سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرانه مصرف برنج در کشور ۳۵ کیلوگرم است

سخنگوی انجمن واردكنندگان برنج ایران گفت: طبق مركز آمار سرانه مصرف برنج در كشور ۳۵ كیلوگرم است.

مجیدرضا خاكی در برنامه روی خط اقتصاد رادیو اقتصاد گفت: در حال حاضر نیاز سالانه مصرف برنج در كشور سه میلیون و ۱۵۰ تا سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن است به طوری که طبق مركز آمار کشور سرانه مصرف برنج در كشور ۳۵ كیلوگرم ،فائو ۴۰ كیلوگرم و وزارت جهاد كشاورزی ۴۲ كیلوگرم برآورد كرده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه کشورمان یک کشور گرم خشک است از یك سو در بحث منابع آبی و خاكی در مضیقه است و از سوی دیگر كشت برنج بصورت سنتی در بیشتر مناطق انجام می شود بنابراین بهره وری مناسبی ندارد در حال حاضر اعداد و ارقام مشخصی از تولید برنج در كشور وجود ندارد.

او گفت: برنج بعد از گندم دومین محصول راهبردی در کشور است و  متاسفانه حداقل در كوتاه مدت یا میان مدت امكان خودكفایی در تولید برنج در  کشور نیست و با توجه  به مشکلات کم ابی و همینطور خشكسالی دست و از سوی دیگر بسیاری از زمین های كشاورزی به ویلا و امثالهم تبدیل و یا در حال تبدیل شدن است.

خاكی بیان داشت: یك موضوع دیگر كه نیاز به بررسی بیشتری دارد مصرف آب سالانه كشت برنج است كه از سوی وزارت جهاد كشاورزی ۱۰ میلیارد مترمكعب عنوان شده است در استان های شمالی بارندگی وجود دارد ولی در استان های مركزی و جنوبی میزان آب به اندازه استان های شمالی نیست.

وی با اشاره به اینكه خیلی از كشورها با توجه به میزان آب بری بالای تولید برنج وارد كننده برنج هستند، عنوان كرد: برنج ۵۰ تا ۶۰ درصد غذای مردم جهان ۸۰ تا ۹۰ درصد غذای مردم ایران را تشكیل می دهد همچنین هند بزرگترین تاجر صادركننده برنج است و بسیاری از كشورها از هند واردات برنج دارند.

خاکی ادامه داد: در هر دو حالت بازارهای موازی دستخوش تغییراتی خواهد شد چون افزایش تقاضا ایجاد می شود و در نهایت برهم خوردن تعادل بازار، افزایش قیمت و كمبود احتمالی از این جهت وجود برنج وارداتی تعدیل كننده برنج ایرانی است هرچند كه بازار مصرف و سفرشان كاملا از هم جداست.

سخنگوی انجمن واردكنندگان برنج ایران گفت: همه ساله از مرداد ماه ممنوعیت واردات برنج با توجه به آغاز فصل برداشت برنج ایرانی آغاز می شود به طور کلی  برنج هایی كه تا ۳۱ تیرماه سال جاری وارد گمرك شده متاسفانه هنوز امكان خروج پیدا نكرده و حجم قابل توجهی در انبارها دپو شده است در حالی كه این محموله ها آماده ورود به كشورند.

خبرنگار:رضا زارع 

برچسب ها: جهادکشاورزی ، برنج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.