سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

‌تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در کمیسیون صنایع و معادن

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی موافقت خود را با وزیر پیشنهادی نفت اعلام کرد.

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون درخصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی وزارت نفت را به شرح ذیل قرائت کرد:

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت و برنامه‌های آقای محسن پاک نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی نفت، طی دو جلسه در تاریخ‌های ۲۲/ ۵/ ۱۴۰۳ و ۲۳/ ۵/ ۱۴۰۳ در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفت و درخصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ایشان، بحث و تبادل نظر صورت پدیرفت.
 
الف- شرح برنامه‌ها و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی

وزیر پیشنهادی ضمن معرفی و بیان سوابق علمی و اجرایی، برنامه خود را در حوزه مرتبط با صنعت پتروشیمی بشرح زیر ارائه نمودند:

سیاست‌گذاری و قیمت‌گذاری مناسب خوراک زنجیره‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی

افزایش ظرفیت محصولات پتروشیمی به ۱۳۱ میلیون تن مطابق برنامه هفتم

توسعه هاب دوم و سوم پتروشیمی در منطقه ویژه مکران (چابهار) و منطقه انرژی‌بر پارسیان

کمک به توسعه بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری آن 

جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با ارائه مشوق‌های مالی با تمرکز بر جذب سرمایه گذاران هندی و فرصت معافیت تحریمی بندر چابهار 

تکمیل و اتصال خط آهن شیراز عسلویه

اتصال پایتخت پتروشیمی کشور به شبکه گسترده ریلی داخلی و خارجی

توسعه ترانزیت کالا از عسلویه با همسایگان شمال و شمال غرب

کمک به رونق و توسعه صنایع پایین دستی در مسیر خط آهن عسلویه به شمال غرب کشور

تکمیل آمایش سرزمینی صنعت پتروشیمی و پایین دست آن با تمرکز بر اقتصاد دریا محور با توجه به دسترسی مناسب به انواع خوراک، بازار‌های بین المللی و شبکه توزیع داخلی و ارائه طرح‌های مناسب میانی و پایین دستی پتروشیمی در پارک‌های شیمیایی با تمرکز و اولویت بر استان‌های مرزی که دسترسی به خوراک، آب، زیرساخت‌های صادراتی، بازار‌های داخلی و منطقه‌ای دارد. 

فعال‌سازی دیپلماسی پتروشیمی به منظور توسعه بازار در کشور‌های همسایه و بازار‌های هدف با همکاری هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی، وزارت خارجه، انجمن‌های تخصصی و اتاق بازرگانی.

توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی به منظور تامین نیاز صنایع داخلی و افزایش ارزش میانگین قیمت محصولات صادراتی 

استفاده حداکثری از ظرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی از طریق تأمین خوراک پایدار و اصلاح فرآیند واگذاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری در توسعه میادین بالادستی جهت جذب مشارکت بخش خصوصی پتروشیمی و تأمین خوراک‌های مورد نیاز

توسعه تکنولوژی‌های مورد نیاز با شناسایی و تدوین راهبرد‌های کسب دانش‌های فنی مورد نیاز در صنعت پتروشیمی در افق ۱۰ ساله آتی

توزیع عادلانه و هوشمندانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری پتروشیمی از طریق اصلاح فرایند‌های جاری در زمینه صدور مجوز‌ها و تعیین اولویت‌های دریافت تسهیلات مالی به سمت بخش خصوصی واقعی

ایجاد شورای راهبری صنعت پتروشیمی با مشارکت ذینفعان اصلی ازجمله هلدینگ‌ها، انجمن صنفی و نمایندگان بخش خصوصی واقعی جهت ایجاد تعامل و تصمیم‌گیری در مسائل کلان صنعت و ایجاد انسجام و هماهنگی خصوصا در مسائل کلان مانند بازرگانی خارجی، تامین خوراک، سرمایه‌گذاری، توسعه صنعت و توسعه سرمایه‌های انسانی

توسعه زیرساخت‌های لازم جهت توسعه صنعت پتروشیمی

تشکیل"کمیته همسان سازی و سیاست گذاری مشترک" جهت تسهیل خرید گاز از ترکمنستان و رفع ناترازی انرژی صنایع از جمله پتروشیمی و فولاد 
 
ب-بررسی برنامه ارائه شده و صلاحیت وزیر پیشنهادی

با بررسی برنامه ایشان در حوزه کاری مرتبط با کمیسیون صنایع و معادن، میزان انطباق برنامه ارائه شده، با قوانین و اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه هفتم پیشرفت، برخی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نظیر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و پدافند غیرعامل و مصوبات راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مورد قبول ارزیابی می‌شود.

همچنین در برنامه وزیر پیشنهادی، ملاحظات زیر باید صورت پذیرد:

قیمت گذاری خوراک مورد نیاز واحد‌های پتروشیمی به گونه‌ای باشد که مانند رویه‌های گذشته موجب تشدید رشد نامتوازن در برخی از بخش‌های این صنعت نشود و تکمیل زتجیره ارزش بدرستی صورت گیرد.

افزایش ظرفیت و توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی، بایستی بدون تصدی‌گری وزارت نفت انجام شده و الزامات سیاست‌های کلی اصل ۴۴ رعایت شود.

براساس برنامه هفتم پیشرفت، افزایش ظرفیت در صنعت پتروشیمی باید با توسعه زنجیره‌های پروپیلن، پایین دست متانول، اتیلن و آروماتیک محقق شود.

رفع موانع بهره برداری از طرح‌های ۲۰ گانه توسعه و تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

جهت توسعه هاب‌های پتروشیمی از جمله در منطقه ویژه مکران، ضرورت دارد ساز و کار دقیق اجرایی، مانند امکان تأمین پایدار خوراک، درنظر گرفته شود. 

با توجه به تأکید قانون نفت، ضرورت دارد، ارائه لایحه اساسنامه شرکت‌های پتروشیمی و پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، در برنامه وزیر پیشنهادی لحاظ شود. 

همچنین سوابق علمی و اجرایی ایشان، در مجموع مناسب ارزیابی می‌شود.
 
 ج- نظر نهایی کمیسیون 

پس از بررسی سوابق، عملکرد، برنامه‌ها و اظهارات آقای محسن پاک نژاد، درخصوص صلاحیت ایشان برای تصدی وزارت نفت، رای گیری به عمل آمد که در نتیجه، صلاحیت ایشان برای تصدی وزارتخانه مذکور، با اکثریت آراء به تأیید کمیسیون صنایع و معادن رسید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.