سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیراک ملکنیان نقاش نوگرای ایرانی درگذشت

«سیراک ملکنیان» هنرمند نقاش انتزاعی که با خلاقیت در ایجاد خطوط و فرم‌های انتزاعی شناخته می‌شد در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

 پیج رسمی سیراک ملکنیان در فضای مجازی خبر درگذشتش را ساعتی قبل اعلام کرد.

سیراک ملکنیان نقاش معاصر ایرانی ـ ارمنی بود که با تاکید بر خط و فرم، مناظر را به شیوه انتزاعی به نمایش گذاشته است.

پالت‌های رنگی این هنرمند و تاکید او بر خط و فرم همواره مورد توجه قرار گرفته است.

طی سال‌ها آثار او در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی بسیاری در ایران و کشور‌های دیگر به نمایش گذاشته شده است؛ او در دهه‌ی ۵۰ برنده رتبه‌ی نخست نمایشگاه بین‌المللی هنر تهران و در سال ۱۳۳۸ برنده جایزه نخست دوسالانه پاریس شده بود.

او در تهران به دنیا آمد و سپس به واسطه شغل پدر به اراک رفت. از کودکی نقاشی را دوست داشت و در ۱۲ سالگی با حمایت پدرش، نزد یک مهاجر آسوری بنام الکس گورگیز که به نقاشی باسمه‌ای می‌پرداخت به کار با رنگ روغن مشغول شد.

سیراک هم زمان با اتمام تحصیلات دوره ابتدایی به تهران بازگشت و راهی دبیرستان تمدن شد. او پس از اخذ دیپلم، عضو انجمن فرهنگی ارمنیان مترقی شد و بیش از ده سال به همراه سایر هنرمندان ارمنی به صورت جدی، نقاشی را دنبال کرد. وی از شاگردان مارکو گریگوریان بود و مدتی نیز به تشویق وی برای تحصیل هنر به ایتالیا رفت، اما آن را دامه نداد.

سیراک ملکنیان را یکی از بنیانگذاران هنر مدرن ایران می‌نامند، سیراک ملکنیان هنرمند نقاش باسابقه ایرانی که در کانادا زندگی می‌کرد.

سیراک ملکنیان در طول فعالیت خود آثارش را در گالری‌ها و موزه‌های برجسته به نمایش گذاشت. نفوذ او فراتر از کار‌های خودش بود، زیرا او هنرمندان نوظهور را هدایت و در پروژه‌های فرهنگی مهمی شرکت می‌کرد.

سیراک ملکنیان به خاطر استعداد منحصر به فرد، اشتیاق و اثر ماندگاری که در دنیای هنر از خود به جا گذاشت، به یاد خواهد ماند. قرار است یادبودی در ماه اکتبر (مهر ماه) در تورنتو برای بزرگداشت میراث او برگزار شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.