا کند و البته دغدغه برخی عشایر سمیرم و تعارضات حقوقی آنها برطرف شود و این مصوبه ارتباطی به ساخت سد ندارد.

اکبری با اشاره به برخی از کاستی‌ها در خصوص مدیریت بخشی از منطقه حفاظت شده دنا طی سال‌های پیش افزود: در موضوع دنای شمالی باید به همه ظرفیت‌ها باید برای مدیریت بهتر این منطقه از جمله ظرفیت عشایر منطقه سمیرم توجه شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم پیش کشیدن موضوع عشایر سمیرم را بهانه ایی برای تقلیل این مصوبه دانست و افزود: منطقه حفاظت شده دنا یک مسئله ملی و بالاتر از آن یک مسئله جهانی است و این موضوع صرفا به دو استان کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان مربوط نمی‌شود.

احمد زاده ضمن درخواست از مسئولان محیط زیست کشور برای توقف فوری اجرای سد در دامنه دنا گفت: بر اساس مطالعات علمی و نظر نخبگان دانشگاهی این اقدام برای اکوسیستم دنا یک خطر جدی زیست محیطی محسوب می‌شود.

وی گفت: تیم علمی برای برآورد آثار جدی ساخت سد در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده و برای پیگیری حقوقی نیز علاوه بر طرح شکایت در دادگاه سمیرم، تشکیل یک کارگروه حقوقی در استان نیز در حال پیگیری است.

جاودان خرد مدیرکل محیط زیست استان هم ضمن تاکید بر خطرات ساخت سد بر روی رودخانه ماندگان از جمله ایجاد هاله گرمایی در دنا و تاثیرات منفی آن بر روی منطقه حفاظت شده گفت: مجموعه محیط زیست استان حتی پیش از این مصوبه با درخواست استان اصفهان برای انجام مطالعات ساخت سد در این منطقه به صورت مکتوب مخالفت خود را اعلام کرد.

وی ضمن ابراز نگرانی از ساخت سد ماندگان و حتی خرسان گفت: برخلاف برخی از ادعا‌ها نه تنها حوضچه این سد بلکه بر اساس شواهد بخشی از تاج این سد در منطقه حفاظت شده دنا قرار می‌گیرد.

بهرامی نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت مدیریت یکپارچه منطقه حفاظت شده دنا گفت: این موضوع با رئیس جمهور مطرح شده و در اولین فرصت پس از انجام مراحل اولیه استقرار دولت، هم موضوع مدیریت جامع این منطقه و هم ساخت سد به طور جدی پیگیری می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان هم از ضرورت تعیین صورت مسئله و شفاف سازی در این موضوع خبر داد و گفت: ابعاد کامل این مسئله باید روشن شود.

مصلح با اشاره به اهمیت مدیریت جامع و یکپارچه در این موضوع اضافه کرد: به عنوان مثال در حوزه آب ریز کارون بزرگ، استان‌هایی از جمله کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهار محال بختیاری و لرستان در یک زیر مجموعه مدیریت می‌شود.

گفتنی است بخش دوم این گفتگو امشب ساعت ۲۲ به صورت زنده از سیمای شبکه دنا پخش می‌شود.

 در یک هفته اخیر ، تعدادی از دوستداران محیط زیست و طبیعت با برگزاری چندین گردهمایی مختلف در یاسوج خواستار لغو مصوبه واگذاری دنای شمالی به استان اصفهان شدند. 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.