سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایران رتبه ۱۰۷ دنیا را در صادرات گل و گیاه دارد

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: ایران در صادرات و فروش گل و گیاه جایگاه ۱۰۷ دنیا را دارد.

اسماعیل چمنی امروز در مراسم افتتاح ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: ۱۱۰ میلیارد دلار تراز تجاری دنیا در صنعت گل و گیاه زینتی است که سهم ما بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون دلار است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی افزود: در حالی که از لحاظ تولید گل و گیاه زینتی جایگاه ۱۷ دنیا را داریم، اما متأسفانه در بخش صادرات و فروش جایگاه ما در بین کشور‌های دنیا ۱۰۷ است که برازنده ایران نیست.

او چین، هند و ترکیه را کشور‌های پیشرو در توسعه صنعت گل و گیاه زینتی توصیف کرد و گفت: ما باید فکری اساسی برای حل موانع و مشکلات صادراتی و اقتصادی کردن این بخش با ایجاد فرصت‌های اشتغال بیندیشیم تا منابع کشور بیهوده هدر نرود.

چمنی ضرورت برنامه‌ریزی برای توسعه صنعتی و تجاری گل و گیاه زینتی را در سطح کشور و استان‌ها یادآور شد و افزود: هر هکتار توسعه گل و گیاه زینتی اشتغال ۱۰ تا ۱۲ نفری را به همراه دارد و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به راحتی می‌توانیم جذب این حوزه کرده و به توسعه کشت و زرع گل و گیاهان زینتی به صورت فضای باز و گلخانه‌ای هدایت کنیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی علل عقب‌ماندگی ایران را از تجارت گل و گیاه بی‌تفاوتی نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: متأسفانه در زندگی روزمره ما گل و گیاه جایگاهی ندارد در حالی که ایران زمانی محل توسعه و پرورش باغ و بوستان‌های بزرگ و پردیس‌های فراگیری بوده که شایسته است برای رسیدن به این جایگاه گل و گیاه را بیشتر برای مردم و اهمیت آن در سلامت روحی، روانی بشناسانیم.

چمنی در ادامه تصریح کرد: به جای خرید گل مصنوعی فاقد ارزش، ضرورت دارد در مناسبت‌های مختلف مردم با قیمت مناسب نسبت به تهیه گل و گیاهان زینتی و با ارزش روی آوردند که این امر به سلامت روحی، روانی آنها کمک کرده و فضای سالم و بانشاطی را نیز مهیا می‌کند.

او افزود: به دلیل گران قیمت بودن گل و گیاهان زینتی این کالا‌ها به کالا‌های لوکس و با کاربری متفاوت از گذشته تبدیل شده به طوری که تعداد زیادی از هموطنان ما در مراسم ترحیم و عیادت بیماران نسبت به خرید گل اقدام می‌کنند در حالی که در بسیاری از کشور‌ها حداقل روزانه یک شاخه گل برای تنوع ذائقه خانواده‌ها و همچنین ایجاد شور و نشاط در بین آنها خرید شده و به خانه‌ها برده می‌شود.

چمنی به نقص سیستم صادراتی کشور و ریسک‌پذیر بودن تولید در این بخش اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه زنجیره تولید تا صادرات اعم از نگهداری و بسته‌بندی آن با مشکلاتی روبه‌رو است به طوری که از ۵۰ شاخه گل عرضه شده در بازار روزانه تعداد محدودی به فروش رسیده و تعدادی نیز به صورت ضایعات از بین می‌رود که همین موضوع به کم رغبت شدن تولید گل، فروش و عرضه آن دامن زده است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: ما باید به کشت استاندارد گل در فضای آزاد و گلخانه‌ها اهتمام جدی داشته باشیم تا با کیفیت بالا بتوانیم در عرصه رقابت‌های جهانی حاضر شده و از دانش فنی نیز در این بخش غفلت نکنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.